S řevem jakoby závodního vysokootáčkového motoru kolem proletí šedá octavia. Okamžitě je jasné, že tohle nebude standardní sériové provedení. Výfuk je naladěn o dost hlasitěji než v původním provedení, nádherně zní v celém spektru otáček, nejlépe však vytočený a ve vysoké rychlosti. Jenže když si pak sednete za volant a jedete delší dobu, máte pocit, že vám z hlasitého ryku exploduje hlava, na denní použití by to nebylo úplně příjemné, avšak v případě tzv. safety caru to vůbec nevadí, ba naopak.

Škoda Octavia RS Safety Car

Škoda Octavia RS Safety Car.

FOTO: C. V. G.

Šedá octavia, která letos na konci prázdnin pomáhala na závodech mistrovství Evropy tahačů (Czech Truck Prick 2014), vychází z provedení RS s benzínovým motorem (standardně 220 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou.

Kromě polepů a výše zmíněného sportovního výfuku, jenž zvýšil výkon o cca 10 koní, má auto sportovnější podvozek a jiná kola. Mají průměr 19 palců a jsou „vypůjčena” ze studie Škoda Rapid Sport. Pneumatiky Dunlop mají rozměr 225/35. Přestavba vozu probíhala ve studiu Benet Automotive Mladá Boleslav pod dozorem specialistů z Česany a zabrala přibližně 20 hodin.

Interiér sériový, ne tak tichý

Sedačky jsou sériové, stejně jako celý interiér. Už základní verze benzínové Octavie RS nabízí výbornou odezvu na sešlápnutí plynu, výbornou pružnost i gradaci výkonu až k hranici 7000 otáček. Zkrátka ideální sportovní auto pro normální každodenní život. Zkoušený safety car z mosteckého autodromu měl možná těch koní více než 230, hodně také udělal akustický hluk uvnitř i vně vozidla, který subjektivní vnímání rychlosti posunul ještě dál.

Výborné byly i reakce podvozku na ubrání plynu v zatáčce, kdy zadní náprava začala mírně vybočovat, celkově se auto chovalo velmi stabilně a předvídatelně. Což ostatně umí i sériová verze.

Škoda Octavia RS Safety Car se řídí jako běžná sériová verze

Škoda Octavia RS Safety Car se řídí jako běžná sériová verze.

FOTO: C. V. G.

Pár zajímavostí k tzv. safety cars
Safety car se požívá ke zpomalení závodních vozů, když je na trati problém (nehoda, vylitý olej atd.), safety car se nesmí předjíždět.
Safety car stojí při každém závodě (auta/motocykly) připravený na konci boxové uličky s posádkou na palubě tak, aby byli v případě potřeby schopni okamžitě vyrazit.
Řidič safety caru na mezinárodních automobilových závodech musí mít podle řádů FIA platnou okruhovou licenci. U spolujezdce je to jedno – ten je na palubě proto, že obsluhuje majáky a vysílačku (spojení s věží – ředitelstvím závodu).
Je zvykem, že každý závodní okruh nebo seriál závodů má svůj safety car. Ve F1 je to mercedes, v MotoGP potom BMW. V Československu před rokem 1989 to většinou byly vozy Tatra 613 Narex.
Původní a současný safety car na autodromu v Mostě.

Původní a současný safety car na autodromu v Mostě.

FOTO: C. V. G.

Součástí výbavy „záchranářské” octavie je i maják homologovaný pro německý seriál DTM. Vyrábí se v USA a jeho cena činí zhruba 25 tisíc korun. Během jízd ve vyšších rychlostech maják dost výrazně hučí, nejde o zrovna příjemný zvuk. Ale u auta, které vyjíždí k nehodám na závodním okruhu, je to vlastně jedno. Kvůli majáku mimochodem nelze otevřít střešní okno.

Není bez zajímavosti, že mostecký autodrom využíval Octavii RS první generace, která na okruh přijela s nula ujetými kilometry a za léta provozu jich přidala 32 tisíc, tj. 8000 odkroužených kol. Měnily se prý jen spotřební věci a zdejší „ereso” se jednou opravovalo po drobné kolizi, jinak auto sloužilo bez úhony. Od nového roku by měla navázat na tradici a sloužit coby bezpečnostní auto na okruhu v Mostě Octavia RS III.

Škoda Octavia RS Safety Car

Škoda Octavia RS Safety Car.

FOTO: C. V. G.

Škoda Octavia RS Safety Car

Škoda Octavia RS Safety Car.

FOTO: C. V. G.