Hlavní obsah

Test Volkswagenu Golf 1.4 TSI: jak jezdí české auto roku

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Golf je pro Volkswagen nejdůležitější model, v Evropě nenajdete hatchback s většími prodeji. Sedmá generace před čtrnácti dny získala od českých novinářů titul Auto roku. Je to opravdu tak dobré auto?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Článek

Design nového golfu je pouhou evolucí šesté generace, což u wolfsburské automobilky nepřekvapí a koneckonců to ani nevadí. Design sedmé generace, postavené na nové modulární platformě MQB, je čistý bez výraznějších výstřelků, hranaté tvary předních i zadních světel i linka vedoucí skrz přední masku až do zadních partií mu bezpochyby sluší. Pokud se nezajímáte o auta, rozdíl oproti šesté generaci na první pohled neuvidíte. V nabídce je třídveřová i pětidveřová verze, třídveřová se zatím v Česku nenabízí.

Sedmý golf narostl ve všech směrech kromě výšky; nyní je o 28 mm nižší (1542 mm), což samo o sobě zlepšilo aerodynamiku a snížilo spotřebu paliva. Naštěstí prostor pro cestující vzadu neutrpěl.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Do golfu se bez problémů vejdou čtyři dospělí, vzadu mají místa dostatek ve všech směrech. Vepředu pochopitelně také, řidič si ale bude stěžovat na široký středový tunel. Bezproblémový je výhled z auta, a to i skrz často příliš tlustý A sloupek; začátek i konec auta je i díky karoserii typu hatchback jasně patrný.

V řeči čísel nový golf narostl do délky o 56 mm (4255 mm), je o 13 mm širší (1977 mm) a má o 59 mm delší rozvor náprav (2637 mm). Zavazadlový prostor nabídne nyní o 30 litrů více, tj. 380 litrů. To je stále jen průměrná hodnota, ne každý ale potřebuje obří kufr á la octavia. Nabídku právě doplňuje verze 4x4, v budoucnu dorazí sportovní verze GTI (první polovina 2013), kabriolet a praktičtější kombi.

Jako skvěle padnoucí oblek

V čem je golf silný, je ergonomie a příjemný pocit, když se usadíte dovnitř. Bříška vašich prstů spočinou na kvalitních materiálech, oči uvidí, jak jsou perfektně zpracované. Je to jako obléknout si perfektně padnoucí oblek, v tomto je golf mimořádně dobrý.

Pravda, testovaná verze patřila k těm dražším, takže použité materiály jsou o řád lepší než u základních verzí. Tak či onak, posaz za volantem nemá chybu (notabene v příplatkových sedačkách), výhled na všechny ovladače také nemá slabé místo. Potěší i středová konzola natočená směrem k řidiči.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Nastavení všech funkcí bude většině řidičů okamžitě jasné, intuitivní je i kontrola standardně dodávaného středového dotykového displeje (rádio, navigace), který se ovládá pohybem prstu podobně jako u moderních mobilních telefonů.

Snad jen grafika tohoto barevného displeje by mohla být modernější (a zase třeba grafika Maxi DOT displeje mezi otáčkoměrem a rychloměrem vypadá hezky). A ještě drobnost: přepínání zadního stěrače by mělo mít jasněji vymezenou pozici ostřiku a pouhého setření, opakovaně se autorovi článku stávalo, že namísto setření na okno vystříkla kapalina z ostřikovačů; možná šlo ale o problém konkrétního kusu.

Naopak pochvalu zaslouží dvouzónová digitální klimatizace, kterou dostanete i k nejlevnější verzi 1.2 TSI za 340 tisíc korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Nová generace dostala místo klasické parkovací brzdy elektromechanickou, což sice ušetřilo trochu místa, klasická „ručka“ by ale zejména konzervativním řidičům vyhovovala více.

Dobré je naladění hřebenového řízení s elektrickým posilovačem, které pocitově přináší solidní kontakt s vozovkou, jakkoliv řízení není příliš tuhé. ESP není plně vypínatelné, většině řidičů to ale vadit nebude.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Nový golf u motorů do výkonu 122 k nabídne jednodušší, levnější a lehčí, byť ne tak kvalitní, vlečenou nápravu s torzní příčkou. Pro náročné řidiče je to bezpochyby krokem zpět. Zkoušené vozidlo mělo větší výkon, takže zadní náprava byla víceprvková, což bylo dosud standardem pro všechny verze. Jízda na ponejvíce zasněžených silnicích neumožnila vyzkoušet limity podvozku; podle prvních krátkých jízd během září však golf bez problémů ustojí i rychlejší jízdu.

Bez zajímavosti není, že pro tento motor má octavia, postavená na stejném technickém základě, k dispozici pouze jednodušší nápravu, zatímco golf dostal víceprvkové zavěšení. Inu, naznačuje to preference koncernu, kdy VW i Audi dostávají pro stejné motorizace lepší techniku než Škoda.

Standardně XDS, tvrdší podvozek

Pochvalu zaslouží standardně dodávané XDS, které v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo a točivý moment přenese na vnější kolo. Auto díky tomu lépe zatáčí, tuhá karoserie dobře drží zvolený směr. Vyváženost, stabilita, čitelnost, v tom všem je golf hodně silný. Z hlediska jízdních vlastností bude nový golf společně s focusem a BMW řady 1 patřit v nižší střední třídě k tomu nejlepšímu.

Avšak ani golf není dokonalý a na zimních sedmnáctipalcových pneumatikách bylo auto překvapivě tvrdé. Projevilo se to zejména ve městě, kde tlumiče nedokázaly jemně odfiltrovat vystouplé kanály či série příčných nerovností. A nepomohlo ani přepnutí příplatkových adaptivních tlumičů DCC do komfortního režimu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Motor 1.4 TSI s výkonem 103 kW (140 k) se nabízí buď s šestistupňovým manuálem nebo s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem DSG. To byl i náš případ, DSG je sice rychlé, při pomalé jízdě ale nabídne menší komfort, celkově nám přišlo sladění s delším odstupňováním o něco horší než ve větších modelech od Volkswagenu.

Manuální převodovka je tak podle nás pro většinu řidičů lepší volbou, navíc ušetří citelných šedesát tisíc korun. Mimochodem, pro 1.6 TDI se nabízí pouze pětistupňová manuální skříň (pokud nevezmete zavděk sedmistupňovým DSG).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

Motor 1.4 TSI má díky nízko položené hodnotě točivého momentu 250 Nm od 1500 otáček příjemný nástup, v nízkých a středních otáčkách velmi slušně zrychluje a celkově nabídne velmi dobrou kulturu chodu včetně akustických parametrů.

Dlouhodobě jsme jezdili za rovných sedm litrů (lze-li věřit palubnímu počítači), při klidné jízdě 6,4 l/100 km.

Resumé

Závěrem lze říct, že golf představuje výbornou alternativu pro ty, kdo chtějí agilní auta a nepotřebují velký kufr. Golf dobře jezdí, sice nevypadá extravagantně (ale s výraznější barvou karoserie a litými koly je na něj hezký pohled), skvělá je ergonomie. Dokonalý rozhodně není, asi nejvíce zamrzelo tvrdší naladění podvozku (na zimním obutí).

Základní cena je příjemně nízká, korejská konkurence ale nabídne lepší cenu, navíc golf má povětšinou drahé prvky příplatkové výbavy. Golf ale jezdí delikátněji, cenově orientovaným řidičům, kteří auto berou jako prostředek pro přesun z místa A do místa B, to bude jedno, náročnějším ale bude golf vyhovovat více.

Je bez výraznějších chyb, nepřináší nic revolučního, výraznější evoluce proti šesté generaci je ale zřejmá a ano, v nižší střední představuje skvělou volbu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

VW Golf (VII)

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1395 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:103 kW (140 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1500 ot./min.
0 - 100 km/h:8,4 s
Nejvyšší rychlost:212 km/h
Průměrná spotřeba:5,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1270 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:339 900 Kč (1,2 TSI, 85 k)
Cena s testovanou motorizací:440 900 Kč (1,4 TSI, 140 k, man. přev.)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám