Hlavní obsah

Test zimních pneumatik 2020: Zavedené značky nemusí být jistotou

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Doba přezouvání na zimní pneumatiky se kvapem blíží, a pokud potřebujete nové, v některých případech není nutné utrácet více peněz za značkové gumy. Německý autoklub ADAC přináší podrobný test.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zimní pneumatika (Ilustrační foto)

Článek

Zima se zdá být ještě daleko, ale ze tří důvodů je čas na debatu o zimních pneumatikách - přízemní mrazíky se už mohou objevovat, zejména na horách, pneuservisy budou mít v nadcházejících týdnech čím dál víc napilno a 1. listopad se pomalu, ale jistě blíží.

Ten den vstupuje v platnost zákonná povinnost užít zimních pneumatik, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo pokud to lze předpokládat.

Použité zimní pneumatiky, aby splňovaly zákonnou povinnost, zároveň musí mít v hlavních dezénových drážkách hloubku vzorku nejméně 4 mm. Při menší hloubce má směs gumy stále zimní vlastnosti, ale nebude tak dobře odvádět vodu a břečku, odhlédneme-li od rizika pokuty od bdělého policisty.

Německý autoklub ADAC, který testuje pneumatiky pravidelně, si tentokrát posvítil na pneumatiky v rozměrech 205/55 R16 a 235/55 R17. Výsledky v obou případech ukazují opět na to, že když sáhnete po věhlasné evropské značce, pravděpodobnost, že uděláte chybu, je malá. Ale samozřejmě tu jsou výjimky, a to v obou tabulkách.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Zimní pneumatiku je poznat podle označení „M+S“ a/nebo sněhové vločky na pozadí horského štítu. U nás policii stačí kterákoliv z těchto značek, např. v Německu je ale nutná sněhová vločka.

Největší váhu v hodnocení má chování na mokru (30 %), následně na sněhu (20 %), na suchu (15 %) a na ledu (10 %). Další kritéria jsou hlučnost, spotřeba paliva a opotřebení pneumatiky.

Rozměr 205/55 R16

Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami žádná nezískala nejlepší označení „velmi dobrý“, ale „dobrých“ (známka 1,6-2,5) je rovnou pět. Trochu překvapením může být poměrně nízké umístění značek Continental a Pirelli, které jsou obě „uspokojivé“ (známka 2,6-3,5).

Nutno podotknout, že ADAC používá pro výpočet celkové známky kromě váženého průměru také pravidlo, že pokud v některé z hlavních kategorií je známka pod určitou hranicí, výsledný průměr nemůže být lepší než tato známka, i kdyby v ostatních disciplínách byla pneumatika nejlepší. Proto se v některých případech může zdát, že je hodnocení nespravedlivé.

Test zimních pneumatik ADACHodnocení
205/55 R16na suchuna mokruna sněhucelková známka
Bridgestone Blizzak LM0052,11,32,12,0
Michelin Alpin 62,52,02,12,1
Dunlop Winter Sport 52,52,32,02,2
Hankook i*cept RS22,52,02,12,2
Maxxis Premitra Sonw WP62,02,32,52,4
Falken Eurowinter HS012,92,32,72,9
Continental WinterContact TS8603,01,82,03,0
Goodyear UltraGrip 9+3,02,01,83,0
Sava Eskimo HP23,13,12,53,1
Toyo Observe S 9443,22,52,33,2
Pirelli Cinturato Winter3,32,21,83,3
Giti GitiWinger W13,43,32,03,4
Semperit Speed-Grip 33,72,11,93,7
King Meiler Winter Tact WT813,75,42,95,4
Tristar Snowpower HP2,25,54,35,5
Známkování podobně, jako ve škole: 0,6 - nejlepší, 5,5 - nejhorší

Dvě pneumatiky zcela propadly - získaly hodnocení „nedostatečný“ (známka 4,6-5,5), a to kvůli svému tristnímu výkonu na mokré vozovce. Tristar Snowpower HP a protektor King Meiler Winter Tact WT81 byly kromě mokra nejhorší i na sněhu; King Meiler sice získal nejlepší hodnocení ze všech co do opotřebení, ale to znamená pouze, že byste déle jezdili na mizerných gumách, než by bylo třeba je vyměnit.

Rozměr 235/55 R17

O překvapení u větších gum se postarala levná značka Esa+Tecar, která s pneumatikou Supergrip Pro skončila na druhém místě mezi Michelinem a Goodyearem. Výkony na mokru i sněhu byly nadprůměrné a v opotřebení byla spolu se Semperitem nejlepší.

Test zimních pneumatik ADACHodnocení
235/55 R17na suchuna mokruna sněhucelková známka
Michelin Pilot Alpin 51,92,31,82,1
Esa+Tecar Supergrip Pro2,72,62,22,7
Goodyear UltraGrip Performance+2,72,22,32,7
Dunlop Winter Sport 5 SUV2,22,52,82,8
Vredestein Wintrac Pro2,22,32,82,8
Nokian WR Snowproof2,52,92,52,9
Bridgestone Blizzak LM0053,01,52,23,0
Kleber Krisalp HP33,02,42,03,0
Pirelli Winter Sottozero 33,02,32,63,0
Cooper Discoverer Winter3,13,12,23,1
Fulda Kristall Control SUV3,13,12,63,1
Continental WinterContact TS850 P3,41,92,73,4
Semperit Speed-Grip 3 SUV3,92,72,63,9
Známkování podobně, jako ve škole: 0,6 - nejlepší, 5,5 - nejhorší

Druhé překvapení není tak příjemné, neboť Continental WinterContact TS850 P skončil druhý od konce. Stále se známkou vešel do „uspokojivého“ hodnocení, ale celková známka 3,4 je o poznání horší, než jak dopadly WinterContacty TS860 v menším rozměru.

U větších gum nicméně vidíme menší rozdíly mezi špičkou a chvostem tabulky - není tu žádná „nedostatečná“ pneumatika.

Může se vám hodit na Seznamu:

Reklama

Výběr článků

Načítám