Hlavní obsah

Tesla zkouší pokročilejšího Autopilota. Záběry ukazují, že jezdí jako špatný řidič

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Systém částečně samočinného řízení s názvem Full Self Driving Beta je dle slov automobilky Tesla nutné pořád hlídat. Videa ukazují, že to je pravda a že je třeba často zasáhnout. Schopnosti systému jsou přesto pozoruhodně dobré na to, že jde o elektronický systém, ale zkušený řidič by jel nesrovnatelně lépe.

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Článek

O systému pokročilých jízdních asistentů, kterému automobilka Tesla zavádějícím způsobem říká „Full Self Driving Beta“, tedy „plně samočinné řízení v betaverzi“, se hovoří poměrně často. Nedávno to bylo v souvislosti s notickou, že systém „může udělat špatnou věc v ten nejnevhodnější moment“, takže řidič-člověk musí auto bedlivě hlídat. Že jede samo, ukazuje na centrálním displeji ikonou bílého volantu v modrém kolečku.

Pochopitelně – betaverze není hotový produkt a všichni, kteří ho využívají, jsou v podstatě zkušebními piloty. A řada z nich se jako zkušební piloti i chová – bere své tesly schválně do obtížných situací. Například na jeden z nejnebezpečnějších kruhových objezdů v Michiganu v rukou youtubera známého jako Dirty Tesla.

Dotčená okružní křižovatka není úplně banální, má dva jízdní pruhy, všechny její větve mají také po dvou pruzích v každém směru jízdy, a navíc je průměr docela malý, takže řidiči mají na rozhodování a reakce na ostatní auta málo času.

Kruhové objezdy navíc nejsou v USA ani zdaleka tak běžné jako v Evropě, a tedy se tady stává poměrně hodně nehod.

Autopilot Tesly neuspěl v evropských bezpečnostních testech, je příliš autoritativní

AutoMoto

Na příjezdu, který ve videu vidíme v čase od 5:33, se auto v levém pruhu chovalo příkladně – nezastavilo na značce „Dej přednost v jízdě“, protože to nebylo potřeba, a po objezdu pokračovalo v levém pruhu. Při výjezdu správně zapnulo pravý blinkr, ale místo do levého pruhu na výjezdu najelo do pravého, což by mohlo znamenat nehodu, kdyby vpravo bylo jiné auto a chtělo jet stejným směrem.

Po průjezdu také setrvávalo v pravém pruhu, který byl určen jen pro odbočení doprava, a to skrz několik křižovatek. Před druhým pokusem na kruhovém objezdu také chybně přejíždělo plnou čáru na silnici, až musel řidič-člověk zasáhnout.

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Druhý pokus projet okružní křižovatkou neměl bezvadný začátek, řidič-člověk musel pedálem plynu přimět auto, aby se rozjelo. Pak ale vůz jel správně ve svém pruhu a na výjezdu zůstal správně v levém pruhu.

Následuje snaha o tzv. „michiganské“ levé odbočení (angl. „Michigan Left”), kdy člověk projede rovně velkou úrovňovou křižovatkou dvou silnic, kdy alespoň jedna má fyzický středový dělicí pás, aby se následně na určeném místě otočil, na křižovatku se vrátil a odbočil doprava na silnici, kam původně chtěl. To vůz nezvládá kvůli nepřesné mapě, takže ho řidič bere do svých rukou.

Sníh na autě a nečitelná značka mohou znamenat i vysokou pokutu

AutoMoto

Cestou dál tesla odbočuje doprava z levého pruhu, což je také chyba, ale v čase od 10:01 si perfektně poradila se dvěma levými odbočeními těsně za sebou na dvou oddělených křižovatkách. V čase od 12:58 také výborně zastaví na „stopce“ a dá přednost autům přijíždějícím po hlavní silnici.

V čase od 15:25 si zase hezky poradí s objetím stojícího nákladního auta. Zajímavé je, že auto na displeji ještě před zapnutím autopilota mělo vymyšlenou trajektorii, po níž překážku objede, a po chvíli ještě jednu stejnou. Zajímavé je také, jak si na přímé silnici v čase od 16:34 poradí s příčnými prahy – výborně.

Video mimo jiné ukazuje, že Autopilot vůbec nebere v potaz díry ve vozovce, kterým by se řidič-člověk vyhnul. Také sem tam vjede do špatného pruhu, ale většinou to umí sám spravit. Pozná však červené světlo na semaforu od zeleného a také zvládá odbočit doprava na červenou, což je v USA legální.

Druhý, o něco starší a kratší záznam youtubera Davea Maca ukazuje pouhé předjetí popelářského vozu – jenže trochu složitější, než byly náklaďáky v prvním videu. Tady se totiž popelář těsně před teslou rozjíždí. Ta si najede ke středu vozovky, aby kamery viděly kolem popeláře, ale když zjistí, že se nákladní vůz rozjel, nepředjíždí ho a zůstane ve svém pruhu. Není to zrovna sebejistá jízda, vůz trochu kličkuje, ale reakce je správná.

Tesla popeláře předjíždí, až když zastaví u dalších popelnic. Bohužel však nepříliš plynule, u přídě popelářského auta na moment najede příliš doprava, ale sama to spraví a nevyžaduje zásah řidiče-člověka. Pak ale zbytečně dlouho zůstává v protisměrném jízdním pruhu.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Tato dvě videa ukazují, že skoro-samočinné řízení v Tesle Model 3 je velmi schopné, ale je třeba ho neustále hlídat. Ke svému názvu, tedy „plně samočinnému řízení“, má samozřejmě daleko, ale je na cestě ke stupňům autonomní jízdy 3 a 4.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám