Mercedes nabízí AMG verze pro mnoho svých modelů, včetně off-roadové třídy G (s dvakrát přeplňovaným benzínovým dvanáctiválcem!). Je paradox, že v Česku je nejprodávanějším AMG modelem ML, který se pro sportovní úpravy hodí stejně málo jako zmiňovaný off-road. Pozornost by si zasloužil spíš testovaný model, tj. třída C, nabízená ve verzi sedan, kombi nebo kupé. Výborné je, že pod kapotou je stejný motor jako v supersportovním SLS AMG, byť v mnohem nenápadnějším a vcelku civilním „céčku“ má nižší výkon (570 k a 650 Nm vs. 457 k a 600 Nm).

Na první pohled vypadá C63 AMG docela obyčejně, notabene v šedé barvě jako mělo zkoušené auto zapůjčené z Německa. Samozřejmě, kdo se o auta alespoň trochu zajímá, uvidí hned odlišnosti od běžné třídy C - jde zejména o detaily typu čtveřice koncovek výfuku, širší boky, větší brzdy nebo malý spoiler na víku zavazadlového prostoru.

Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vlk v rouše vlčím

Jinak působí tahle verze jako běžné kupé od Mercedesu, což se v provozu okamžitě změní při prudším sešlápnutí plynu - zátah 6,2 litrového osmiválce je neskutečný a stejně famózní je i zvuk - jak motoru, tak výfuku. Ten řev a burácení, který se z nich line při plném plynu, patří k tomu nejlepšímu, co může vaše auto (legálně) produkovat.

Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé pohání ručně montovaný osmiválec o objemu 6,2 litru s výkonem 457 koní (336 kW) při 6 800 otáčkách a s točivým momentem 600 Nm. Tyto hodnoty v praxi znamenají zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny a maximální, elektronicky omezenou rychlost 250 km/h (po odstranění omezovače je to 300 km/h). Dát do takového auta tak výkonný motor je šílené, auto ale jako celek funguje a nikdy nemáte pocit, že by podvozek či brzdy nestíhaly sekundovat takto extrémnímu motoru.

Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Osmiválec krásně "bublá"

Motor z C63 AMG svůj výkon dávkuje lineárně bez výraznější výkonové špičky - zátah vás zarazí do sedaček už od nízkých otáček a pokračuje až k červenému poli, které začíná kousek nad 7000 otáčkami. Mimochodem, rychloměr je cejchovaný do 320 km/h a takto vysoká hodnota  není na tomto budíku jen na efekt - zrychlení je až do hodnoty, kdy zasáhne elektronický omezovač (250 km/h) velice působivé.

Celé auto působí, jako kdyby běžný člověk dostal orgány od Usaina Bolta - odezva na plyn je okamžitá a lehkost, s jakou se auto žene vpřed, je velmi působivá. A to Mercedes nabízí i výkonnější (a o dost dražší) verzi Black Series, která akceleraci ještě o trochu zlepšuje.

Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Popisovaný automobil se neztratí ani na technické silnici: 18palcové pneumatiky (225/40) skvěle drží stopu, jsou velmi dlouho neutrální a pokud si to vysloveně nepřejete, do rozhození zádě se nepustí. Auto je při náznaku přetáčivosti komunikativní a nechá vnímavému řidiči dostatek času pro reakci - kontra volantem či ubráním plynu. Jistě, s pohotovostní hmotností 1730 kilogramů nemůžete čekat lehkost, ta je ale nahrazena brutální silou velkého atmosférického osmiválce.

Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jízdně mu není moc co vytknout

Skvělé jsou brzdy, nejenomže se perfektně dávkují, ale co je ještě důležitější, ventilované kotouče dovedou potenciál motoru velmi dobře krotit i z vysokých rychlostí. Řízení je přesné a přímé, převodovka je výhradně automatická, což je trochu škoda, protože si na osmiválec nemůžete „sáhnout“. Řazení možná není tak rychlé  jako u dvouspojkových převodovek, ale svým komfortem a logikou patří k tomu lepšímu, co trh nabízí. Rychlostní stupně navíc dle potřeby můžete měnit pádly pod volantem, takže na náročnější silnici nemusíte spoléhat na logiku samočinné převodovky.

Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na milovickém letišti je jasné, že tohle auto se umí pořádné rozdivočit, ESP lze zcela vypnout a pak už je to jenom na vašem umění s plynovým pedálem, protože touha po vyvolání přetáčivosti je z reakcí auta cítit na sto honů. Z podvozku je každopádně očividná velká jistota, pro běžné ježdění není ani přehnaně tvrdý, a přestože ne každou nerovnost odfiltruje úplně dokonale, vypadá to, že každodenní soužití nebude až tak kompromisní, jak by se na první pohled zdálo. I když, pokud vás něco nesmí trápit, pak je to spotřeba benzínu. My jsme během testu jezdili za dvacet litrů a při pokusu o úspornou jízdu ukazoval palubní počítač 12 - 13 l.

Mercedes-Benz C63 AMG je skvělou odpovědí na současné BMW M3 nebo Audi RS5. Už za umístění takového motoru zaslouží Mercedes potlesk a jakkoliv spojení velkého osmiválce a relativně malého kupé působí nesmyslně, je jízda s ním velký zážitek. Počítat je třeba s vyšší spotřebou paliva, zamrzí také fakt, že za Black Series (517 k) chce Mercedes o tolik vyšší cenu, v Česku je to 2 840 328 korun.

Mercedes-Benz C63 AMG

Mercedes-Benz C63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:6208 ccm, osmiválec, zážehový
Max. výkon:336 kW (457 k) při 6800 ot./min.
Max. točivý moment:600 Nm při 5000 ot./min.
0 - 100 km/h:4,5 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:12,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1730 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:819 600 Kč (C 180 BE)
Cena s testovanou motorizací: 
1 803 600 Kč (C63 AMG)