Nová Škoda Roomster na první pohled nezapadá do žádné z kategorií. Ať hledáme jak hledáme, prostě nemůžeme najít přesného konkurenta. Někdo může říct, že spadá mezi kompaktní MPV, jiný zase do osobně/užitkových vozů (jako například Citroën Berlingo). Jenže na všechno najdeme jisté prvky, které tomu nenasvědčují. Prostor pro posádku je totiž od zadních sedadel oddělen celkem jednoznačně.

Kombinace různých tříd

Roomster je sice vysoký vůz, ale řidič a spolujezdec sedí nízko a čelní okno také není nijak vysoké. Také nastupování na přední sedadla je překvapivě méně pohodlné - dveře jsou menší a velmi nízké, což pro dlouhány není nijak potěšující zpráva. Zato na zadní sedadla se nastupuje jak do MPV. Posuvná lavice nabízí dostatek místa v oblasti ramen a loktů, ale především nad hlavou. Automobil není o moc širší než Škoda Fabia, a tak se dozadu tři dospělí posadí jen těžko. Navíc prostřední sedák je velmi úzký a vyčnívají z něj po stranách dvě páky na sklápění opěradel. Ty cestujícímu připraví asi hodně krušných chvilek.

Netradiční design

Karosérie je na naše poměry velmi nezvyklá. Přední část je proti současným modelům hodně zakulacená (ostatně takhle bude vypadat i další generace fabie) a mohutná. Zaujala nás ohromná světla - plochu mají vyloženě dominantní a vizuálně potlačují i masku chladiče. Linka z přední kapoty pak navazuje na spodní část předních oken. Jejich rozměr je zase proti plechům pod mimi dost poddimenzovaný. Zvenčí se zdá, že cestující sedí příliš dole, protože vykukují pouze opěrky hlavy a ne jak je u všech vozů obvyklé i kus opěradla.

Postupně se však dostáváme k nejdiskutovanější části - zadní okna jsou ohromná a s těmi předními moc neladí. Překvapilo nás však, že vůz vypadá na pohled mnohem lépe, než na fotografiích. Na živo spolu linky více "souhlasí" a křivky jsou lépe napojeny, než to dokáže zprostředkovat plochá fotografie. Zajímavým prvkem jsou kliky dveří zapuštěné do C sloupků. Za druhou řadou sedadel je místo pro náklad.

Zavazadelník je esem v rukávu

Zde si neodpustíme obdivnou poklonu směrem ke konstruktérům Škody. Základní objem 450 l je slušný, ale lavici lze posouvat, sedadla sklápět a vyjímat a postupně zvětšovat prostor pro náklad až na výborných 1780 l. Ale to není všechno první hodnota je pouze k hornímu krytu zavazadelníku. Jenže naložit lze i větší předměty. Zadní ohromné víko zasahuje až do střechy a dokážeme si představit, jak se do 1607 mm vysokého automobilu pohodlně naloží i lednice v originálním balení. Škoda však, že nejde sklopit dopředu i sedadlo spolujezdce. To lze sice položit dozadu, ale lůžková úprava opravdu není vhodná pro převážení extrémně dlouhých předmětů. Jenže i zavazadelník má svůj malý nedostatek. Na dlaň vysoký vnitřní práh asi hodně znesnadní vyndávání nákupů.

Interiér dle tradic koncernu

Přístrojová deska je vytvořena ve stylu již existujících řad, ale lze bez uzardění říci, že ničeho nového se zde nedočkáme. Design sice je jiný, výdechy ventilace jsou zcela originální (ovládání se nově přesunulo nad audioaparaturu), stejně jako ovládání klimatizace či dokonce páčky pod volantem, ale vše je stále typicky koncernové - strohé a jednoduché. Nová řadicí páka je krátká a velmi dobře se drží. Dráhy řazení jsou tradičně přesné.

Kam s ním?

Zklamaní jsme byli z odkládacích prostor před spolujezdcem. Zde bychom očekávali schránky o velikosti balení dětských plen jaké nalézáme u konkurentů, ale opak je pravdou. Sice tu jsou hned dvě uzavíratelné schránky, ale ani jedna z nich není nijak ohromná. Mapu Evropy o velikosti A4 si tedy budete muset dát do boční mělké kapsy ve dveřích. Naštěstí na ně konstruktéři mysleli a veškeré větší předměty zde uchytíte praktickou gumičkou.

Tužší podvozek

Jízda s novým Roomsterem se velmi podobá jízdě s fabií. Aby taky ne - přední náprava pochází právě z ní a zadní je převzatá ze staré Octavie. Pružení je tužší, což byla u vysokého automobilu nutnost, aby se z něj nestal rozkomíhaná plachetnice. To se nestalo - vůz se minimálně naklání a přesně vede stopu. Tvrdší odpružení však má za následek přenos všech nerovností do interiéru. My jsme navíc měli automobil s pneumatikami s profilovým číslem 45, což je hodnota určená pro sporťáky a ne pro rodinný vůz. Přesto pokládáme jízdu s roomsterem za velmi příjemnou. Kotoučové brzdy na všech kolech pracují dobře a nevadnou. Řízení má přesně ten správný rodinný kompromis a volant převzatý ze stávajících modelů se tradičně dobře drží.

Turbodiesel sluší víc

Jako pohonné jednotky slouží zatím šest agregátů. My jsme vyzkoušeli tradiční zážehovou čtrnáctistovku a vznětovou jedna-devítku. Zážehový motor má výkon 63 kW a točivý moment 126 N.m při 3300 ot./min. To se zdá na první pohled dost, ale na silnici už to skvělé nebylo. Automobil sice splňuje všechny nároky na něj kladené na českých silnicích, kdo si chce však na dálnici předjet náklaďák, bude muset mít trochu trpělivosti. Zdá se totiž, jako by se auto pralo s těžkým setrvačníkem a nechce se mu moc jít dál, než musí. Častěji jsem tak podřazovali a nechávali "těžkou nohu na plynu".

Vznětová devatenáctistovka se 77 kW a 240 N.m je něco zcela jiného. Motor pěkně táhne, akceleruje, nemá problém jet na trojku třicet stejně jako sto třicet... Prostě se nám zalíbil nohem víc. Jen má o něco větší hlučnost (systém čerpadlo-tryska prostě jiný nebude).

Optimistický závěr

Závěr nad novou Škodou Roomster je o něco více optimistický, než byly pocity při shlédnutí prvních fotografií vozu. Automobil se nám po vizuální stránce líbil mnohem víc, než jsme byli kdy ochotni připustit. Vůz je jak stvořený pro rodinu a i Škodu Octavia Combi deklasuje co do objemu a využitelnosti zavazadelníku. Velká čelní plocha však zvyšuje odpor vzduchu, což se odráží i na využitelnosti výkonů motorů. Ten je podle nás třeba vybírat především podle velikosti točivého momentu. Podvozek je tužší a méně pohodlný, ale stejně jako u fabie přesvědčí svou jistotou a agilností. Cena od 339 900 Kč je velmi slibná. Za ní se však získá automobil s tříválcovou dvanáctistovkou. Ta člověka sice odveze, ale rychlejší jízdu musí člověk oželet. Konečná cena za plně vybavený roomster s devatenáctistovkovým turbodieselem 537 900 Kč je už vyšší, ale tak dramatické to není. Roomster se stane asi velmi zajímavou nabídkou pro zákazníky, kteří chtějí automobil pro rodinu.

Technické údaje a kompletní ceníky

Na závěr jsme udělali kompletní sestavu technických údajů a cen modelu Škoda Roomster. Na závěr přinášíme velmi zajímavou srovnávací tabulku základních rozměrů tří modelů z produkce Škoda Auto. Zde se ukazuje, že menší Roomster může díky své variabilitě směle konkurovat v maximální využitelnosti i mnohem větší Škodě Octavia Combi. Porovnat také můžete Škodu Roomster s některou konkurencí, která se však rekrutuje z mnohých kategorií. Patří sem jak velkoprostorové pětimístné vozy, tak i kombíky a osobně/užitkové automobily. Romster lze tedy srovnávat jen velmi těžko.

Čtvrtá modelová řada je nabízena ve čtyřech výbavových stupních: základní Roomster, dále Style, Sport a Comfort. Již základní provedení přitom nabízí dva přední a dva boční airbagy, ABS a MSR, výškově i podélně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, systém VarioFlex s trojicí samostatných a plně variabilních zadních sedadel, prachový a pylový filtr, elektrohydraulický posilovač řízení, imobilizér, radiopřípravu se čtyřmi reproduktory a anténou, držáky na láhve v předních dveřích, zásuvku 12V v zavazadlovém prostoru, plnohodnotné rezervní kolo nebo zadní stěrač s ostřikovačem. Zajímavým doplňkem je možnost aretovat zadní kryt zavazadlového prostoru ve dvou úrovních.

Ve verzi Style zákazník získá v základní výbavě například klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo elektrické ovládání předních oken.

Z příplatkové výbavy jmenujme například stabilizační systém ESP za 15 000 Kč, tempomat za 9000 Kč, hlavové airbagy za 7000 Kč, poloautomatickou klimatizaci za 35 000 Kč, automatickou variantu za 45000 či výškově nastavitelná přední sedadla za 2000 Kč.

Technické údaje
  1.2 HTP 1.4 1.6 1.4 TDI 1.4 TDI 1.9 TDI
Objem motoru (ccm) 1198 1390 1598 1422 1422 1896
Max. výkon (kW//1/min) 47/5400 63/5000 77/5700 51/4000 59/4000 77/4000
Toč. moment (N.m//1/min) 112/3000 126/3300 155/3500 155/1600 195/2200 240/1800
Pohot. hmotnost (kg) 1150 1155 1180 1210 1240 1255
Maximální rychlost (km/h) 155 171 184 158 165 182
Zrychlení 0-100 km/h (s) 16,9 13,0 10,9 16,5 14,7 11,5
Spotřeba (l na 100 km)
město 8,6 8,9 9,2 6,3 6,3 6,7
mimo město 5,5 5,6 5,7 4,7 4,4 4,6
kombinovaná 6,6 6,8 7,0 5,3 5,1 5,4
Celkové rozměry (mm)
4205/1684/1607
Rozvor (mm)
2617
Objem zavazadlového prostoru: zákl./sklop zadní sedadla/ vyjm. zadní seda (l)
450-530/1555/1780

 

 

Ceny Škody Roomster
Motorizace / Výbava Roomster Style Sport Comfort
1,2 12V HTTP (47 kW) 339 900 369 900 417 900 413 900
1,4 16V (63 kW) 369 900 399 900 447 900 443 900
1,6 16V (77 kW) 394 900 424 900 472 900 468 900
1,4 TDI (51 kW) 419 900 449 900 497 900 493 900
1,4 TDI (59 kW) 434 900 464 900 512 900 508 900
1,4 TDI DPF (59 kW) 450 900 480 900 528 900 524 900
1,9 TDI (77 kW) 459 900 489 900 537 900 533 900

Škoda Roomster a konkurenti z továrny
  Roomster Škoda Fabia Combi Škoda Octavia Combi Tour Škoda Octavia Combi
Délka (mm) 4205 4222 4507 4572
Výška (mm) 1607 1452 1431 1468
Šířka (mm) 1684 1646 1731 1769
Rozvor (mm) 2617 2462 2512 2578
Objem zavazadlového prostoru min. (l) 450 426 528 580
Objem zavazadlového prostoru max. (l) 1780 1225 1328 1620

Škoda Roomster a ostatní konkurenti
  Škoda Roomster Citroën Berlingo Renault Kangoo Volkswagen Golf Plus Peugeot 307 Break
Délka (mm) 4205 4137 4035 4206 4428
Výška (mm) 1607 1810 1800 1580 1560
Šířka (mm) 1684 1724 1672 1759 1762
Rozvor (mm) 2617 2693 2605 2578 2708
Objem zavazadlového prostoru min. (l) 450 624 650 395 594
Objem zavazadlového prostoru max. (l) 1780 2800 2600 1450 2032