Španělský bratr Octavie Combi má prakticky totožné rozměry, byť mladoboleslavský model je přeci jenom o pár milimetrů větší. Kupříkladu na délku měří Octavia 4659 mm, Leon ST 4535 mm, rozvor náprav činí 2686 vs. 2636 mm ve prospěch Octavie.

V praxi ale po usednutí do interiéru rozdíl nepoznáte, Leon má dokonce dle oficiálních údajů více místa pro cestujícího vpředu, Octavia zase vzadu. Obě popisovaná auta postavená na platformě MQB mají vzadu kvůli palivové nádrži schod, což zmenšuje prostor pro paty zadních cestujících.

Seat Leon ST

Seat Leon ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nemá smysl porovnávat design obou aut, nutno ale říci, že Octavia je vzhledem ke svému množství na českých silnicích už trochu okoukaná. Koncern navíc pro atraktivně vypadající Leon povolil některé výrazné laky karoserie (třeba ten, co vidíte na fotografiích), které mladoboleslavský sourozenec nemá.

Litr sem, litr tam...

Nepatrně větší zavazadlový prostor nabídne Octavia (590/587 l). Pokud si do octavie objednáte rezervní kolo, základní velikost se smrskne o 22 litrů objemu. V Leonu nám ovšem scházelo více praktických držáků a sítěk, nechybí ale možnost sklopit zadní dělená sedadla pomocí dvou, v kufru umístěných tlačítek.

Sklopit se dá i spolujezdcovo sedadlo (za příplatek), naopak ve standardu jsou ližiny (nejsou ovšem vystouplé, takže univerzální příčníky na ně nenamontujete). Z hlediska velikosti kufru je pro většinu lidí jedno, zda koupí golf, octavii nebo leon, rozdíl několika litrů nehraje roli.

Seat Leon ST

Seat Leon ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Z nabídky motorů si vybere každý, výkon sahá od 86 po 180 koní u motoru 1.8 TSI, v katalogu najdete hned čtyři turbodiesely (90 - 150 k). Ale zpátky k testovanému motoru. Se silnější benzínovou čtrnáctistovkou 1.4 TSI lze upalovat i v tempu přes 210 km/h, zajímavá je ochota ke zrychlování na šestý stupeň i při rychlostech kolem 180 km/h.

Čtyřválec s turbodmychadlem (v nové řadě motorů koncernu Volkswagen EA211 už bez mechanického kompresoru) zrychluje prakticky stále stejně při libovolných otáčkách. Pocitově je odezva na sešlápnutí plynu i elasticita velmi dobrá, menší zdvihový objem ale zamaskovat nejde. Chybí gradace výkonu, kterou by nabídnul atmosférický motor vyšší kubatury, byť u 1.4 TSI je turboefekt velmi decentní.

Seat Leon ST

Seat Leon ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Spotřebu se při klidném tempu v rámci českých rychlostních limitů podařilo srazit na celkových 6,4 l/100 km, což není vůbec špatná hodnota. Počítat je nutné s vyššími otáčkami motoru, při stotřicítce točí motor na šestku tři tisíce otáček, při 90 km/h snesitelnějších 2000 otáček. Odhlučnění, ať už motorické či aerodynamické, je ale velmi dobré.

Multilink jen pro 1.8 TSI

Podvozek tvořený zavěšením McPherson vpředu a klikovou nápravou s vlečenými rameny vzadu, je dobře odhlučněn a na většině cest i na testovaných 17“ kolech přinášel uspokojivý komfort. Velkým problémem jsou příčné nerovnosti, které - zejména na dálnici - přinášejí do auta citelné a nepříjemné rázy. Tady se najednou divíte, co se to stalo se zavěšením, které do té doby tak dobře filtrovalo nerovnosti a v zatáčkách drželo vytyčený směr.

Seat Leon ST

Seat Leon ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Mimochodem, víceprvkové zavěšení zadních kol (multilink) je standardně k dispozici pouze pro motor 1.8 TSI (jako u octavie), v příplatkové výbavě by se ale mělo objevit i pro méně výkonné motorizace.

Leon má trochu lehčí řízení (a příliš slabý věnec volantu), řídí se ale výtečně i na úzkých a točitých silnicích, nejenom na autostrádách. Z Leonu je dobrý výhled prakticky ve všech směrech, snad jenom dozadu by při couvání mohlo být vidět o chlup lépe. Také do řidičova pravého stehna více zasahující středový tunel zaslouží kritiku, jinak je popisované auto bez větších chyb.

Co dodat? Španělské kombi se golfu i octavii plně vyrovná, díky použité platformě MQB jezdí výtečně. Kdo nechce kupovat francouzskou nebo asijskou konkurenci, bude vybírat z trojlístku golf, octavia, leon. Vzhledem k podobným cenám, stejné technice a velmi podobnému naladění nelze říct, kdo je vítěz. Ale lze říct, že ani s jedním ze zmíněných aut nešlápnete vedle.

Seat Leon ST

Seat Leon ST

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1395 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:103 kW (140 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm od 1500 ot./min.
0–100 km/h:8,4 s
Nejvyšší rychlost:211 km/h
Průměrná spotřeba:5,3 l/100 km
Pohotovostní / užitečná hmotnost:1275 kg / 535 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:329 900 Kč (1.2 TSI, akční cena)
Cena s testovanou motorizací:  466 900 Kč (akční cena)