V předstihu jsem mohl tuto variantu octavií v obou verzích vyzkoušet na trase Vídeň-Brno v rámci jejich mezinárodní prezentace. Co první zkušenost napověděla?

Působivý vzhled

Auto dělají barvy a o sportovně laděném to platí dvojnásob. Zdá se, že Škodovka se trefila: Octavie RS začíná nabízet ve třech atraktivních odstínech - stříbrné diamantové metalíze, červené Corrida a černé magické s perleťovým efektem, ke kterým od příštího roku přibudou nově modrá Race Blue a žlutá Sprint Yellow, které - jak ukázal frankfurtský autosalon - těmto vozům sluší snad nejvíc. Pozornosti však neuniknou ani přední a zadní nárazník s integrovaným spoilerem či spoiler pátých dveří u liftbacku. Nechybí ani dvojitá koncovka výfuku z ušlechtilé oceli. Pozornost na sebe strhávají speciální 17palcová kola z lehkých slitin, která mohou být za příplatek dodána i v 18palcovém rozměru.

Uvnitř vítá uživatele sportovní interiér, v němž výrobce vsadil na kombinaci černé a stříbrné barvy, kůže a látky společně s hliníkovým dekorem s hedvábným leskem. Působivé jsou pedály z nerezavějící oceli s pryžovými protiskluzovými ploškami, perfektní tříramenný volant a nová sportovní sedadla, která poskytují bezvadnou oporu těla i při ostrém projíždění zatáček. Ve výčtu estetických řešení, která prohlubují emocionální vnímání Octavií RS jako energicky založených aut, by se dalo ještě pokračovat.

Pokud jde o výbavu, v té základní se objevují například elektronický stabilizační systém (ESP), xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, klimatizace Climatic a čtyři airbagy. Škoda že výrobce nezařadil do standardu hlavové airbagy -uživatelé "eresa" by si je určitě zasloužili. V nabídce jsou totiž - obdobně jako tempomat, příprava na telefon, dešťový senzor, navigační systém atd. - za příplatek.

Chlouba pod kapotou xx Čemu za svůj superlativní přívlastek nejsilnější tyto octavie vděčí? Především motoru s označením 2,0 TFSI. Tím je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu do válců o výkonu 147 kW (200 koní). Ten je s to propůjčit liftbacku zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s a maximální rychlost 240 km/h, v případě kombíku jde o hodnoty 7,5 s a 238 km/h. Přirozeně že i hodnota nejvyššího točivého momentu 280 Nm dosahovaná při 1800 až 5000 ot./min. má zásluhu na tom, aby "eresa" dávala o sobě na silnici patřičně vědět. Extrémní rychlosti jsme odzkoušeli na letištní ploše v Drnholci a musím potvrdit, že nejsou nadsazené.

Řidič má dobrý pocit z každého sešlápnutí plynového pedálu, neboť auto na ně reaguje spontánně a dokonce i na šestku ve vysoké rychlosti je schopno dále, byť ne tak markantně, zrychlovat. Ale ta "šestka" ručně řazené převodovky má v této situaci více za úkol potlačit hluk a spotřebu. Ta bude pro uživatele zvlášť dnes nikoli nevýznamným ukazatelem. Motor živí benzín s oktanovým číslem 98, ale přípustný je i s číslem 95. Výrobce udává spotřebu pro režimy město 10,9 l, mimo město 6,0 l a pro kombinaci 7,8 l benzínu na 100 km, což nebylo nepříznivé na tak silný vůz. Zkušenost naší dvoučlenné posádky vyzněla v běžném stylu na 8,5 l na 100 km, když jsme plynový pedál pořádně "prošlápli", hodnota nedosahovala 12,5 l na 100 km.

Rozumný kompromis

Špičkovému motoru, který se zrovna tak skrývá v novém Golfu GTI, bezchybně sekunduje podvozek, i když v zájmu ještě vyšší bezpečnosti proti běžným octaviím o něco přitvrdil (je však komfortněji naladěn než v předchozí generaci Octavií RS) a také byl o 12 mm snížen, což přispívá nejen ke zvýšení stability těchto vozů ve všech ohledech, ale částečně i ke snížení hladiny vnějšího hluku. Brzdy šlapou na jedničku - nevadnou ani po opakovaném sešlápnutí. Řazení je přesné, lehké, a řízení se díky tomu stává ještě příjemnějším.

Je dost modelů aut s přídomkem RS, v nichž bije daleko divočejší srdce než v těchto škodovkách. U octavií však cílem zjevně nebylo vyždímat z nich ještě bouřlivější hodnoty. I když by velmi dobrý podvozek na ně určitě měl. Šlo totiž zároveň o to nijak neomezit ty vlastnosti, za něž jsou octavie obecně doslova velebeny, tedy za prostornost včetně oceňované velikosti kufru a pohodlí pro pětičlennou posádku. Tak tato výkonná auta mohou sloužit jako rodinná či služební, prostě jako běžné octavie v obou verzích. Vznikl tím rozumný kompromis - Octavie RS jsou nejen sportovní, ale také praktická auta.

Zájemců o Octavie RS by mohlo být hodně. Avšak už základní cena - 754 900 Kč za liftback a 794 900 Kč za kombík -jich hodně odradí. Za ty peníze by mohli pořídit skoro dvě nové octavie v základním provedení. S tím koresponduje odhad o podílu "eres" na celkových prodejích octavií u nás - pět procent. Octavia RS tak spíš hraje na strunu zvyšování image značky Škoda Auto.

Škoda Octavia RS a špičkoví konkurenti ve třídě
Model Octavia RS Focus Ford ST
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4578x1769x1447 4362x1840x1497
Rozvor (mm) 2578 2640
Objem. zavazadl. prostoru (l) 560 385
Typ motoru přeplňovaný zážeh. čtyřválec s přímým vstřikem paliva přeplňovaný zážeh. pětiválec
Zdvihový objem (cm3) 1984 2522
Max. výkon (kW/ot. min.-1) 147/5100 165,5/6100
Max. toč. moment (Nm/ot.min. -1) 280/1800 320/1600
Převodovka manuální 6st. manuální 6st.
Zrychlení 0-100 (km/h) 7,3 6,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 240 241
Komb. spotřeba (l/100 km) 7,8 9,3
Základní cena (Kč) 754 900 zatím nestanovena

Model Opel Cosmo Astra 2,0T Golf VW GTI
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4249x1753x1460 4204x1759x1485
Rozvor (mm) 2614 2578
Objem. zavazadl. prostoru (l) 370 350
Typ motoru přeplňovaný zážeh. čtyřválec přeplňovaný zážeh. čtyřválec s přímým vstřikem paliva
Zdvihový objem (cm3) 1998 1984
Max. výkon (kW/ot. min.-1) 147/5400 147/5100
Max.toč. moment (Nm/ot.min. -1) 262/1950 280/1800
Převodovka manuální 6st. manuální 6st.
Zrychlení 0-100 (km/h) 8,2 7,2
Nejvyšší rychlost (km/h) 230 235
Komb. spotřeba (l/100 km) 9,3 8,1
Základní cena (Kč) 710 900* 789 000*
*) Ceny pětidveřových hatchbacků