Hlavní obsah

BMW po válce zachránila i výroba hrnců

Novinky, Daniel Havlina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Píše se rok 1945 a v Evropě končí 2. světová válka. Ekonomicky zasáhla především boji zmítané Německo, včetně průmyslu. Nevyhnula se i jedné z největších automobilek tehdejší doby, BMW. Němci museli sáhnout k radikálním řešením, aby udrželi společnost při životě a neštítili se třeba ani výroby hrnců.

Foto: BMW

Krizová výroba BMW po 2. světové válce

Článek

Na konci 2. světové války bylo BMW již zavedenou automobilkou s téměř třicetiletou tradicí. Továrny chrlily ze svých útrob letecké motory, motocykly i automobily, ale prohra říšského Německa uvrhla automobilku do hluboké krize, která nakonec málem eskalovala až v zánik značky.

Ztráty a škody byly obrovské, protože boje totálně zničily tři ze šesti továren BMW a také největší prodejní centra v Mnichově, Berlíně a Allachu. Vybavení vítězná strana války zabavila jako válečné reparace.

Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly

AutoMoto

Zbylé tři závody obsadila sovětská vojska, v nejdůležitější z nich, Eisenachu, se usadili inženýři a zabalili vše, co se v ní nacházelo, protože se jednalo o centrum výroby automobilů BMW. Firma tak v momentě přišla o kompletní vývoj, plány, prototypy i stroje.

V dalších letech se zde východní Němci pokoušeli pod různými názvy vyrábět auta dál, známé se staly vozy po přechodu na název Wartburg, ale to už je jiný příběh.

Foto: BMW

Nádobí od BMW

Nejdůležitější pro udržení chodu BMW byl krok amerických vojsk, který firmě dovolil spustit výrobu spotřebního zboží, například jízdních kol, ale 29. srpna 1945 i motocyklů.

Chybí ovšem zdroje a v Allachu, který se stal poválečným centrem BMW, se tak musí vyrábět hrnce, kuchyňské náčiní, zemědělské stroje, kompresory i náhradní díly. Až později se přidávají i automobily a mimo jiné i kombajny.

Století nejen radosti z jízdy: historie BMW

AutoMoto

Nutné je také říct, že krizová výroba nebyla zdaleka tak velkoobjemová jako původní působení BMW. Měla sloužit k udržení chodu továren a zaměstnanců.

Postupně se pak BMW začalo pomalu zvedat a přes na tu dobu špičkové motocykly pomalu přešlo na automobily a první poválečný luxusní vůz BMW 501.

BMW tím dalo světu jasně najevo, že světový konflikt značku nezlomil a o 75 let později o tom Němci nepřestávají přesvědčovat.

Reklama

Související články

První jízda s BMW iX3: Nový normál

Vyzkoušel jsem první exemplář nového BMW iX3, který dorazil do České republiky. Zvykejte si, elektrická BMW budou nově vypadat a fungovat i jako úplně normální...

Výběr článků

Načítám