Hlavní obsah
Tříkolka SMVW, nazvaná také Volkswagen Sparmobil Foto: Volkswagen 7x

Jak daleko dojedete na jeden litr paliva? Volkswagen v Essenu ukáže rekordmana

Kolik kilometrů se dá ujet na jeden litr nafty? Třicet, čtyřicet? Volkswagen jich ujel víc než jakákoliv Octavia TDI, i kdyby jela celou cestu z kopce. Tenhle a několik dalších svých rekordů připomíná na výstavě Techno Classica v Essenu.

Tříkolka SMVW, nazvaná také Volkswagen Sparmobil Foto: Volkswagen 7x
Jak daleko dojedete na jeden litr paliva? Volkswagen v Essenu ukáže rekordmana

Když člověk přemýšlí o rekordech koncernu Volkswagen, leckoho napadnou čtyřsetkilometrové rychlosti, slavně dosahované tisícikoňovým Bugatti Veyron. Nebo že Volkswagen Typ 1, řečený „Brouk”, je autem s nejdelší výrobou a největším počtem vyrobených kusů v historii.

To ale není ani zdaleka všechno, čím se Volkswagen ve své historii může chlubit. A nemáme na mysli nedávný absolutní rekord závodu do vrchu Pikes Peak, který Volkswagen sebral loni s elektromobilem I.D.R. Automobilka vystavuje šest svých starších rekordních aut na největší světové přehlídce historických aut Techno Classica.

Začněme tím nejnovějším, a to Volkswagenem W12. Tento vůz z přelomu 20. a 21. století se nikdy nedostal do pořádné sériové výroby, ale závodil. A jeden kus na vysokorychlostním okruhu Nardò v Itálii v roce 2002 stanovil rekord v průměrné rychlosti za 24 hodin, a to 322,89 km/h. Dodnes nebyl překonán.

Volkswagen W12 dodnes drží rekordní průměrnou rychlost po dobu 24 hodin.

Foto: Volkswagen

Rekord z úplně jiného soudku zastupuje Lupo 3L TDI „80 Days”, které objelo svět s průměrnou spotřebou 2,38 litru nafty na 100 km. Projelo 22 zemí a urazilo 33 333 kilometrů – a vysloužilo si zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejúspornější sériové auto světa.

Volkswagen Lupo 3L podřídil všechno spotřebě, a úspěšně.

Foto: Volkswagen

Stříbrné Corrado G60 je součástí pilotní série vozů z roku 1987 a zároveň jedním z aut, které v roce 1988 na testovacím polygonu v německém Ehra-Lessien stanovily šest rekordů ve své třídě. Jaké rekordy to konkrétně jsou, však tisková zpráva neříká.

Rekordní VW Corrado G60

Foto: Volkswagen

Bíločervená tříkolka, která připomíná auto jen velmi vzdáleně, se jmenuje SMVW, což je zkratka slov Shell Maraton Volkswagen. Je prototypem z raných 80. let a její dieselový motor má jediný válec, objem 25,7 ccm a výkon 0,27 koně.

V roce 1982 stanovila rekord v ujeté vzdálenosti na jeden litr nafty – urazila 884 kilometrů. O dva měsíce později svůj výkon téměř zdvojnásobila, když na litr nafty ujela 1491 km. Ovšem, tenhle rekord byl od té doby překonán, v současnosti má hodnotu 3410 kilometrů.

Tříkolka SMVW, nazvaná také Volkswagen Sparmobil

Foto: Volkswagen 7x

Žlutý Golf „Alaska-Tierra del Fuego” je jedním z nejstarších vyrobených Golfů vůbec. V říjnu 1974 se dva žluté Golfy, což byl tehdy zbrusu nový model, jehož sériová výroba čerstvě začala, vydaly z aljašského Fairbanks do Ushuaie v Ohňové zemi na samotném jihu Argentiny. Urazily 30 517 kilometrů.

Tento Golf ujel v roce 1974 přes 30 tisíc kilometrů napříč Amerikami.

Foto: Volkswagen

A konečně, Beetle 1302 S „World Champion” vznikl v roce 1972 k připomenutí, že právě tehdy se Typ 1 stal nejvíce vyráběným autem na světě; překonal Ford Model T. A pak se vyráběl ještě 31 let, do roku 2003, a celkem vzniklo více než 21,5 milionu kusů.

Volkswagen 1302 S World Champion

Foto: Volkswagen

Nejen rekordy bude Volkswagen na Techno Classica slavit, přiveze i své první kabriolety k připomínce 70 let tohoto typu karoserie u své značky. Samozřejmě jsou založeny na Brouku.

První kabriolety Volkswagenu - vpravo VW 1100 Karmann Cabriolet z roku 1949 a vlevo VW 1100 Hebmüller Cabriolet z roku 1949

Foto: Volkswagen

Techno Classica se koná v německém Essenu, a to od 10. do 14. dubna. Takže pokud ještě nemáte plány na víkend, do Essenu to je z Prahy nějakých sedm hodin cesty.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků