Hlavní obsah

V Brně vystavují první auto vyrobené na Slovensku, Škodu 743 Garde

Právo, Vladimír Klepáč

Není to jen další červená škodověnka, kterých se po československých silnicích kdysi proháněly tisíce, ale doslova slovenský automobilový klenot. Řeč je o vozidle Škoda 743 Garde kupé s výrobním číslem C 7000001 z roku 1982, vystaveném v Brně. Jde o vůbec první sériově vyrobené auto na Slovensku.

Foto: Vladimír Klepáč, Právo

Vozidlo je zapůjčeno z bratislavského dopravního muzea na brněnský strojírenský veletrh.

Článek

Běžně je auto vystaveno v bratislavském dopravním muzeu. Jen o tomto týdnu bude, a to do pátečního večera, k vidění na brněnském výstavišti, kde se koná mezinárodní strojírenský veletrh. Zajímavostí je, že právě na tomto veletrhu bylo toto vozidlo přesně před 35 lety poprvé představeno veřejnosti, a to jako československý sporťák.

První z mnoha tisíců aut

„Kuriózní je, že tento vůz byl kdysi řádně prodán a měl svého majitele. Protože je to ale první sériově vyráběný slovenský vůz, tak se jej podařilo vypátrat a odkoupit do muzea. Dodnes je pojízdný,“ prozradila Právu Dominika Zalubelová ze Slovenské agentury pro rozvoj investicí a obchodu.

Připomněla, že dnes je automobilový průmysl hlavním tahounem slovenské ekonomiky. V zemi pod Tatrami mají své továrny tři automobilky, brzy k nim přibude další.

Foto: Vladimír Klepáč, Právo

První auto vyrobené na Slovensku

Svého prvního vozu si Slováci považují natolik, že jej do moravské metropole nepřivezli po vlastní ose, ale do pavilonu A brněnského výstaviště jej nechali přepravit na korbě nákladního auta. Garde je jedním ze stovky exponátů připomínajících československý průmysl.

Uspělo i v zahraničí

„Jeho výroba přinesla ve své době mnoho zásadních technických změn. Nešlo jen o sportovní vzhled auta, ladnější linie karoserie, ale například i o umístění motoru dozadu. Především ale nebylo nudné, což ostatně dokazuje to, že lidé o něj mají zájem dodnes,“ doplnila Zalubelová.

Vozidlo Škoda 743 Garde kupé vyráběly Bratislavské automobilové závody. Nahradilo Škodu 110 R, která se přestala vyrábět v roce 1980. Celkem se vyrobilo 44 634 kusů těchto aut. Právě zkosená zadní část vozu, která mu dala podle odborníků sportovní nádech, zajistila odbyt těchto vozidel nejen v Československu, ale také v zahraničí.

Foto: Vladimír Klepáč, Právo

První auto vyrobené na Slovensku

Reklama

Výběr článků

Načítám