Hlavní obsah

Hradec Králové bude mít hustší síť měření rychlosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šest nových míst pro okamžité měření rychlosti u škol a čtyři úseková měření přibudou v Hradci Králové v rámci instalace inteligentního dopravního systému. Jeho deklarovaným účelem je zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy ve městě.

Foto: Petr Švancara, ČTK

Měření rychlosti (Ilustrační foto)

Článek

V Hradci Králové v pátek prvními výkopovými pracemi začala stavba inteligentního dopravního systému (IDS), který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě. Práce začaly na světelné křižovatce v Kuklenách, v následujících dnech budou stavbaři pokračovat na dalších křižovatkách. Celková hodnota stavby IDS činí 229 milionů korun bez DPH. S jeho spuštěním město počítá v roce 2023. Řekl to mluvčí radnice Petr Vinklář.

Hlavní částí systému bude osazení 38 křižovatek novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. V minulých týdnech technici již křižovatky určené k přestavbě osadili náhradními semafory. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Dodavatelem systému je firma Cross Zlín.

Současný systém semaforů a řízení provozu je podle radnice zastaralý a odepsaný. Na investici má město schválenou dotaci 176,8 milionu korun z evropského programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace.

Německý úpravce vyzrál na omezovač rychlosti Volva

Tuning

Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Reagovat bude například i na houstnoucí dopravu v době předvánočních nákupů. Systém bude také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním.

V rámci tzv. penalizačního modulu bude šest míst u škol osazeno radary s okamžitým měřením rychlosti. Dále se na čtyřech místech bude měřit rychlost úsekově a na dvou křižovatkách bude hlídání průjezdu na červenou.

„Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Penalizační modul by měl mít výchovnou funkci,” uvedl dříve primátor Alexandr Hrabálek (ODS). Podle čerstvého vyjádření mluvčího radnice nemají být radary na všech místech trvale, nýbrž budou přemisťovány.

Plošné měření rychlosti má jiný smysl, než byste čekali

Podcasty a pořady

Na většině křižovatek budou dohledové kamery, které budou identifikovat případné nehody a dělat statistiku provozu. Vlastní přenos dat na centrální servery, které budou v Dopravním podniku města, půjde optickou sítí. Systém umožní i integraci dalších městských systémů, například městské policie, parkování, veřejného osvětlení či bezpečnostních kamer.

Systém bude dodavatelská firma budovat po etapách. Letos má v plánu rekonstrukci 18 křižovatek včetně přechodů pro chodce. Po výstavbě bude systém dalších šest let i provozovat. Po uplynutí této doby se město rozhodne, zda v tom bude pokračovat, či zda další provozování svěří městským Technickým službám či jinému subjektu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám