Hlavní obsah
Aston Martin Valkyrie Foto: Aston Martin 3x

Dvanáctiválec v Astonu Valkyrie je nejvýkonnějším nepřeplňovaným motorem světa

Nový dvanáctiválec v Astonu Martin Valkyrie můžeme nazvat nejvýkonnějším motorem bez přeplňování, který se kdy dostal do silničního automobilu, a to absolutně i litrově. Z objemu šesti a půl litru dává 1146 koní, tedy 176,3 koně na litr objemu.

Aston Martin Valkyrie Foto: Aston Martin 3x
Dvanáctiválec v Astonu Valkyrie je nejvýkonnějším nepřeplňovaným motorem světa

Ohlásila to firma Cosworth, která se na vývoji dvanáctiválce pro valkyrii podílela. 176,3 koně na litr je výrazně více, než nabízí dosavadní rekordman, Ferrari F136-GL v modelu 458 Speciale. Tento osmiválec nabízí 605 koní z objemu 4499 ccm; na litr objemu tedy 134,5 koně.

Víme, že valkyrie má být hybrid, takže aby nedošlo k mýlce - podle dostupných informací je oněch 1146 koní výkon pouze spalovacího motoru, nikoliv celého hybridního ústrojí. Jak silný bude vůz jako celek, zatím není známo. [celá zpráva]

Aston Martin Valkyrie

Foto: Aston Martin

Protože valkyrie bude hybridní hypersport, nabízí se srovnání se „svatou trojicí”, tedy s McLarenem P1, LaFerrari a Porsche 918 Spyder. Britský stroj můžeme vynechat, protože jeho osmiválec je přeplňovaný, ale ferrari a porsche za zmínku stojí.

Dvanáctiválec o objemu 6262 ccm v laferrari dává 800 koní, tedy 127,8 koně na litr. V8 v porsche na tom je o chloupek lépe - s výkonem 616 koní z objemu 4593 ccm dává 134,1 koně na litr.

Aston Martin Valkyrie

Foto: Aston Martin

Proč je tak podstatné hovořit o nejvýkonnějších atmosférických motorech, když máme stroje jako Bugatti Chiron, jejichž výkon je ještě mnohem větší? Z jednoho důvodu - řada puristů upřednostňuje motory bez přeplňování pro jejich chování.

Reakce na plynový pedál jsou výrazně hbitější než u turbomotorů a nárůst výkonu je lineární s rostoucími otáčkami. A je velmi vzrušující držet plyn na podlaze a cítit, jak se motoru chce táhnout víc a víc.

Ovšem, máte-li radši turbodmychadla - když už mluvíme o litrově nejsilnějších motorech na světě, zmiňme i úplnou špičku ze všech sériových silničních aut. Prvenství drží čtyřválec v Mercedesu-AMG A 45 s 191,4 koně na litr. Testovali jsme ho v modelu AMG GLA 45. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků