Hlavní obsah
Kulisy voliče automatické převodovky bez možnosti sekvenční volby stupňů, jako tato, se používaly v minulosti. (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Rus zařadil zpátečku za jízdy. Destrukce je až nečekaně velká

Jedna ze základních pouček citlivého zacházení s autem je řadit zpátečku, až když vůz úplně stojí. Ruský youtuber zkusil, co se stane, když ve starém autě s automatem zařadí zpátečku za jízdy ve stokilometrové rychlosti.

Kulisy voliče automatické převodovky bez možnosti sekvenční volby stupňů, jako tato, se používaly v minulosti. (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Rus zařadil zpátečku za jízdy. Destrukce je až nečekaně velká

Co se stane, když v moderním autě s elektronickým voličem samočinné převodovky zařadíte za jízdy zpátečku, už víme – sami jsme to zkoušeli. Jenže co když to zkusíte u patnáct let starého auta, kdy všemožné elektronické chůvičky v autech ještě neexistovaly?

Autoři ruského kanálu Garage54 na YouTube to zkusili u staré Toyoty RAV4. Tento model byl ve výrobě v letech 2000 až 2005. Podle komentáře na videu už převodovka neřadí, jak má, takže by ji stejně čekala oprava či výměna. Zničit ji tedy nebyla až taková škoda.

Jenže jak se ukazuje, ono zničení není zas tak jednoduché. I takhle staré auto má elektronickou pojistku proti zařazení zpátečky omylem – pokud řidič přesune volič na R za jízdy, převodovka zůstane v neutrálu a vůz plachtí. Řvoucí motor je dílem pravé nohy řidiče na plynovém pedálu, pohyb kolene je dobře vidět.

Když řidič zastaví brzdou a pak přidá plyn, vůz couvá – protože po zastavení elektronika dovolila zařadit zpátečku. Ovšem, dovolí to i během pomalé jízdy, hluboko pod 20 km/h, jak je vidět v čase 3:15.

Aby vůz dovolil zařazení zpátečky i když se auto pohybuje dopředu, je nutné odpojit spoustu konektorů pod kapotou, včetně např. čidla rychlosti jízdy. Takhle „zmrzačené” auto pak zpátečku zařadilo i za vyšší rychlosti. Ovšem, za cenu zničení převodovky. Koncem videa to je dobře vidět – když řidič dává plný plyn, vůz se jen neochotně rozjíždí, na zpátečku to nejde vůbec. Podobně se chová auto s manuální převodovkou, když mu prokluzuje spojka.

V manuální převodovce je pro zpátečku mezi ozubená kola vstupní a výstupní hřídele vsunuto ještě jedno kolečko. U klasických automatických převodovek je zpátečka řešená jinak, bez ozubeného kolečka navíc – „jen” se změní „cesta” točivého momentu skrz planetová soukolí.

Stále ale platí, že pro zařazení zpátečky je potřeba úplně zastavit, jinak hrozí poškození převodovky. A k tomu v tomhle případě i došlo, takže asi nemusíme zdůrazňovat, že takovéhle kousky se svým autem nemáte zkoušet, nechcete-li poslat převodovku do věčných vrakovišť.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků