Oba borci nastupují do ringu s prakticky totožnou výbavou a stejnými, osmnáctipalcovými koly. Pravda, u šedé (dieselové), barevně velice atraktivní verze jsou přední pneumatiky Goodyear Eagle na hranici životnosti, hodně sjeté od novinářů, kteří měli auto před námi. Ale co se dá dělat.

Podle vzhledu od sebe obě auta nemáte šanci rozeznat (jen znalec si všimne mírně odlišných zadních spoilerů), dokonce i koncovky výfuku jsou pravé, ne jako u dieselové Octavie RS, kde jsou pravé „roury” falešné.

Vzhled působí velice dobře, až na dva detaily - zastaralá anténa, hyzdící střechu, a pak protáhlé zadní světlomety, ale to je obecný problém Focusu III. Jak se liší testovaná verze od té před faceliftem?

Hlavní změnou nejsportovnější verze focusu (do příchodu špičkové varianty RS) je jinak tvarovaný nárazník a kapota, v nabídce jsou nové designy litých kol – průměr 18 a 19 palců. Jiné jsou rovněž přední světlomety. Přední maska chladiče je stejná jako ta, kterou letos dostaly i běžné verze focusu.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kapota vám u obou aut postaru nechá plně potěžkat svou váhu, protože zde překvapivě chybí plynové vzpěry. V interiéru jsou lány různorodých plastů, a i když musel samotný design na rýsovacích prknech vypadat v koncepční fázi jistě atraktivně, při osobním kontaktu si musíte na tu změť víceúhelníků trochu zvykat.

Interiér bez výhrad, sedačky jen pro hubené

Uvnitř je nový barevný dotykový displej o velikosti osmi palců a jinak tvarovaný volant. Díky novému displeji ubylo na středové konzole tlačítek. Výborná sedadla Recaro zůstala zachována.

Ford uvedl, že přepracoval nastavení tlumičů, na předních kolech jsou modifikované pružiny. Jinak nastavená je i odezva elektrického posilovače řízení.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Interiér potěšil sedmi (!) analogovými budíky, to je v dnešní době něco neskutečného. Milovníci analogových automobilů budou nadšeni. Vynikající je převodovka (šestistupňový manuál) - svým projevem i umístěním. Tady není co vytýkat.

Sedadla Recaro tělo výborně drží, pokud jste ale více narostli, budete mít problém. Druhý z řidičů s parametry 190 cm/110 kg si stěžuje na malý komfort, pokud máte do 185 centimetrů a nejste moc prostorově výrazní, nebudete mít problém.

Ale bohužel - jiné sedačky do ST koupit nelze, na výběr jsou pouze Recara se „závoďácky” tvrdými bočnicemi a skořepinovým tvarováním.

Pozice za volantem není pro vyšší postavy úplně ideální, se sedačkou nelze sjet tak nízko, jako třeba v autech koncernu VW, a také volant by snesl v podélném směru o další dva tři centimetry delší chod posuvu.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Diesel má 400 Nm, benzínová verze mu většinou ujede

Benzínový motor má stejné parametry jako před omlazením (184 kW a 350 Nm), nový je otravný systém start/stop. Hlavní novinkou pod kapotou je turbodiesel. Čtyřválec 2.0 TDCi nabídne 136 kW (185 k) při 3500 otáčkách. Točivý moment má hodnotu masivních 400 Nm.

Na letištní ploše v Hoškovicích jsme naměřili pružné zrychlení: zatímco v disciplíně 80-120 km/h (4,98 s a 5,96 s) na čtvrtý rychlostní stupeň byl rozdíl vteřinový nevelký, u disciplíny 100-160 km/h už byla diference markantní (8,07 s vs. 11,88 s).

Zcela se to projevilo při závodě na jeden kilometr, kdy benzínové ST svého dieselového bratra „smázlo” o stovky metrů - i po výměně řidičů, takže náhoda to rozhodně nebyla.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dieselové provedení je samozřejmě úspornější - zatímco s benzínovým jezdíte při normální, leč svižné jízdě za deset, naftové ST je o čtyři litry úspornější. Při jízdě po okreskách na Ještěd dosáhlo benzínové ST spotřeby 14,3 l/100 km, naftová varianta 11,2 l.

Ovšem pozor - dlouhodobá spotřeba na konci testu byla u benzínové verze jen  9,4 l/100 km, rozdíl tak činí cca 2-2,5 l/100 km.

Rozdíl je pochopitelně i u zpřevodování - diesel točí na nejvyšší stupeň při 90 km/h 1500 (druhé ST 2000) a při dálničním maximu 2250 otáček (benzín rovné 3000).

Benzínové provedení má i o trochu delší převody, na dvojku lze jet rychlostní 106 km/h (diesel 84), na trojku 156 km/h (128 km/h) a na čtyřku 194 km/h (diesel o deset km/h méně).

Stabilizace není zcela vypínatelná, naladěná je odlišně

Stabilizační systém lze vypnout do větší míry u benzínového modelu než u dieselu, ale při větším vybočení zadních kol vám do řízení stabilizace přesto zasahuje a rovná vás do podélného směru.

V naftové verzi vám však toho ani po vypnutí stabilizace nedovolí elektronika víc, než utáhnout ubráním plynu stopu, na což ale obě verze reagují velmi dobře.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Naftová verze má vzhledem k vyšší hmotnosti motoru o poznání klidnější projevy přední nápravy na silnici, což se projevuje i při zrychlování, při kterém na nerovném povrchu tahá benzínový model citelněji za volant. Relaxovanější projevy naftového modelu se však k jeho méně výbušnému motoru lépe hodí. Jízda s ním je více uklidňující, což není vždy na škodu.

Není to jen otázka rozdílu v samotných motorech, ale v celkovém sladění a projevu, a to jak jízdního, tak i poslechového, což však neznamená, že by byl benzínový motor kdovíjak hlasitý. Na volnoběh není uvnitř slyšet skoro nic, a středová koncovka výfuku se ozývá jen při výraznější akceleraci.

Při rychlé jízdě se benzínová verze projevuje decentně tlumeným chraplavým zvukem, jehož frekvence roste spolu s otáčkami až do červeného pole v 6500 ot./min. Výkon je velmi lineární bez zjevné špičky, což platí společně pro obě verze. Jen ta benzínová má opravdu pořádný švih, obzvláště po natankování kvalitního paliva, které dokáže projevy motoru citelně podpořit a rychle vás přesvědčit, že opravdu jedete v hatchbacku s výkonem 250 koní.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dieselová verze vás může nadchnout minimální spotřebou ve 130 km/h na dálnici, velmi klidným a přitom schopným podvozkem, či přinejlepším pružným zrychlením na trojku a čtyřku na točité silnici, ale nikdy ne nadšením ze zrychlení a rychlým sázením jedné rychlosti za druhou tak, jako to umí benzínový Focus ST.

Tvrdé tlumiče, na dlouhé cestování to vskutku není

Tvrdost tlumičů benzínové verze je v oblasti dlouhodobého komfortu takřka hraniční, ale stále přijatelná. Dieselový model je v tomto ohledu přeci jen lidštější. Benzínový Focus ST se vám však na jakékoli alespoň trochu hladké silnici odvděčí opravdu vysokou úrovní přilnavosti v zatáčkách, velmi rychlými a přesnými reakcemi na volant a brzdy, a všeobecně vyspělým chováním ve všech jízdních režimech.

V kombinaci s příplatkovými devatenáctipalcovými koly sice můžete získat i větší přední kotouče, ale vzhledem ke vrozené schopnosti držet vysokou rychlost v zatáčkách, vám na jakékoli běžné silnici ani základní brzdy s osmnáctipalcovými ráfky a obutím 235/40 nikdy nevypoví službu, protože je při troše snahy o přesnou jízdu jednoduše nemusíte vůbec přetěžovat.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Focus ST sice nenabízí mechanický samosvorný diferenciál, a to ani za příplatek, a vystačuje si jen s přibrzďováním vnitřního kola, ale i to ve spojení s vyladěným podvozkem stačí na to, že slovo nedotáčivost budete používat jen v souvislosti s opravdu chybně najetou či nesprávně odhadnutou zatáčkou.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dvě auta, jeden vítěz

Český trh velmi specificky chápe, oslavuje a hodnotí Octavii RS, ale na to, že má Focus ST výkon 250 koní a nabízí výjimečné jízdní schopnosti, je oproti ní skoro neviditelný.

V rovině komfortu a prostornosti je to pochopitelné, ale u těchto modelů by mělo být stále zásadní právě hledisko jízdní zábavy a výkonů, a zde je přehlížení Focusu ST vyloženě nefér.

Ovšem dieselová verze je podle nás nesmyslná, protože vznětový motor si kupujete při větším nájezdu kilometrů. A delší jízda v dieselovém ST připomíná svým tuhým podvozkem i naladěním řízení torturu. Benzínová verze es-téčka je naším jednoznačným vítězem.

Ford Focus ST

Ford Focus ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Ford Focus ST - benzínová a dieselová verze
Motor:1999 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
1997 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:184 kW (250 k) 136 kW (185 k) / 3500 ot./min.
Max. točivý moment:345 Nm / 2000 ot./min.400 Nm / 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:6,8 s
8,1 s
Nejvyšší rychlost:248 km/h
217 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,8 l / 100 km
4,2 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1437 kg
1463 kg
Poháněná náprava:
přední
přední
Cena: 700 990 Kč
700 990 Kč