Hlavní obsah

Koncern VW by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat, říkají odbory

Německý koncern Volkswagen uvažuje nad pronájmem baterií do elektromobilů. Cílem by bylo snížení ceny vozu pro zákazníka. Předseda podnikové rady Škodovky Jaroslav Povšík přirovnává pronájem baterií k zálohovaným lahvím na propan-butan.

Foto: Volkswagen

Platforma MEB, zde ve verzi pro Volkswagen ID.3 (Ilustrační foto)

Článek

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky baterií by tak zůstávala každá koncernová značka, díky čemuž by klesla cena nových elektromobilů. O úvahách informoval dozorčí radu Škody Auto zástupce vlastnické rodiny koncernu Daniell Porsche, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář.

„Pokud by tento obchodní model někdo propracoval, byl by to velký posun. Baterie se dá navíc mnohostranně využít jako úložiště elektrické energie, například jako powerbanka ve velkém pojetí, kterou dnes v menším měřítku používáme k nabití mobilu tam, kde není dostatek elektrické energie. Hodilo by se k tomu, abychom je dokázali ve svůj prospěch recyklovat,” řekl předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Volkswagen plánuje operativní leasing ojetých elektromobilů, chce tak hlídat své baterie

AutoMoto

Baterie jsou podle Povšíka plné těžko dostupných vzácných kovů a „takřka stoprocentní recyklace by vytvořila jinou dimenzi pro e-mobilitu”, uvedl. „Kdybych chtěl pronájem baterií k něčemu připodobnit, tak například plynovou láhev k vařiči nebo ke grilu si můžeme také půjčit, bombičku do sifonu rovněž a mnohé další lahve jsou taktéž zálohované,” dodal předseda.

Na dozorčí radě se řešil také nedostatek čipů pro výrobu. „Momentálně vyhrávají asijské značky jako Hyundai a Kia, které mají lepší přísun čipů z Asie, a dokonce dostávají i lepší čipy,” řekl Povšík.

Kvůli nedostatku čipů se v příštím týdnu zcela zastaví výroba v českých závodech Škody Auto, odstávka zde začíná již tento pátek, pokračovat se bude pouze na dodělávání rozpracovaných vozů, které jsou nedokončené a odstavené právě kvůli chybějícím čipům.

Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci

Věda a školy

Problémy s nedostatkem čipů se podle odborů dají čekat až do poloviny příštího roku. „Čipy jsou riziko číslo jedna, ale není to jediný problém. Každý týden sedíme a plánujeme, respektive umazáváme směny. Není to v žádném případě jednoduchá situace,” uvedl Povšík. Směny se budou rušit i v týdnu od 4. října.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám