Hlavní obsah

Test Volkswagenu Tiguan: menší bratr touaregu

Novinky, Martin Žemlička

První generace automobilu, jehož název spojoval tygra a leguána, přišla před dlouhými devíti lety. Na český trh právě dorazila druhá; vyzkoušeli jsme ji s prozatím vrcholným turbodieselem (140 kW) na bezmála třech tisícovkách kilometrů. Co jsme si během cest zapsali do poznámkového bloku?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan

Článek

Tiguan je líbivé auto. V bílé barvě a na obřích dvacetipalcových kolech přitahoval při jízdě Českem až nečekanou pozornost. Design navržený týmem kolem Klause Bischoffa je ostře řezaný, zadní světla vypadají elegantně, relativně velké přední světlomety už méně, ale toto hodnocení je do značné míry subjektivní.

Proti minulé nevýrazně kulaté a lehce disproporční generaci jde o velký skok kupředu. Ale na omluvu první generace je třeba říci, že se poprvé ukázala v roce 2007. Tehdy na platformě PQ35 (golf, octavia), nyní již s technikou modulární plaformy MQB (jako rovněž golf, octavia, ovšem poslední generace). Mimochodem dosud se tiguanů celkem prodalo 2,8 miliónu kusů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan R-Line

Karoserie nového tiguanu je delší o 60 mm (celkem 4486 mm), širší o 30 mm (1839 mm) a nižší o 33 mm (1632 mm). Rozvor je 2681 mm, což je o 77 mm víc, než kolik má odcházející provedení (stále je v oficiálním prodeji). Výborná je praktičnost: zadní sedačky jsou posuvné a sklopné, takže s prostorem pro posádku, respektive zavazadla můžete „čarovat”.

Zavazadelník má na první pohled skvělých 615 litrů. Tato hodnota je ale  zavádějící, poněvadž platí jen, pokud se sedadla druhé řady posunou zcela vpřed. Volkswagenu budiž ke cti, že posuvná sedadla jsou standardem i pro nejlacinější verze; samotný posun činí zajímavých 180 mm.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan

Jak již bylo řečeno, až čtveřice cestujících si na prostor stěžovat nebude a vzadu si div nedáte nohu přes nohu jako v superbu. Pokud si ale objednáte příplatkovou panoramatickou prosklenou střechu (první polovina jde zcela vysunout), pár centimetrů pro hlavy ubyde. A zhorší se logicky i torzní tuhost.

Údaj, který automobilky většinou pečlivě střeží, tiskové oddělení zahrnulo do oficiální tiskové zprávy. Není divu, jde o špičkové hodnoty. Konkrétně je to 28 000 Nm/° u varianty bez střešního okna a 25 000 Nm/° s panoramatickým střešním oknem. Pro srovnání: současný passat sedan má torzní tuhost 25 000 Nm/°, kombi 30 000 Nm/°.

Pokud nám něco v kabině vadilo, byly to ponejvíce drobnosti. Tak kupříkladu ocenili bychom o trochu delší posun volantu ve vodorovném směru, takový centimetr dva by udělal zázraky. Digitální přístrojový štít je umístěn kolmo, a tedy ne v přirozeném úhlu, ale zvyknete si. Takové zobrazení dat z navigace je příjemné, jakkoliv musíte tak jako tak sklonit hlavu. A ještě něco: zarazilo nás, že auto za milión nemá sedačku řidiče posouvatelnou elektricky.

Vnitřek je jako v passatu, lacinost nečekejte

Jinak je vnitřek klasikou koncernu Volkswagen: bezmála všechno je intuitivní, kabina je prostá designových výstřelků a přes některé větší plastové plochy ji určitě nazvete slovem „útulná”. Bohužel, řidiči (a řidičky) s průměrnou a větší výškou si budou stěžovat na středový tunel, který bude zlehka utiskovat jejich pravou nohu, ale to je bolístka skoro všech moderních automobilů. Jinak tiguan uvnitř vypadá jako poslední passat, což věru není špatné hodnocení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan R-Line

Jaká je nabídka motorizací? Čtyři zážehové motory s výkonem od 92 kW/125 k do 162 kW/220 k a čtyři vznětové motory s výkonem od 85 kW/115 k do 176 kW/240 k, přičemž nejsilnější turbodiesel zatím koupit nejde.

Námi zkoušená prozatímní nejvýkonnější naftová verze (140 kW a 400 Nm) bohatě postačuje i na svižnou jízdu. Je ovšem zcela evidentní, že v passatu combi ten samý agregát pracuje s větší lehkostí, nedostatkem výkonu ale ani v tiguanu trpět nebudete. Otázkou samozřejmě je, jak si s takto velkým a těžkým modelem poradí slabší pohonné jednotky, ty jsou však klidně o dva metráky lehčí než nejsilnější TDI.

Na německé dálnici nebyl problém rozpohybovat auto k rychlosti 200 km/h a touto rychlostí cestovat. Přímý směr drží auto velice dobře a jen v zatáčkách a při opravdu rychlé jízdě poznáte, že auto pracuje s větší hmotností než kupříkladu již několikrát zmiňovaný passat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan R-Line

I na dvacetipalcových kolech je podvozek s příplatkovým adaptivním odpružením (27 800 korun) velice komfortní, plavně se vypořádá s nerovnostmi a zaznamenat nějaký nepříjemný pohyb karoserie v libovolném směru se vám většinou nepovede. Tiguan se chová jako běžný kombík střední třídy, rozdíly poznáte až při hodně rychlé jízdě.

Verze s pohonem všech kol mají světlou výšku dostatečných 200 mm, takže výlety mimo silnice do lehkého terénu jsou bezproblémové, stejně jako (předpokládáme) v zimě jízdy po zasněžených horských silničkách. Kdo chce, může si dokoupit off-road paket. Ten díky jinak tvarovanému přednímu nárazníku zlepšuje nájezdové úhly a má i ochranný kryt motoru (plast).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan

Zpátky na silnice. Pružné zrychlení 80-120 km/h při kickdownu zvládl testovaný tiguan těsně pod sedm sekund, což je stejná hodnota, jakou jsme naměřili Škodě Superb (liftback) s tím samým motorem a rovněž DSG (ovšem šestistupňovým). Pro tiguan jsou automatické dvouspojkové převodovky vždy sedmistupňové, pro slabší motorizace jsou k dispozici i šestistupňové „manuály”.

Spotřeba osciluje dle jízdního stylu mezi šesti (ekojízda na okreskách) a dvanácti litry (dálniční jízda na plný plyn). Nám palubní počítač po třech tisícovkách kilometrů ukázal dlouhodobou spotřebu 7,3 l/100 km, již s touto motorizací asi bude mít i většina majitelů. Při devadesátce točí čtyřválec na sedmičku 1500 otáček, při stotřiceti 2200 a stoosmdesátka znamená zhruba tři tisíce otáček.

Cena nízká není, hravě překročí milión

Se základní cenou přes milión korun by se vzhledem k nejvyšší výbavě Highline zdálo, že utrácet další peníze už nebude za co. Jenže to není pravda a cena tiguanu se může hravě vyšplhat o dalších 250 tisíc výše. Stačí si koupit větší kola, metalický lak, adaptivní podvozek, panoramatickou střechu, lepší audiosoustavu a pár dalších drobností...

Závěr jednou větou? Povedené auto, které dobře jezdí, je praktické a má dobrou nabídku motorů, na druhou stranu kromě vyšší ceny vadí i několik nedotažených detailů a vyšší hmotnost.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Tiguan R-Line

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE: VW Tiguan 2.0 TDI/140 KW 4x4, DSG (7st.)
Motor:1968 ccm, vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:400 Nm při 1900-3300 ot./min.
0–100 km/h:7,9 s
Nejvyšší rychlost:212 km/h
Průměrná spotřeba:5,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1723 kg
Poháněná náprava:4x4 (Haldex V. generace)
Cena základní verze:560 900 (1.4 TSI 4x2, 92 kW)
Cena s testovanou motorizací:925 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám