Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: DPA/ Robert Michael , ČTK

Senát neodmítl uzákonění předepsané vzdálenosti pro předjíždění cyklistů. Chce však nižší sankce

Předepsaný odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty senátoři navzdory kritice ze strany výborů neodmítli. Ta poukazuje na nedomyšlenost a fakt, že na řadě českých silnic není možné odstup dodržet.

Ilustrační foto Foto: DPA/ Robert Michael , ČTK
Senát neodmítl uzákonění předepsané vzdálenosti pro předjíždění cyklistů. Chce však nižší sankce

Senát navzdory doporučení svých výborů neodmítl uzákonění předepsané vzdálenosti pro objíždění cyklistů. Zmírnil ale sankce za nedodržení tohoto opatření, které by navíc mělo platit až od příštího roku. Změny nyní posoudí Sněmovna.

Motoristé by podle poslanecké novely silničního zákona měli nově objíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru, což odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha silnicích dodržovat ani kontrolovat. K prosazení jejich požadavku nové opatření nezavádět ale chyběl v Senátu jediný hlas.

Horní komora doporučila zmírnění sankcí za porušení nového pravidla. Řidič by za nedodržení vzdálenosti podle sněmovní verze mohl dostat pokutu až 10 tisíc korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo by mu být odebráno sedm bodů. Senátor Ladislav Kos z klubu Pirátů uspěl se snížením sankcí na pokutu maximálně do 2000 korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.

Pro bezpečné předjíždění cyklistů s požadovaným odstupem 1,5 metru je dle odhadu Novinek třeba šířky vozovky nejméně zhruba 5 metrů. Řada silnic druhých a nižších tříd přitom takovéto šířky nedosahuje. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost.

Návrh se dále věnuje odstupu pouze při předjíždění v případě, že není na vozovce vyznačený cyklopruh. V případě vyznačeného cyklopruhu odstup není regulován, třebaže rizika jsou při takovém míjení podobná. Nevěnuje se ani míjení cyklistů v protisměru nebo předjíždění či míjení chodců, jezdců na zvířeti či lidí tlačících ruční vozík.

„Pravděpodobnost, že by policie masově kontrolovala vzdálenost aut od cyklistů, je malá,” uvedl například senátor STAN Mikuláš Bek. Změna má podle něj ale symbolický význam a pomůže více ochránit slabší účastníky silničního provozu. „Není to zákon proti ohleduplným řidičům, ale proti těm, kteří ty slabší ohrožují,” souhlasil předseda senátorů STAN Petr Holeček.

Předseda senátorů ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra namítl, že změna nijak neřeší souběžnou jízdu vozidla s cyklistou jedoucím ve vyhrazeném pruhu, zákaz přejíždění plné čáry a není v souladu ani s požadavky ministerstva dopravy. Návrh zkritizoval i senátor ODS a bývalý policejní prezident Martin Červíček, podle něhož měla úprava mimo jiné vymezit, na kterých silnicích ji bude možné dodržovat. „Opět je to podle mne prostě blbě postaveno,” prohlásil. Návrh měl být podle Červíčka součástí širších změn, které by ukládaly také povinnosti cyklistům.

Novela má zavést také odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené, což prosadil poslanec za KDU-ČSL a starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Senátní výbor pro dopravu se postavil proti dalšímu Čižinského návrhu umožnit odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Týká se to také kol a koloběžek, které bývají odhozeny na pražských chodnících. Senátní výbory naopak podpořily zákaz provozování takzvaných pivních kol.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků