Hlavní obsah

Český systém chytrých silnic se v Brně osvědčil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Projekt C-Roads, který vzniká v Česku s cílem fungovat po celé Evropě, má řidiče varovat před nebezpečím na silnici dřív, než ho sami uvidí. Při zkušebním provozu v Brně se osvědčil. Během letošního roku by měl být vývoj systému ukončen.

Foto: O2 3x

Takhle jednoduše a přehledně zobrazuje aplikace C-roads svá hlášení.

Článek

Brno se prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace zapojilo do českého pilotního projektu inteligentního evropského dopravního systému C-Roads, jehož cílem je naučit komunikovat vozidla s okolím i mezi sebou navzájem. Inteligentní dopravní systémy (C-ITS) v Brně odborníci testují převážně na velkém městském okruhu a radiálách, které město spojují s dálnicí D1.

Technologie by měla přispět k tomu, aby byla auta vidět i digitálně. Pokud se stane nehoda a auta stojí v koloně za zatáčkou, řidič je nevidí, avšak inteligentní systém by jej měl varovat.

V Česku vznikají chytré silnice. K jejich použití stačí aplikace ve smartphonu

AutoMoto

Cílem je vytvořit v Evropě z dopravy ucelený a provázaný systém. A technologie se osvědčily, řekl Roman Nekula z Brněnských komunikací. Brno v pátek také jako součást veletrhu Urbis Smart City Fair hostí mezinárodní konferenci na toto téma.

„Daří se nám spolupracovat s odborníky na dopravu ze soukromé sféry, akademie i mezi evropskými partnery, což je při tomto projektu klíčové. Věříme, že jsme odstranili skepticismus a můžeme nabídnout bezpečnou jízdu pro budoucnost,” řekl náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

C-ITS technologie jsou v Evropě využívané především na dálnicích, brněnský projekt je převedl do městského prostředí včetně řešení veřejné hromadné dopravy a integrovaného záchranného systému.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Systém C-Roads může fungovat i v rámci aplikace smartphonu.

„Technologie jsme použili na vybraných 31 lokalitách ve městě, převážně na velkém městském okruhu a radiálách, které jej spojují s dálnicí D1, kde obdobný systém využívá Ředitelství silnic a dálnic. Podstatou celého projektu je včasné a přesné informování řidičů o dopravní situaci ještě dříve, než ji sami uvidí. Mohou se tak na ni dostatečně brzy připravit a adekvátně reagovat,” řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Funkčnost a spolehlivost C-ITS systémů ověřovali zástupci Brněnských komunikací s jihomoravskými hasiči na světelně řízených křižovatkách, kde mělo zásahové vozidlo při průjezdu přednost. Právě tohle, stejně jako např. komunikace s železničními přejezdy či vozidly MHD, je výhoda systému ve srovnání s komunitní aplikací Waze, která o nebezpečí na trase také umí informovat.

„Systém se nám osvědčil a chceme jej v Brně dál rozvíjet pro celou metropolitní oblast, ale i pro pěší či cyklisty. Nejzásadnější je pro nás nyní preference integrovaného záchranného systému a městské hromadné dopravy. Systém je rovněž harmonizovaný napříč platformou, ve které je zapojeno 18 zemí. Signály v Brně přijme i cizinec,” dodal Nekula.

Nejdelší silnicí světa starým citroënem. Dvě Francouzky vymyslely neobyčejnou cestu

AutoMoto

Dodal, že Brno patří k prvním městům v Evropě, které začalo C-ITS rozvíjet. Technologii mohou využít nejen vlastníci moderních aut, která ji mají již zabudovanou, ale i řidiči s chytrými telefony, do kterých si stáhnou aplikaci.

O společném zavádění a sjednoceném přístupu k těmto technologiím dnes v Brně diskutovali představitelé státního i soukromého sektoru s partnery z dalších evropských zemí. Program doplnily i reálné ukázky fungování technologií v ulicích města.

Projekt C-Roads bude v České republice dokončen ke konci roku 2021. V současnosti se pracuje na překlopení pilotního provozu do ostrého. V dlouhodobém horizontu je cílem, aby se do maxima vozidel přenášely v reálném čase zprávy, které pomohou řidiči k bezpečnější a plynulejší jízdě, což povede ke snížení počtu závažných dopravních nehod.

Anketa

Myslíte si, že projekt C-Roads může být užitečný?
Ano, v každém případě
27,7 %
Ano, pokud ho bude používat co nejvíc lidí
12,6 %
Nevím/Nedokážu posoudit
2,5 %
Možná, ale já zůstanu u Waze
3,7 %
Lepší by bylo, kdyby se řidiči víc dívali kolem sebe
48,1 %
Ne, je to k ničemu
5,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 643 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám