Hlavní obsah
Byt se vyznačuje jednoduchou noblesou. Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely (14x)

Na pražské pavlači aneb Rakouskouherská klasika v novém

Po pražské Pobřežní třídě na bývalém nábřeží Karlínského přístavu se dnes prohánějí auta právě v místě, kde kdysi kotvily lodě v bočním korytu Vltavy. I dnes zde lze najít domy, které stále dýchají dřívější atmosférou.

Byt se vyznačuje jednoduchou noblesou. Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely (14x)
Na pražské pavlači aneb Rakouskouherská klasika v novém

Karlín byl dříve v podstatě dělnickou přístavní čtvrtí. A tak zatímco dnes je bývalé koryto Vltavy pokryto asfaltem, ve dvoře jednoho z původních nábřežních domů ještě dřímá dobová atmosféra prudkého kamenného schodiště, vysokých vídeňských stropů, špaletových oken a družby, před níž není úniku – pavlačí.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

A právě v tomto domě si klienti vyhlédli byt o dvou velkých pokojích spojených vstupní předsíní. Bez toalety, bez koupelny a prakticky i bez kuchyně.

Modernizace, nebo demodernizace?

Ihned ovšem pochopili, že to, co dosud sloužilo jako studentské bydlení s toaletou na konci pavlače, jejich životnímu standardu opravdu stačit nebude. Byt bude vyžadovat radikální modernizaci.

Nicméně nechtěli o atmosféru domu a starého bytu, kvůli které si jej koupili, přijít. Architekti ze studia No Architects se nad zachováním právě tohoto rozměru při celkové rekonstrukci bytu pořádně zapotili.

Investoři nechtěli o atmosféru domu a starého bytu, kvůli kterému si jej koupili, přijít.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

„Vždy si při rekonstrukcích klademe nějakou ambici sahající za prosté praktické potřeby, nejlépe vycházející z domu samého a jeho paměti. Zde nám ale chvíli trvalo najít si k tomu klíč,“ přiznává architekt Jakub Filip Novák.

Kuchyň zaujme čistotou tvarů jednoduchými zdobnými prvky.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

„Byt původně představoval chudinské bydlení, bíle vymalováno, necky, postele, skříň. Je navíc v úzkém dvoře, proto má tak vysoké stropy, aby šel okny prosvítit. Proporce takových místností moc útulné nejsou. Jednoduše nebylo úplně jednoduché na něco navázat.“

Původně šlo o byt o dvou velkých pokojích spojených vstupní předsíní. Bez toalety, bez koupelny a prakticky i bez kuchyně.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

Rekonstrukce musí být víc než oprava

Architekti si nakonec vypomohli kombinací přístupů. Prvním z nich byla radikální proměna prostorového konceptu, odkazující na pospolitý prvek domu – jeho pavlačové uspořádání. Vytvořili v bytě jakousi malou pavlač.

Využili vyšší strop pro rozšíření konstrukčního principu konzolované chodby až do bytu na samostatnou pracovnu na galerii.

Architekti využili vyšší strop pro rozšíření konstrukčního principu bytu.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

Došlo k radikální proměně prostorového konceptu, odkazující na pospolitý prvek domu – jeho pavlačové uspořádání.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

„Líbí se nám společenský rozměr sdílení prostoru při širší škále mezilidských situací. Navíc jsme těmito stavebními úpravami rozšířili využitelnou podlahovou plochu bytu téměř o čtvrtinu. Dobrá rekonstrukce by nikdy neměla být prostou opravou starého, které zase časem spadne na původní hodnotu. Lépe o tom vždy uvažovat jako o dalším kole zhodnocení potenciálu,“ dodává architektka Daniela Baráčková.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

Podle autorů zde tvořil potenciál především vysoký strop. Studio tak nakonec z původního dvoupokojového bytu bez koupelny a záchodu sofistikovaným prostorovým uspořádáním vytvořilo plnohodnotné bydlení. Se dvěma ložnicemi, koupelnou s WC, a přesto stále větším obytným prostorem, než byl ten původní.

„Pod sníženou dvoupatrovou částí se nacházejí především úložné prostory, kuchyňská linka, koupelna či koncová část postele. Při tomto rozvržení nemáte proto nikde pocit, že jste vystaveni stísněnému prostoru, jako tomu často bývá u prostých spacích pater,“ upozorňuje architekt.

Rakouskouherská klasika v novém

Klíčovou inspirací se pro architekty stal dobový architektonický diskurs, který se odehrával evidentně stranou pragmatických problémů původního architekta a stavitele domu.

Byt je situován v úzkém dvoře, proto má vysoké stropy, aby šel okny prosvítit.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

Jak na jeho adresu udává architekt: „Zatímco tehdejší developerský počin architekta Václava Žaloudka kopíroval osvědčenou rakouskouherskou klasiku, tedy co nejlevnější bydlení pro dělnické rodiny se společným hygienickým zázemím, české architektonické špičky se téměř paralelně trápily hledáním národního slohu a rodícími se kritickými reakcemi na roli dekorativních prvků v architektuře.“

Těmito dobovými architektonickými experimenty s oblouky a zjednodušenými formami dekorací se proto architekti volně inspirovali i pro pojetí současného interiéru. Od monumentálních garnýží, přes zábradlí galerie, koberec na schodech, po vzory cementových podlah či lemování krbu.

Koupelna s toaletou plně zapadá do celkového barevného konceptu.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

Pokrok z roku 1927 přeložený do současné doby, ovšem všude s mírnou nadsázkou nezbytnou pro absorpci soudobých technologií - od plynového kotle, přes oltář pro televizi, po skryté prvky online kontrolovaného vnitřního prostředí bytu.

„Architekt Žaloudek by se asi opravdu divil. Ale tenhle paradoxní obrat ode dna ke špičkám nakonec přece jenom v malém zrcadlí osud celé čtvrti. Kdysi opovrhovaný Karlín je dnes in,“ doplňují k návrhu s úsměvem architekti.

Nápadnou součástí interiéru jsou nezarámované obrazy a reprodukce. I jejich výběr a rozmístění jsou součástí návrhu.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

„Umístěním jakkoliv kvalitního či respektovaného umění do obytného interiéru se z něho stává součást dekorace, což je nezřídka jeho degradací, i kdyby byl majitel sebevětší milovník umění. Proto vždy jako o uměleckém díle raději přemýšlíme o celém bytě,“ říkají autoři.

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

„Pokud v realizaci použijeme přímočaře nějaké současné umění jako samostatný artefakt, pak je to vždy pomůcka k nějakému konkrétnímu záměru. V tomto konkrétním případě obrazy a reprodukce dotvářejí most mezi historií bytu a současným světem.“ Jak přesně – o to se již autoři nepodělují.

Původní stav

Foto: Tomáš Brabec, No Architects a časopis Bydlení mezi panely

„Umění není šifra, která by se dala jednoduše popsat jedinou interpretací. Buď na něm pro sebe něco naleznete, nebo nikoliv. To se ale nedá zprostředkovat fotografiemi realizací, to už byste museli přijít k investorům na návštěvu,“ usmívá se architekt.

Napište nám

Postavili jste dům, rekonstruovali byt nebo máte hezkou zahradu a rádi byste se pochlubili?

Napište nám do redakce na adresu: bydleni@novinky.cz.

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků