Hlavní obsah

Apple CarPlay a Android Auto řidiče podle studie rozptylují víc než mobil nebo alkohol

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Britská studie říká, že používání Androidu Auto nebo Apple CarPlay ve vašem autě je horší, než kdybyste za jízdy drželi telefon nebo řídili s kapkou alkoholu v krvi. Nezmiňuje ale nativní infotainmenty různých značek.

Foto: Smart

Domovská obrazovka Apple CarPlay ve vozech Smart

Článek

Dotykový displej dnes najdete téměř v každém autě minimálně jako příplatkovou výbavu. Značky se předhánějí v tom, která má displej větší a kde můžete ovládat víc věcí. Čím dál přísnější jsou na druhou stranu postihy za držení telefonu za jízdy, protože rozptyluje.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Domovská obrazovka Androidu Auto

Studie britské organizace IAM RoadSmart zkoumala, jestli infotainment náhodou není horší než telefon v ruce či jiné věci, které mohou zhoršovat schopnost řidiče reagovat na situaci před ním. A zjistila, že pokročilé zrcadlení smartphonu, tedy systémy Apple CarPlay a Android Auto, jsou s náskokem nejhorší, pokud je ovládáte rukama, nikoliv hlasem.

Měřila reakční dobu řidiče a porovnávala ji s běžně citovanou jednou sekundou, během které reaguje nerozptýlený řidič. Dotykové ovládání Androidu Auto a Apple CarPlay způsobilo 53, resp. 57% prodloužení.

Zpomalení reakčních časů řidiče
Indispozice či rozptýleníZpomalení oproti teoretické reakci nerozptýleného řidiče 1 s
0,08 promile alkoholu v krvi12 %
Užití marihuany21 %
Hlasové ovládání telefonu27 %
Hlasové ovládání Androidu Auto30 %
Psaní SMS35 %
Hlasové ovládání Apple CarPlay36 %
Držení telefonu v ruce46 %
Dotykové ovládání Androidu Auto53 %
Dotykové ovládání Apple CarPlay57 %

Tabulka ukazuje, že jak v hlasovém, tak v dotykovém ovládání je Android Auto o něco lepší než Apple CarPlay, ale ani tak to není žádná hitparáda. Má ovšem jeden zásadní nedostatek - neukazuje, jestli tyto systémy řidiče rozptylují více, či méně než nativní infotainment různých značek.

Budeme-li vnímat tyto systémy jako náhradu přehrávače hudby, telefonování a navigace, nabízí se přímé porovnání s nativními systémy některých nejoblíbenějších značek. Z našich zkušeností je třeba zadávání cíle do navigace pomocí příkazu „OK, Google” v systému Android Auto mnohem jednodušší než v řadě nativních navigací, které třeba ani hlasové ovládání nepodporují.

Stále však platí, že ať už zadáváte něco do jakékoliv navigace, nejbezpečnější je kvůli tomu zastavit. Tím spíš, když to třeba musíte naťukat na „klávesnici”, protože rozpoznávání hlasu není dobře funkční.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Zrcadlení smartphonu má obrovskou výhodu v podpoře „komunitní navigace” Waze, která má špičková data o dopravě, radarech i nebezpečí na silnici. A dá se velmi snadno ovládat hlasem.

Výše zmíněná studie také zkoumala, jak řidič vedl vozidlo v jízdním pruhu, když zadával do navigace cíl anebo hledal hudbu. Měřilo se odchýlení od středu jízdního pruhu při ovládání přehrávače hudby Spotify. Při hlasovém ovládání bylo v průměru 0,31 metru, při dotykovém ovládání 0,47 metru.

Zajímavá je také informace, že řidič vnímá dobu, jak dlouho se nevěnoval řízení, když ovládal systém, jako mnohem kratší, než tomu bylo ve skutečnosti. Většina rozdílů je relativně malých, do očí však udeří rozdíl v případě dotykového ovládání a čtení zprávy a následné uskutečnění hovoru. Měřicí přístroje zaznamenaly v průměru 29 sekund, ale řidiči odhadovali jen sedm. U hlasového ovládání byl čas nevěnování se řízení ve všech disciplínách výrazně kratší.

V autě můžete roušku odložit, v některých případech má však smysl

AutoMoto

Výzkum probíhal na simulované vozovce, nikoliv v reálném provozu, a celkem bylo pro řidiče připraveno šest disciplín: ovládání Spotify, ovládání rádia, navigování na nádraží, navigování k benzince, přečtení první zprávy a přečtení druhé zprávy a uskutečnění hovoru.

Tyto disciplíny probíhaly v různých simulovaných situacích - jízda po dálnici s jedním dalším autem, které plynule mění svou rychlost a od nějž měl řidič udržovat stále stejný odstup, jízda po dálnici se simulovaným běžným provozem a jízda po „osmičce”, kdy po každé táhlé zatáčce následuje rovinka.

Anketa

Používáte ve svém autě zrcadlení smartphonu?
Ano, Android Auto
35,5 %
Ano, Apple CarPlay
22,3 %
Ne, používám vestavěnou navigaci
12 %
Ne, mám mobil připevněný na skle/palubní desce
16,3 %
Ne, používám jen rádio
13,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 166 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám