Hlavní obsah
Zenvo TSR-S na ženevském autosalonu Foto: Marek Bednář, Novinky

Zenvo TSR-S: silniční raketa s výkonem 1 193 koní nemá airbagy

Zenvo TSR-S je silniční vůz, ale prý je tak blízko závoďáku, jak je to jen možné. Karbonu jsou hromady a ve standardu nemá ani airbagy, protože jsou těžké. Ročně má být vyrobeno pouze pět kusů. Prohlédli jsme si ho v Ženevě.

Zenvo TSR-S na ženevském autosalonu Foto: Marek Bednář, Novinky
Zenvo TSR-S: silniční raketa s výkonem 1 193 koní nemá airbagy

Dánsko může být zemí placaté krajiny a Lega, ale supersporty si s ní spojuje málokdo. Přesto právě odtamtud pochází automobilka Zenvo. Na ženevském autosalonu představila model s názvem TSR-S. Má v nabídce značky pasovat přesně mezi ryze silniční TS1 GT a závodní TSR.

Snad nejzajímavějším prvkem je křídlo na zádi. Může upravovat svou polohu ve dvou osách - jednak může fungovat jako aerodynamická brzda, aby pomohlo zpomalování, a jednak se při zatáčení natočí podle podélné osy auta, aby pomohlo přítlaku v zatáčce.

V levotočivých zatáčkách se zvedá levá strana křídla, v pravotočivých pravá. Tím křídlo vytváří dostředivou sílu - podle toho je i v tiskové zprávě nazýváno, „dostředivé křídlo”. Pomáhá tak autu zatočit a snižuje riziko ztráty přilnavosti zadních kol.

Zenvo TSR-S na ženevském autosalonu

Foto: Marek Bednář, Novinky

Ovšem aerodynamické finesy jsou i jinde. Přední spoiler zlepšuje přítlak na přední nápravu a směřuje vzduch pod vůz, aby proudil k difuzoru pod zadním nárazníkem. Celý přední nárazník ve spolupráci s upravenými výdechy podběhů předních kol směřuje vzduch k nasávacím otvorům a mezichladičům stlačeného vzduchu.

Ty patří k motoru - vidlicovému osmiválci vlastního vývoje. Řidič si může vybrat z třech nastavení; v tom nejcivilnějším má motor 709 koní, v tom nejostřejším 1 193 koní. Prostřední režim se jmenuje IQ a ve spolupráci s kontrolou trakce vyhodnocuje přilnavost pneumatik a podle toho posílá výkon na kola.

Hnaná je zadní náprava, a to přes sedmistupňovou sekvenční převodovku se dvěma režimy - závodním a silničním. V závodním režimu je změna kvaltů mechanická, dle tiskové zprávy brutální, přímá a jedna z nejrychlejších na světě. V silničním módu je řazení ovládáno elektronicky a je prý mnohem hladší.

Zenvo TSR-S

Foto: Zenvo

Zenvo dle vlastních slov vyvinulo silniční vůz, který je tak blízko závoďáku, jak je to jen legálně možné. To znamená, že na palubě standardně není rádio, navigace, klimatizace a dokonce ani airbagy. Zákazníci si ale mohou tyto prvky doobjednat.

Klientů tohle auto nebude mít mnoho, protože vyrobí jen pět kusů ročně. To znamená opravdu značnou exkluzivitu. Specifikace auta přesně podle přání zákazníka, včetně např. vlajek jakéhokoliv státu na různých místech vozu, je samozřejmostí.

Zenvo TSR-S

Foto: Zenvo

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků