Hlavní obsah
Škoda Favorit Eltra Foto: Milan Lažanský, Novinky

Jak se řídí elektrický pravěk, Škoda Favorit Eltra

Elektromobilita není žádným novým výmyslem. Ostatně, elektromobily stály na počátku automobilismu podobně jako spalovací agregáty. Dnes sledujeme jejich legislativně vynucenou vlnu, ovšem na baterky už byl i takový favorit.

Škoda Favorit Eltra Foto: Milan Lažanský, Novinky
Jak se řídí elektrický pravěk, Škoda Favorit Eltra

V naší redakční garáži se to elektromobily poslední měsíce hemží mnohem více než kdykoli předtím. Ovšem krátké svezení s raritním elektrickým favoritem mi vykouzlilo nebývalý úsměv na tváři.

Plzeňská mise

Nápad na elektrickou variantu favoritu nepochází z Mladé Boleslavi, ale z Plzně. Škodovácký hatchback si do rukou vzala společnost Škoda Elcar Ejpovice, dceřiná společnost Škody Plzeň. Výroba začala v roce 1992 a skončila už o rok později.

Nebýt velkého nápisu, Eltru byste nejspíš nepoznali.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Nápis na kraji zádě patřil do standardní výbavy.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Ejpovická firma získala zakázku na 200 aut do Švýcarska. Vinou delšího vývoje a plánování však tento zájem opadl. Následně se jednotlivé kusy vyvezly i do dalších evropských zemí, část pak skončila na tuzemském trhu. Vedle toho ještě vznikala i verze pick-up, několik kusů si tehdy rozebrala Česká pošta.

Těchto hatchbacků s názvem Eltra 151 najdete v Česku nejspíš jen po dvou kusech. Jeden z nich, který opečovává mladoboleslavská automobilka, jsem měl možnost krátce řídit v hradozámeckém areálu v irském Durrow.

Bzučíme si

Zástupce škodováckého muzea mi klade na srdce, abych s eltrou raději nevyjížděl mimo areál, a ví proč. Do vozu usedám za chladného počasí, ve kterém je kapacita baterií omezená, a navíc nemáme zcela nabito. S absencí chytré elektroniky se akumulátory nechají vyždímat do kritičtějších hodnot, než je tomu u moderních elektroaut.

Ve světle dnešních elektrických vozů, které na plné dobití ujedou v reálném provozu klidně přes 500 kilometrů, zní totiž parametry eltry docela úsměvně. Elektromobilita v plenkách v tomto případě znamená 14 olověných akumulátorů v zavazadelníku, které s napětím 6 V údajně nabídnou 80 kilometrů dojezdu.

V interiéru najdete typický favorit.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Místo otáčkoměru zaujal ukazatel využití výkonu elektromotoru.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Přední kola pohání elektromotor s výkonem 15,5 kW. Je pouze jednosměrný, kvůli čemuž potřebuje převodovku, která zařadí zpětný chod. Dnešní elektromobily couvají díky opačnému buzení - umí se točit i na druhou stranu.

Překvapí tak sice, že vedle sebe máte páku převodovky a nechybí ani klasická spojka, ovšem řazení tu nemá velký vliv, jelikož elektromotor má maximum točivého momentu od nuly. Rozjede se tak zařazením nějaké rychlosti, puštěním spojky a především přidáním plynového pedálu.

K dobíjení slouží vytahovací zásuvka v předním nárazníku.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Elektrické ústrojí najdete pod kapotou.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Následně se ozve bzučení jako ze sci-fi filmu a favorit se rozjede. Bohužel jsou baterie už opravdu na mizině, a tak se mu do kopce moc nechce. Nevadí, i rozvážné tempo stačí k tomu, abych mohl konstatovat, že z hlediska řízení a chování je auto opravdu takovým lehce naloženým favoritem.

Akumulátor najdete v kufru.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Nic vás tu nepřekvapí. Jeho parametry sice nejsou použitelné, ale tohle auto ukazuje, že elektromobily nejsou žádným high-tech moderním řešením.

V principu jde o jednoduché stroje, jen ty moderní mají na bedrech mnohem vyšší požadavky zákazníků - musí se v komfortu přiblížit autům se spalovacími motory. Což je úkolem pro vozy na zcela nových speciálních platformách, jako je plošina MEB, na které Škoda letos představí nové SUV Enyaq.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Škoda na Sauto.cz.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Škoda Favorit na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků