Článek
První generace Fordu Focusu, jež se objevila v roce 1998, byla mimořádnou událostí nejen kvůli špičkovým jízdním vlastnostem, ale rovněž kvůli neotřelému, originálnímu a odvážnému designu.
Radek Laube k tomu říká: „Ford Focus první generace je pro mě jeden z nejvýraznějších a nejoriginálnějších automobilů nižší střední třídy. Jeho „New Edge“ design je do značné míry odrazem doby, ve které vznikal. Byly to počátky masivního používání počítačového 3D modelování v automobilovém designu a hodně lidí z oboru mělo tehdy za to, že klasické tužce a papíru už odzvonilo. Přestože jeho tvary byly navrženy z větší části v umělém prostředí počítačových programů, jde o velmi povedený design. Dnes je už v podstatě ikonou a zlomovým modelem, který si všichni dobře pamatují a jen těžko spletou s něčím jiným.“
Druhá generace (od roku 2004) se nesla v umírněnějším duchu. „Všichni už totiž věděli o technické vyspělosti a výborných jízdních vlastnostech fordova bestselleru. Přesvědčit bylo potřeba jen váhavé, kterým se zdály tvary první generace příliš extravagantní. Oproti předchozí generaci nebyl design už tak progresivní a větší důraz byl kladen na praktické vlastnosti, které ocení každý. Vůz proto narostl, podstatně se zvětšil zavazadlový prostor a také interiér dostal jasnější řád,“ říká Radek Laube z časopisu AutoDesign.
Letos představený Focus třetí generace byl pro mnoho fanoušků po designérské stránce krokem zpět – vzhledově se přiblížil většímu mondeu a například tvary zadních světlometů mnohým připomínal Renault Mégane. Odvážné tvary první generace zmizely a výsledkem je unifikované, bezpohlavní auto.
Radek Laube na to má ale jiný názor: „Letos představená třetí generace ukazuje dosud nejdynamičtěji ztvárněný Focus. Proporcionálně pěkně vyvážená karoserie využívá několik „zrychlujících“ prvků, které mně přijdou občas až trochu zbytečné.“