Hlavní obsah
Mazda CX-3 (2014) z našeho testu měla patnáctistovku pod kapotou Foto: Mazda

Japonská automobilka Mazda jde zcela proti všem standardním postupům automobilek světa. Žádné zmenšování objemů motorů. Naopak. Downsizing končí, motory se zvětšují. Z naftové patnáctistovky je nově osmnáctistovka.

Mazda CX-3 (2014) z našeho testu měla patnáctistovku pod kapotou Foto: Mazda
Mazda zase zvětšuje motory

Nový motor se jmenuje 1.8 Skayctiv-D. Nahrazuje původní naftový agregát o objemu 1,5 litru, který ale vlastně tak úplně nezahyne. Osmnáctistovka z něj vychází. Jde o úpravu stávající techniky, která se jen přizpůsobila systému spalování, jaký Mazda prosazuje - nízké kompresní poměry u naftových motorů (14,8 : 1) a vyšší u zážehových. Výhod je hned několik, asi tou nejviditelnější jsou nižší spotřeby paliva. Reálně. Nikoli jen v tabulkách technických údajů.

Motor má na Mazdu netradičně malý objem

Foto: LL, Novinky

A protože fyzika se prostě ošidit nedá, tak došlo ke zvětšení objemu. Nový agregát má stejný točivý moment 270 N.m, ale výkon se proti předchůdci zvýšil ze 77 na 85 kW. Nová je geometrie lopatek turbodmychadla, nové jsou vstřikovače. Omezilo se také tření, což je další bonusový bod pro snižování spotřeby.

Ve výsledku tak má auto sice stejný točivý moment, ale s lepším průběhem v širším spektru otáček, lépe reaguje na plyn a s autem se výkonnější verze nebude muset tolik prát.

Prvním vozem, který nový agregát dostane, bude CX-3 ve faceliftované verzi. Nejdřív to bude v Japonsku, do Evropy se dostane na podzim tohoto roku.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků