Hlavní obsah

Zbytečnost, nebo účelný detail? Ford Mustang Mach E má unikátní kliky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Možná jste si toho všimli na fotografiích - Ford Mustang Mach E, nový elektrický crossover inspirovaný legendárním pony carem, nemá kliky dveří. Není to záchvat snahy být moderní za každou cenu, má to své důvody.

Foto: Ford

To, co trčí ze dveří, není klika, jen malé madlo. Dveře se odjišťují tlačítkem o kousek výše na sloupku.

Článek

Všechna auta mají nějaké kliky dveří. Většinou to jsou fyzické kliky, které fungují i bez elektřiny, občas se ale objeví vůz, který k otvírání dveří elektřinu potřebuje. Třeba tak, že se kliky po odemčení auta tlačítkem na klíčku vysunou ven.

Ford u nového Mustangu Mach E přišel s řešením ještě radikálnějším – na sloupky umístil tlačítka, která dveře elektricky odjistí a pootevřou zhruba tři centimetry. Abyste je mohli otevřít, můžete u předních dveří vzít za madélko, u zadních dveří je třeba strčit prsty za hranu plechu.

Foto: Ford

Tlačítka jsou v černých sloupcích téměř neviditelná.

Důvody jsou ve skutečnosti dva. Ten nejdůležitější je odpor vzduchu – čím menší odpor vzduchu auto má, tím méně energie při pohybu spotřebuje na jeho překonání, ať už je zdrojem energie benzín, elektřina nebo třeba kinetika při uvolnění pedálu plynu, tedy tzv. plachtění.

Ford Mustang na baterky je tady. Crossover Mach E se konečně představil

AutoMoto

Tradiční kliky trčící ze dveří mají nějaký odpor vzduchu. Není možná velký, ale kliky jsou jednak čtyři a jednak se to s dalšími úpravami nasbírá tak, že snížení odporu je dost velké.

Přesnou hodnotu aerodynamického odporu zatím Ford nezveřejnil, řekl jen, že je do 0,30, což je srovnatelné např. s Audi e-tron, jehož koeficient odporu vzduchu je 0,28.

Foto: Ford

Ford Mustang Mach E

Ovšem, kliky s minimálním odporem vzduchu se dají udělat i bez elektroniky – placaté páčky, na jejichž jednu stranu zatlačíte, a vyklopí se druhá část, za kterou zatáhnete a mechanicky odjistíte zámek. Ty se ale můžou porouchat úplně stejně jako ty elektrické, jen k jejich provozu není třeba elektřiny.

Revoluce v pohonu elektromobilů? Ujedu s ním 2400 kilometrů, tvrdí Brit

AutoMoto

A samozřejmě, byl tu i aspekt samoúčelné modernosti. Alespoň to tvrdí web Motor1, který se odkazuje na Gordona Platta, šéfa designu exteriéru a interiéru. Chtěli auto udělat veskrze moderní a futuristické.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám