Hlavní obsah

Test Seatu Ibiza 1,0 TGI: Je skoro jako normální auto, ale spočítejte si návratnost

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Chcete-li jezdit v Seatu Ibiza na zemní plyn, musíte se spokojit s pětistupňovou převodovkou a devadesáti koňmi, ale hlavně s překvapivě velkou prodlevou na sešlápnutí plynu. Tankování je snadné a v jízdě není rozdíl podle druhu paliva. Návratnost investice je ale opravdu dlouhá.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI

Článek

Minulou generaci Seatu Ibiza jste si mohli koupit jako pětidveřový či třídveřový hatchback anebo pětidveřové kombi. Nová generace ale dorazila už jen s pětidveřovou karoserií, stejně jako Volkswagen Polo. Kombík zastupuje crossover Arona, který jsme také testovali. [celá zpráva]

Současná, pátá generace Ibizy ale má tu výhodu, že si ji můžete koupit s pohonem na zemní plyn, zkráceně CNG. Ovšem nemá Ibiza TGI víc nevýhod než kladů?

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Začněme ale autem jako takovým. Vnější design není překvapením, Ibiza se od ostatních aut značky Seat designově liší jen velmi málo. Pokud se vám líbí ostré hrany, dostanete jich tu vrchovatě.

Uvnitř se píše stejný příběh, jako u zmíněné Arony – potah volantu působí trochu lacině a stropní světlo, navíc jen jedno nad předními sedadly, vypadá stejně jako v patnáct let staré Fabii. Palubní deska je ale vážně šik a řidiče netlačí do pravého kolene až tak nepříjemně, jako v některých konkurenčních strojích.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Minimalistická středová konzole, složená z relativně velkého displeje infotainmentu a panelu k ovládání dvouzónové klimatizace, je snad nejlepším řešením, které v autech podobné velikosti najdete. Ovládání je intuitivní a ke změně teploty i o několik stupňů najednou stačí jeden jednoduchý pohyb.

Samozřejmostí je podpora Androidu Auto a Apple CarPlay. To znamená, že pokud pro navigaci rádi používáte např. Waze s jeho špičkovými daty o hustotě provozu, můžete tuto aplikaci mít na velkém centrálním displeji.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Jak funguje bivalentní pohon?

To všechno jsem ale očekával. V případě Ibizy TGI jsem byl zvědavý hlavně na to, jak funguje pohon na plyn a jak moc mě bude omezovat v běžném životě, jehož nedílnou součástí jsou podzemní garáže nákupních center.

„Zplynovaný“ motor je v tomto případě 1,0 TSI, tedy litrový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem, jehož výkon je 90 koní. Ani na takhle malé auto to není mnoho a akcelerace, i když je člověk za volantem sám, není kdovíjaká.

Fakt, že máte na hraní jen pět rychlostních stupňů, znamená jednak nutnost delšího odstupňování, což znamená horší akceleraci, a jednak vyšší otáčky při jízdě po dálnici. Tam ale Ibiza primárně nepatří, jejím revírem je město.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Prodleva turbodmychadla je neuvěřitelná, náklady na palivo ale potěší

V městském provozu, a v podstatě i na okreskách, se ukáže největší nevýhoda této motorizace – extrémní turbolag. Sešlápnete-li plyn okolo 1 400 otáček, nestane se nic. A tím myslím opravdu nic, jako byste se plynu vůbec nedotkli.

Trvá několik dlouhých vteřin, než se vůz dá do pohybu, během nichž přijede to auto, před které jste se chtěli z vedlejší ulice zařadit. Rozjezd na dvojku z nějakých osmi, deseti kilometrů v hodině je v podstatě nemožný, vždy je třeba podřadit na jedničku, která pošle otáčky výše.

Se sebezapřením akceptovatelný, ale pořád ohromný je turbolag okolo dvou tisíc otáček, takže je třeba při jízdě neklesat výrazně pod tuto hranici. Okolo tří tisíc už je to podstatně lepší, takže pro aspoň trochu svižnou jízdu je třeba se držet někde v tomto pásmu. Zcela ale turbolag nezmizí nikdy.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Poměrně nízký výkon motoru znamená, že je třeba mu, lidově řečeno, šlapat na krk, abyste se dočkali rychlejší jízdy. To samozřejmě znamená vyšší spotřebu paliva, ale ve výsledku jsem se dostal na průměrných 4,6 kg, resp. 7 m3 CNG na 100 km.

Přepočteno na průměrnou cenu stlačeného zemního plynu, která je dle webu cng.cz aktuálně 25,22 korun za kilogram, to vychází na 1,16 Kč na kilometr jízdy. Potěší také, že plnou nádrž plynu natankujete za nějakých 260 korun.

A jak se zemní plyn tankuje? Není to nepodobné tankování LPG, byť přípojka vypadá trochu jinak. Hrdlo je u Ibizy TGI umístěno hned vedle plnicího hrdla benzínové nádrže. Do něj zasunete přípojku a otočíte pákou o 180°, abyste ji zajistili. A pak už jen zapnete vypínač či podržíte tlačítko pro spuštění toku plynu na stojanu.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Pojedete-li dál, podívejte se předem, kde lze tankovat

Do zcela prázdných nádrží Ibizy TGI, jsou to dvě válcové tlakové nádoby, umístěné mezi zadní nápravou a zadním nárazníkem, jsem natankoval asi deset a čtvrt kilogramu, což stačí na nějakých 220 kilometrů. Není to moc, takže nechcete-li zbytečně jezdit na benzín, je třeba delší trasy trochu plánovat.

V tom jsem trochu selhal, a také jsem nepočítal s tím, že v okolí orlické přehrady bude nejbližší pumpa až v Táboře, takže jsem posledních 30 km urazil na benzín. Můžu ale vypovědět, že vyjma zelené kontrolky v přístrojovém štítu není vůbec žádný rozdíl v tom, na které palivo zrovna jedete.

Celkový dojezd na obě nádrže je okolo 800 kilometrů, samozřejmě podle toho, jak zrovna jedete. Reálné využití tohoto čísla je ale značně omezené – pokud člověk chce jezdit na benzín, nemusí připlácet za bivalentní pohon, takže směrodatné číslo je výše zmíněných 220 kilometrů.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Hlavně do města, ale i trochu na okresky

Jak již zaznělo, Ibiza je především autem do města, ale neztratí se, ani když po ní budete chtít ostřejší projížďku po okreskách. Ovšem, až poté, co si zvyknete, že kvůli turbolagu musíte šlapat na plyn o půl vteřiny dřív než běžně.

Řízení sice kvůli elektrickému posilovači postrádá jakýkoliv cit, ale je příjemně ostré a trefovat vrcholy zatáček je docela zábava. Jen to nesmíte přehnat, protože boční vedení sedaček není na něco takového připraveno.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Trochu škoda je při takové jízdě také pneumatik s vysokými bočnicemi, kvůli kterým autu chybí stoprocentní jistota při ostřejších změnách směru. Za větší kola lze připlatit, ale otázka je, jestli to kvůli těm pár zatáčkám chcete udělat, protože čím vyšší bočnice pneumatik, tím pohodlnější jízda.

A podvozek Ibizy je poněkud tvrdý na to, že by tohle auto vlastně žádné sportovní ambice mít nemělo. Za vysoké bočnice pneumatik jsem byl tedy rád zejména v pražských ulicích, jejichž povrch je z velké většiny v naprosto dezolátním stavu.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat Ibiza 1,0 TGI - test

Pro spořivé a skromné motoristy dobrá volba, ale napřed si to spočítejte

Pokud přemýšlíte nad autem na plyn, jistě zvažujete, jestli vyšší pořizovací cena stojí za nižší náklady na palivo. V případě testované Ibizy TGI Style – ve vyšší výbavě se plynový pohon nenabízí – je příplatek oproti konvenčnímu 95k tříválci 67 tisíc korun.

Budeme-li uvažovat průměrný roční nájezd 15 tisíc kilometrů a normovanou spotřebu, protože jinou srovnatelnou hodnotu spotřeby nemáme, vrátí se při současných průměrných cenách obou paliv tato investice za zhruba 97 tisíc ujetých kilometrů, resp. zhruba šest a půl roku.

Jako auto je Ibiza do města dobrou volbou, ale verze TGI má oproti benzínové smysl jen v tom případě, že si ji chcete nechat opravdu dlouho. Pokud měníte auta třeba po čtyřech pěti letech, z čistě finančního hlediska je lepší benzín. A navíc benzínovým autům žádné podzemní garáže nezakazují vjezd.

Seat Ibiza 1,0 TGI Style
Motor:999 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo
Max. výkon:66 kW (90 k) při 4 500-5 800 ot./min.
Max. točivý moment:160 Nm při 1 900-3 500 ot./min.
0–100 km/h:12,1 s
Nejvyšší rychlost:177 km/h
Průměrná spotřeba:4,9 m3/3,2 kg CNG na 100 km
Pohotovostní hmotnost:1 091 kg
Délka x šířka x výška:4 059 x 1 780 x 1 444 mm
Základní objem zavazadelníku:355 l
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:285 900 Kč (1,0 MPI, 55 kW)
Cena s testovanou motorizací:389 900 Kč

CNG vs. LPG

CNG, anglicky Compressed Natural Gas, tedy stlačený zemní plyn, je prostě plyn, kterým doma topíte anebo vaříte. Je jedním z alternativních paliv pro pohon automobilů, ale třeba i autobusů.

Oproti benzínu je jeho výhoda v nižší ceně, dané zejména nižší spotřební daní. Zatímco u benzínu je spotřební daň 12,84 Kč na litr, u CNG to je aktuálně 2 000 Kč na tunu, tedy 2 Kč/kg. Od roku 2020 však má dle vládního Akčního plánu čisté mobility stoupnout na 3 355 Kč na tunu, tedy cca 3,36 Kč/kg.

LPG, Liquefied Petroleum Gas, je jednoduše propan-butan, také používaný k vytápění či k vaření. Jako alternativní pohon automobilů se používá už dekády zejména pro uspoření nákladů za palivo. Spotřební daň na něj je 2,15 Kč/l a v dohledné době se nemá zvyšovat.

CNG má oproti LPG větší obsah energie v měrné jednotce - 13,3 kWh/kg. U LPG to je 6,8 kWh/l; benzín nabídne 8,6 kWh/l a nafta 9,9 kWh/l. Nejlepší srovnání tedy poskytne přepočet nákladů na palivo na jeden ujetý kilometr.

Možná jste si všimli, že některé uzavřené garáže zakazují vjezd autům na CNG i LPG, ale jiné jen vozům na LPG. Propan-butan je těžší než vzduch, a tedy se v případě úniku hromadí u země, takže pro auta na LPG platí přísnější omezení. CNG je naopak lehčí než vzduch, ale jeho směs se vzduchem hrozí výbuchem v případě přítomnosti zdroje zapálení.

Reklama

Výběr článků

Načítám