Hlavní obsah

Rodinný tank z Kanady. Test Fordu Edge

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do naší vlasti se velké SUV Edge oficiálně letos podívalo vůbec poprvé, předchozí generace se v Evropě nenabízely. V nabídce jsou dva naftové motory, dvě převodovky a výhradně pohon všech kol. Ani jedna z nabízených verzí nejde pod milión korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Článek

Jestli se vám líbí velká auta, v Kanadě vyráběný edge vás nezklame. Výrazná přední maska, obří rozměry, v testované verzi navíc podpořené obrovskými dvacetipalcovými koly a výrazným oranžovým lakem, to vše jsou atributy, které s některým lidem jednoduše líbí.

Není divu, ostré a jednoduché tvary, podpořené navíc malým výskytem edgů na silnici, z něj dělají minimálně z hlediska designu něco víc nóbl než VW Touareg nebo Audi Q5. A zadní červená linka propojující zadní svítilny je parádním detailem. Naopak nás nepotěšily drátky v předním okně, to je řešení, které by mělo patřit minulosti.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Pocit z velkého auta s délkou 4,8 metru a výškou přes 1,6 metru nepřestává ani po usednutí za volant. Místa je vpředu ve všech směrech dostatek a šířka auta (1928 mm bez započtení zpětných zrcátek) je vskutku využita do posledního milimetru. Kupodivu edge nelze objednat s třetí řadou sedadel, taková Škoda Kodiaq jej i přes menší délku 4,69 m nabízí.

Relativně mělký zavazadelník nabídne výborných 602 litrů, zadní sedačky ale z kufru nesklopíte a víko pátých dveří se vyklápí docela nízko - nad metr osmdesát se už budete strachovat o hlavu. Pod podlahou je dojezdová rezerva - standard pro všechny verze - chválíme.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Místa dost, podvozek překvapil

Také vzadu je místa dostatek, v testovaném autě ale prostor pro hlavu ubírala panoramatická střecha. Dimenzování sedaček je takové, aby se na ně vešel i rozměrově prostornější cestující. Za volantem s přehršlemi tlačítek se sedí ve vyšší pozici, vyhřívaná, respektive odvětrávaná sedadla jsou ale pohodlná i při delších přesunech.

Co zarazí je velice nepřehledný multimediální systém. Nepřehledná grafika s malým fontem a příšerně pomalá odezva na dotyk, jsou jedny z nejhorších, jaké jsme za poslední roky v autě této cenové kategorie viděli.

Kaplička s budíky je méně přehledná, chybělo nám třeba větší zobrazení aktuální rychlosti. A odstranit ikonu s nejvyšší povolenou rychlostí, která se při jejím překročení o jediný km/h rozbliká, se nám po celém týdnu vypnout nepodařilo. Čtení dopravních značek ale fungovalo dobře, jen jednou se stalo, že na jižní spojce v Praze edge sveřepě držel symbol s dálniční stotřicítkou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Po devíti stovkách ujetých kilometrů překvapilo, jak moc komfortní je edge i na „dvacítkách” a s nízkoprofilovým obutím. Přes nerovnosti se přenáší s lehkostí, v zatáčkách pěkně drží směr a není ani proti ostřejší jízdě (v rámci této kategorie, samozřejmě). Ne, nejezdí tak dobře jako BMW X5 nebo Porsche Cayenne, ale v rámci možností nezklame ani náročnější zákazníky. A dálniční průlet Německem ukázal, že edge je stabilní a tichý při vysokých rychlostech.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Větší světlá výška a standardní 4x4

Řízení má příjemný převod i odezvu, pouze šestistupňový dvouspojkový automat Power Shift reaguje hladce, avšak ne tak rychle jako konkurenční DSG či dokonce vynikající osmistupňové ZF. Pohyb v kulise páky je příliš hrubý, při přechodu z parkovací pozice musíte použít příliš mnoho síly.

Vadilo nám rovněž to samé, co u mustangu: třepotající se kapota, která působí pootevřeným dojmem. Ale docvaknutá je správně a vy si na to po pár dnech zvyknete. Všechny varianty edge mají pohon všech kol, díky světlé výšce přes 20 centimetrů tak nebude překážkou ani lehčí terén.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Nabídka motorizací se omezuje na dva turbodiesely. Zkoušené bi-turbo má plynulý zátah od nízkých otáček, nad dva tisíce otáček se naplno projeví jeho masivních 450 Nm, které dovedou svižně rozpohybovat i takto velké a těžké auto. Při rychlém dálničním tempu ale palubní počítač ukáže 12 litrů, náš dlouhodobý průměr byl deset. A to je na dieselový motor vcelku hodně.

Sebevědomé jsou pořizovací ceny, které vždy překračují milión korun. Standardní výbava je bohatá, připlácí se ale za adaptivní tempomat, metalický lak, a dokonce i za oboustrannou rohož do kufru nebo ostřikovače světlometů. Pravdou ovšem je, že ani konkurence není o mnoho levnější a třeba taková Kia Sorento s obdobnou motorizací přijde na podobné peníze.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Edge

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD
Motor:1997 ccm, vznětový čtyřválec, 2x turbo
Max. výkon:154 kW/210 k při 3600 ot./min.
Max. točivý moment:450 Nm od 2000 ot./min
0–100 km/h:9,4 s
Nejvyšší rychlost:211 km/h
Průměrná spotřeba:5,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1949 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 119 990 Kč
Cena s testovanou motorizací:1 316 990 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám