Hlavní obsah
Elation Freedom Foto: Elation

Elation Freedom chce být prvním americkým hypersportem na elektřinu, nabízí ale i V10

Ambiciózní cena i výkony modelu Freedom začínající automobilky Elation nechybí. Alespoň jeden funkční prototyp však ano - zveřejnila jen ilustrace. A také informace o tom, že může mít až 1929 elektrických koní anebo vidlicový desetiválec.

Elation Freedom Foto: Elation
Elation Freedom chce být prvním americkým hypersportem na elektřinu, nabízí ale i V10

Dosud o této automobilce nikdo neslyšel, ovšem první auto, se kterým plánuje přijít na trh, není žádné ořezávátko. Jmenuje se Freedom, tedy Svoboda, a nabízí 1434 elektrických koní díky třem elektromotorům.

Pokud by takovýto výkon byl příliš málo, Elation nabízí za příplatek čtvrtý elektromotor. Ten má posunout celkový výkon vozu k 1929 koním. Podle dostupných informací má jedna z verzí - pravděpodobně ta silnější - zrychlit na „americkou stovku” 60 mph (97 km/h) za 1,8 sekundy. Nejvyšší rychlost má být elektronicky omezena na 418 km/h.

Elation Freedom

Foto: Elation

Ovšem berme to spíš jako předpoklad či cíl vývoje - obrázky, které firma Elation poskytla, nejsou fotografiemi, nýbrž ilustracemi. I hmotnost vozu je uvedena jako „vývojový cíl” - 1650 kg pro verzi se třemi elektromotory.

Podle zakladatelů firmy a autorů vozu Carlose Satulovskyho a Maura Saravii bude Freedom prvním americkým ryze elektrickým hypersportem. Proti tomu se dá namítat , že existuje Hyperion XP-1, ale ten není elektromobilem s baterií, nýbrž autem s vodíkovými palivovými články.

Křídlové dveře nesmí chybět.

Foto: Elation

Když už jsme u zásoby energie, Freedom jí má na palubě 100 nebo 120 kWh v baterii, jejíž články jsou uspořádány do tvaru písmene T a uloženy mezi sedačkami a za nimi. Tedy přesně tam, kde chcete mít uloženu nejtěžší věc v autě, aby mělo co nejlepší jízdní vlastnosti. Dojezd na jedno nabití má být 300 až 400 mil, tedy 483 až 644 km.

Za zmínku také stojí, že základ stavby Freedomu je karbonové monokokové šasi, stejně jako u většiny ostatních hypersportů. Kola jsou zavěšena dvojitými lichoběžníky - zadní mají odpružení typu pushrod, ovšem tlumiče s pružinami jsou uloženy nikoliv příčně, nýbrž podélně u zadních kol.

Automobilka předpovídá, že Freedom nebude jen šíleně rychlý v přímce, ale bude zvládat také zatáčky. Takže jedna z ilustrací vyobrazuje vůz na Severní smyčce německého Nürburgringu.

Foto: Elation

Možná to nejlepší na celé novince je, že bude existovat i verze se spalovacím motorem. Má se jmenovat Iconic Edition a oním motorem má být 5,2l vidlicový desetiválec s převodovkou S-Tronic a pohonem všech kol. Z toho soudíme, že bude pocházet od Audi. Má však mít více než 760 koní, takže odhadujeme, že bude přeplňovaný.

A konečně - cena. Automobilka už nyní zveřejnila, že základní cena Freedomu bude 2 miliony dolarů (44,6 milionu korun). U Iconic Edition to bude 2,3 milionu dolarů (51,2 milionu korun). To ovšem pořád nezaručuje, že se auto skutečně dočká výroby - podobných projektů, které ambiciózně začaly a neslavně skončily, je celá řada.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků