Hlavní obsah

48 hodin, 678 kilometrů. Víme, jak jezdí bratr yetiho, Seat Ateca

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vyrobil se v Kvasinách, odkud putoval do Španělska, aby jej Seat na pár týdnů vrátil zpátky do země svého původu. Mezi nemnoha redakcemi, které mohly v předpremiéře otestovat první SUV od Seatu na tuzemských silnicích, byly i Novinky.cz. Během dvou dnů jsme zvládli bezmála osm stovek kilometrů. Jaké byly?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Článek

V bílé barvě a na devatenáctipalcových kolech vypadá ateca dobře. V této barvě totiž hezky vyniknou její tvary, které jsou, jak jsme si během dvou dnů ověřili z dotazů či mnoha pohledů kolemjdoucích, líbivé. Předek je typický pro současné seaty, prudší zakončení směrem k C sloupku působí dynamicky, stejně jako výrazné boční prolisy či protáhlá zadní světla. Nelíbila se nám jen podivná zdvojená koncovka výfuku.

Recenzované auto, zapůjčené se španělskými registračními značkami, mělo největší kola v nabídce. I tak mezi pneumatiku a podběh dáte pěst, jak bude vypadat ateca na „šestnáctkách”, si ani nepředstavujeme, naštěstí pro český trh je minimem velikost 17 palců.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Zato si představujeme, jak bude příští rok vypadat druhá generace yetiho, která se bude vyrábět na stejné lince, nabídne stejnou techniku a podle informací ze zákulisí také velmi podobný design. Ale do představení yetiho zbývá ještě rok (třebaže už je kompletně hotový, minulý měsíc se v Praze ukazoval na utajované akci pro dealery), který bude pro současnou generaci sněžného muže kvůli atece nejspíš hodně krušný.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Celkový dojem je velmi dobrý: není to nudné auto, jakkoli je design prost nějakých výstřelků nebo extravagance. Přiměřeně pohledné, jsou dvě slova, jež ho charakterizují asi nejlépe. Na výběr pro tento model s rozměry 4363 x 1841 x 1601 mm je dvanáct barev karosérie, použitá kola mají velikost 16–19 palců, uvnitř je možné vybírat z osmi kombinací čalounění.

Prostorný interiér

Vnitřek vozu je pak stejný jako v případě leonu. Nastavení volantu a řidičova sedadla je bez výhrad, potěší i překvapivě dobrý výhled. Příplatkový osmipalcový dotykový displej znáte i z ostatních modelů koncernu Volkswagen – je přehledný, komunikuje česky a obsahuje vše, co potřebujete (rádia, přehrávání hudby z USB, navigace).

Základem je ovšem výrazně menší, 3,5palcový černobílý displej multimediálního systému. Potěší dvě zdířky na USB, takže můžete poslouchat hudbu a zároveň si nabíjet mobil (pokud nemá indukční dobíjení, protože i to v atece najdete). Parkovací brzda je poplatná současným trendům – elektromechanická.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Měkčený povrch palubní desky působí na pohled i na omak obstojným dojmem, některé dveřní výplně ale používají tvrdší nehezké plasty. Celkový dojem z pracoviště není špatný, určitá strohost je ale patrná. Tlačítka pro stahování oken jsou umístěna příliš vpředu, takže když stahujete zadní okna, div že si na levačce nevykloubíte zápěstí. Navíc pokud nejste menšího vzrůstu, budete pravým stehnem v přespříliš intimním kontaktu se středovým tunelem.

Prostornost je velice dobrá: vzadu máte před koleny pár centimetrů volného prostoru a vzadu najdete více místa pro hlavu, než kolik nabídne yeti. Vzadu se nesedí kdovíjak vysoko a délka sedáků rovněž spadá do průměru třídy kompaktních SUV. Zadní sedačky nejsou posuvné (jako v novém tiguanu), jdou ale sklopit, což vytvoří výraznější schod. Pod zadními sedadly je kvůli umístění palivové nádrže typický schod, to je ale bolístka všech automobilů postavených na modulární platformě MQB.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Zavazadelník nabídne solidních 510 litrů, v případě „čtyřkolek” pak o 25 litrů méně. Kufr má široký vstupní prostor, za příplatek jej můžete otevírat (a také zavírat) elektronicky, přičemž pro otevření třeba s plnými taškami funguje i švih nohou. Uživatelsky neskutečně intuitivní je elektricky výklopné tažné zařízení; verze s pohonem všech čtyř kol mohou na brzděném přívěsu táhnout až dvě tuny.

Základem je tříválec, vrcholem 2.0 TDI/140 kW

Základní motorizace je pouze tříválcová. Jde o litrový motor, který produkuje 110 koňských sil (81 kW). V nabídce je dále 1.4 TSI o výkonu 150 koní (110 kW) a samozřejmě turbodiesely – šestnáctistovka (85 kW) a dvoulitr (110 a 140 kW). V nabídce jsou buď šestistupňové manuální převodovky, nebo sedmistupňové DSG (nejsilnější benzínový a naftový motor), které nedostal ani nový superb.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Pro slabší dieselový dvoulitr je k dispozici buď šestistupňová manuální převodovka, nebo DSG rovněž se šesti rychlostními stupni. Bohužel nelze kombinovat nejsilnější 2.0 TDI s manuální převodovkou, což platí i pro nejsilnější benzínový motor – tam si musíte vybrat buď z pohonu jenom předních kol a manuální převodovky, nebo kombinace 4x4 a DSG.

Zkoušené TDI (110 kW) se probouzí nepřeslechnutelným drnčením, nedávno zkoušený naftový tiguan byl odhlučněn lépe. Stačí ale zavřít okénka a počkat, až se motor zahřeje, pak o něm skoro nevíte. V rychlostech nad 140 km/h proniká do kabiny jasně slyšitelný hluk od obtékajícího vzduchu, od kol i od podvozku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Naftový dvoulitr je do zhruba 1900 otáček vcelku netečný, nabídne klasicky silný střed, kdy se naplno projeví jeho 340 Nm (papírově dostupných v rozmezí 1750–3000). Motor postačuje i na vcelku dynamickou jízdu, průlet německou dálnicí rychlostí 180–200 km/h pak ale „vytáhl” spotřebu přes devět litrů, naopak ekojízda ustálenou rychlostí 110 km/h srazila spotřebu k hodnotě 5,1 litru na sto ujetých kilometrů.

Devadesátka znamená na šestku 1500, české dálniční maximum pak 2200 otáček. Celkově dosáhla kombinovaná spotřeba paliva po bezmála osmi stovkách ujetých kilometrů solidní hodnoty 6,4 litrů nafty.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Jezdí skoro jako leon

Jízdní vlastnosti příjemně překvapily a s přimhouřením oka jsou podobné jako třeba u leonu. Ateca se navzdory těžkému motoru na přední nápravě do zatáček vrhá až s nečekaným nadšením, dobře drží vytyčený směr a rychlejší nájezdy do zatáček dá najevo přirozeným náklonem karosérie.

Elektromechanicky posilované řízení je i přes svou určitou umělost přesné, pozici natočení předních kol si tak nemusíte pouze domýšlet. Auto je směrově stabilní i při rychlostech blízkých konstrukčnímu maximu pro tento agregát (tachometrových 203 km/h) a pohodlně se s ním jezdí i delší cesty.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Verze s pohonem všech kol mají o 13 mm větší světlou výšku (189 mm) a rovněž delší zdvih tlumičů. Při rychlém průjezdu zaprášenou cestou se ukázala skvělá ovladatelnost a čitelnost podvozku, někde na autokrosové trati to bude s vypnutou stabilizací zábavné svezení...

Překvapivě komfortní je na běžných silnicích i odpružení, které nepřenáší nechtěné příčné či podélné pohyby do karosérie. Snad jen větší příčné nerovnosti a pak hodně rozbité okresní silnice nižších tříd jsou pro zadní víceprvkové zavěšení prohraným bojem. Připomínáme, že všechny verze 4x2 mají vlečenou zadní nápravu.

Bez větších chyb

Resumé? Seat Ateca je důležitým přírůstkem do nabídky španělského výrobce. Leckdo, kdo by dříve zašel do autosalonu asijské značky (a koupil Nissan Qashqai nebo výbornou Kia Sportage), teď možná prostuduje ceník automobilky z Martorellu. Ateca není bez chyb (v ničem zásadním ale nezklame), do své třídy ale nabízí slušné jízdní vlastnosti, dobrou nabídku motorizací a ceny na úrovni konkurence.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1968 ccm, vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:110 kW (150 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:340 Nm při 1750–3000 ot./min.
0–100 km/h:9,0 s
Nejvyšší rychlost:196 km/h
Průměrná spotřeba:4,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1548 kg
Poháněná náprava:4x4, ev. pouze přední
Cena základní verze:523 900 Kč (1.0 TSI / 85 kW)
Cena s testovanou motorizací:665 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám