Hlavní obsah
Zkoušky autonomní jízdy ve virtuálním konvoji na VŠB-TUO. Foto: Vladimír Pryček, ČTK

Na univerzitě v Ostravě testují ovládání vozu bez řidiče

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava spolupracuje se společností Škoda Auto na projektu Follow the Vehicle pro automatickou jízdu v konvoji. V uzavřeném areálu univerzitního kampusu se vyvíjená technologie nyní testuje.

Zkoušky autonomní jízdy ve virtuálním konvoji na VŠB-TUO. Foto: Vladimír Pryček, ČTK
Na univerzitě v Ostravě testují ovládání vozu bez řidiče

Princip technologie „Follow the Vehicle“, tedy česky „následuj vozidlo“, spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je „ovládán“ řidičem ve voze před ním – automaticky následuje vedoucí auto v jeho stopě, jako vagony vlaku následují lokomotivu –, ovšem bez kolejí a fyzického spojení. Vyplývá to ze slov mluvčí univerzity Petry Halíkové.

„Praktické použití nového řešení je hlavně pro výrobce aut, jejich distributory, servisy aut, v podstatě kdekoliv, kde je potřeba pracovat s větším vozovým parkem. Lze takto řešit například převozy aut s menším počtem lidí,“ uvedla mluvčí. Podle ní je projekt momentálně ve fázi experimentálního ověřování různých možností řízení vozidel.

Zkoušky autonomní jízdy ve virtuálním konvoji na VŠB-TUO.

Foto: Vladimír Pryček, ČTK

„V rámci projektu se nám podařilo spojit zkušené výzkumníky a studenty z několika odborných oblastí, jelikož autonomní řízení vozidel vyžaduje multidisciplinární přístupy,“ uvedl rektor univerzity Václav Snášel. S testováním technologie nyní na univerzitě pomáhají dvě vozidla Škoda Superb. Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu.

„Myšlenka Follow the Vehicle se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů,“ uvedla Halíková.

Zkoušky autonomní jízdy ve virtuálním konvoji na VŠB-TUO.

Foto: Vladimír Pryček, ČTK

K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí testovací vozy využívají dodatečně instalovaný kamerový systém, speciální senzory, radarové systémy a komunikační jednotku. Zkušební vozy tak dokážou rozpoznat a sledovat řadu různých věcí, např. aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také hlídají okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.

„Projekt Follow the Vehicle ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti autonomního řízení,“ uvedl člen představenstva automobilky Škoda Christian Strube.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků