Hlavní obsah

Před 70 lety začal Volkswagen vyrábět Transporter

Novinky, laz

Vedle Golfu si Volkswagen historicky udělal jméno i díky takzvaným Téčkům. Nebo Transporterům, Bullíkům, Mikrobusům. Existuje mnoho dalších přezdívek pro tuto užitkovou dodávku střední velikosti. 8. března 1950 začala výroba první generace, je tomu už 70 let.

Foto: Volkswagen

Volkswagen T1

Článek

Proslavil se díky hnutí hippies, stal se ikonou značky a jeho odkaz čerpá dodnes celý segment lehkých užitkových automobilů. Transporter číslo 1, neboli Typ 2 od Volkswagenu.

Padesátá léta znamenají velký nástup krabicovitých lehkých dodávek, jak je známe dnes.

Ve Spojených státech se v roce 1953 představil Ford Transit a později i další konkurenti od Dodge či Chevroletu. Na starém kontinentu řemeslníci od roku 1948 užívali „vlnitý plech”, Citroën Typ H. Volkswagen zvaný jako T1 byl tedy součástí nové vlny, ale jméno si během let vydobyl takové, jako málokterý vůz této kategorie.

Nizozemské kořeny

Za praotce „Busíku” je považován nizozemec Bernardus Ben Pon. Ten těsně po válce, v roce 1946, navštívil Wolfsburg. Chtěl domluvit export Brouka. Napadlo jej však, že výrobní linka by se dala využít také pro praktičtější model.

Foto: Profimedia.cz

Bernardus Ben Pon (vlevo) při návštěvě automobilky ve Wolfsburgu v roce 1949.

První náčrt vytvořil o rok později. Hranatý vůz měl motor vzadu, poháněl zadní kola a řidič seděl před přední nápravou. To vše pro úsporu nákladů a prostoru. Jenže Brouk se zrovna produkčně nadechoval a linka tak uvolněna nebyla. Jakmile se produkce trochu zklidnila, začalo se pracovat na prvním prototypu známém jako Typ 29.

Postupně se na prototypu pracovalo, hlavně co se aerodynamiky týče. Získal tak dva hlavní prvky - rozdělené čelní okno a kapotu do šípovitého tvaru.

Poté konečně došlo na sériovou výrobu. První Volkswagen Transporter Typ 2, který vystupoval pod interním kódem T1, tedy Transporter 1, sjel z výrobní linky právě 8. března 1950.

Univerzální automobil významně přispěl k hospodářské obnově poválečného Německa, stejně jako Volkswagen Brouk, tedy Typ 1, s nímž sdílel technický základ.

Transporter tu byl na těžkou práci, ale postupem let se z prostého dělníka stával i rodinný vůz. Nezřídka jej používaly i jako kempovací vůz pro trávení volného času v přírodě, jako je tomu dodnes v případě verze California.

Ponorce od Volkswagenu je 65 let, krásná a prostorná je neskutečně

Testy

První generace se vyráběla v letech 1950 až 1967 a byla poháněna vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu. Původně o zdvihovém objemu pouhých 1,1 litru a výkonu 18 kW. Kromě skříňové verze s objemem nákladového prostoru 4,6 metrů krychlových byly k dispozici i verze pro přepravu osob a speciální obytné varianty.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Rozdělené čelní okno je ikonickým prvkem

V roce 1956 již původní výrobní kapacity nestačily, a tak přešla výroba Transporteru do nově vybudovaného výrobního závodu v Hannoveru. Kromě toho probíhaly licenční montáže v Brazílii, Austrálii, Jihoafrické republice a mnoha dalších zemích.

První „Mulťák”

Druhá generace T2 přišla v roce 1967 a dá se ještě nazvat za pravého pokračovatele původního Busíku. Koncepce s motorem vzadu mu zůstala, byl však v duchu doby o poznání hranatější, čelní sklo již bylo nedělené.

Pohon obstarávaly výkonnější motory a jízdní vlastnosti vylepšilo nové zavěšení kol. V sedmdesátých letech se začaly testovat první prototypy s pohonem všech kol a také byly vyrobeny první experimentální série Transporterů s elektrickým pohonem.

Foto: Volkswagen

Volkswagen T2

Foto: Volkswagen

Volkswagen T3

V roce 1979 přišla třetí generace. Rovněž ještě s motorem vzadu, ovšem o rok později už se začaly montovat i kapalinou chlazené motory. Nejprve vznětové, o dva roky později i zážehové.

První jízda s Volkswagenem California 6.1: Trocha digitalizace do toho kempování

AutoMoto

Poprvé se začaly objevovat dnes už tradiční označení pro jednotlivé varianty. Transporter od té doby patří do pracovní sféry, v roce 1983 rozšířilo nabídku luxusní MPV Caravelle, o dva roky později následovaly verze T3 syncro s pohonem všech kol a osobní verze Multivan. V roce 1987 zahájil pozoruhodnou kariéru kempovací model California.

S motorem vpředu až po digitalizaci

Poslední Transporter s motorem vzadu sjel z montážní linky v roce 1992. To již byla dva roky na trhu čtvrtá generace modelové řady Transporter 4 s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol.

Foto: Volkswagen

Volkswagen T4

Ve výrobě T4 zůstala neuvěřitelných 13 let, nástupce v podobě T5 jsme se dočkali v roce 2003, který vznikal v Hannoveru a Poznani. Kromě toho byl roku 2004 zprovozněn nový závod v městské čtvrti Hannover-Limmer, v němž dodnes vznikají kempovací Californie.

Foto: Volkswagen

Volkswagen T5

Foto: Volkswagen

Volkswagen California 6.1

Po modernizaci v roce 2009 už se dostáváme k současné šesté generaci, kterou přivál rok 2015. Spolu s novými motory TDI a novými komfortními prvky.

V době svého příchodu razil cestu asistenčních systémů a moderních motorů, vše na novou úroveň dostal facelift s označením 6.1, který přišel v prosinci 2019. Dostal nový interiér, palubní a bezpečnostní funkce srovnatelné s osobními Volkswageny.

Busíky letos projedou centrem Prahy

Oslavy 70. výročí Transporteru v Česku vyvrcholí na Transportersrazu 2020, který se uskuteční na výstavišti v Holešovicích od 12. do 14. června. Tváří srazu bude český lezec Adam Ondra a účastníky čeká i spanilá jízda centrem Prahy.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám