Hlavní obsah
Dacia Duster 4x4 Prestige Foto: Marek Bednář, Novinky

Test Dacie Duster 4x4: Poctivost na prvním místě

Druhá zkušenost s jedním z nejlevnějších SUV na českém trhu - Dacií Duster - mi konečně dala to, po čem jsem toužil už déle – pohon všech kol. Škoda jen několika nepochopitelných opomenutí.

Dacia Duster 4x4 Prestige Foto: Marek Bednář, Novinky
Test Dacie Duster 4x4: Poctivost na prvním místě

Duster si ani v druhé generaci na nic nehraje a sází na to, proč si lidé tu první tak oblíbili – což je vysoká užitná hodnota, nízká pořizovací cena a hlavně jednoduchost. Kousek, který mám před sebou, neláká speciální výbavou, nýbrž něčím, co auto s takhle vysokým podvozkem využije mnohem spíš – pohon 4x4.

V tom není jedinečný, ale podívejte se na jeho karoserii. Nikde žádné zástěrky či přední nárazník s „bradou“ vystrčenou daleko dopředu – u tohoto auta se vážně počítá s tím, že budete chtít jezdit mimo asfalt.

210 mm světlé výšky stačí na většinu situací.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Interiér na první pohled dá znát, že cena u tohoto auta hraje prim. Plasty v kabině jsou tvrdé, sedačky docela taky a tlačítkům na volantu chybí podsvícení. Bohužel, chybí seřizování jasu podsvícení přístrojového štítu – s jednoduchým, ale přehledným displejem a skvěle čitelnými budíky – což je pro mě naprosto nepochopitelné opomenutí.

Na druhou stranu, nikde nic extrémně netlačí, prostornost interiéru je veskrze dobrá vpředu, vzadu i v zavazadelníku. A pod jeho podlahou najdete plnohodnotnou rezervu; to se dnes už nevidí, ale v terénu se může hodit. Anebo sem můžete dát objemnou toroidní nádrž na LPG.

Infotainment zvládá Android Auto, takže vestavěnou navigaci nepotřebuje. Všimněte si ale, kudy vede kabel. A ano, mezi tlačítky dole vidíte dobře - má i asistenta sjezdu prudkých kopců.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Ryze jednoduchý je také infotainment s barevně odlišenými sekcemi. Dobře zvládá Android Auto, takže vestavěná navigace je v podstatě zbytečná.

Škoda jen hloupě umístěného USB nad displejem, které je navíc ve voze jediné. Na druhou stranu, 12V zásuvka je i v kufru, takže můžete připojit třeba přenosnou chladničku.

Pohon všech kol funguje výborně

Poslední detail, který v kabině stojí za zmínku, je ovladač čtyřkolky. Můžete si zvolit, jak bude pohon všech kol fungovat. Ovladač se ale otáčí naopak, než by jednoho napadlo, když se na něj podívá.

Lock je vpravo, tak otočím doprava – ale ouha, pohybují se nápisy, nikoliv šipka. Takže otočím-li doprava, posunu k šipce 2WD a zadní nápravu tím vyřadím ze hry.

Taky byste s tím otočili doprava, chtíce zamknout čtyřkolku, nebo to tak vidím jen já?

Foto: Marek Bednář, Novinky

Na druhý pokus čtyřkolku „zamykám“; není to skutečná uzávěrka středového diferenciálu, nýbrž změna chování viskózní spojky. Ta tedy posílá na zadní kola pořád 50 % točivého momentu, nereaguje až na prokluz předních kol, jako v režimu Auto. Změna je mimo asfalt okamžitě poznat.

Silniční zimní pneumatiky mají na hlíně a trávě přeci jen víc gripu než letní a když čumák Dusteru namířím na příď slušně prudkého kopce, všechny čtyři najednou se zakusují do prachu a bez zaváhání mě vytahují na vrchol.

Stejně tak neexistuje ani náznak nejistoty, když se stejnou cestou vracím dolů a na první kvalt brzdím motorem.

Samozřejmě, že všechno osvětlení obstarávají žárovky. Světlomety jsou ale hezky efektivní. LEDkové je jen denní svícení.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Kde Duster není ve svém živlu, je dálnice. Už okolo 130 km/h je neklidný a velmi citlivý na boční vítr. Kromě toho dálniční jízda na českém limitu dost razantně zvyšuje spotřebu.

Motor má jen jednu nevýhodu

Celkový průměr mých šesti stovek kilometrů byl 8,2 litru, ale kdyby třetina z toho nebyla po dálnici, věřím, že bych se dostal někam k 7,5 litru. Jak je možné, že se čtyřkolkou jezdím za méně, než před rokem s předokolkou, když tentokrát navštěvuji i terén?

Snad silnějším motorem, který se méně namáhá, snad plynulejší jízdou, snad menším podílem městských kilometrů, nevím.

Mám nicméně další důkaz, že spotřeba paliva je v reálném světě číslo nesmírně proměnlivé a nevyzpytatelné, třebaže se ho Evropská unie snaží svázat normami a tabulkami.

Seřizování jasu podsvícení budíků nemá, ale kapotu drží dvě drahé plynové vzpěry místo jedné levné tyčky? Nad některými volbami, kde snižovat náklady, zůstává rozum stát.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Pod kapotou je přitom stejný motor, 1,3l benzínový čtyřválec s turbodmychadlem, který vznikl ve spolupráci koncernu Daimler s aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi. Takže je teď zejména v renaultech a nejmenších mercedesech naprosto všudypřítomný.

Zde má 150 koní a když přečkáte turbolag, Duster s ním jede jak z praku. Bohužel onen turbolag, tedy čas, než se po sešlápnutí plynu naplno roztočí turbodmychadlo, je strašlivě dlouhý, a to zejména pod 2500 otáčkami.

Interiér je plný tvrdých plastů, ale nakonec tu je docela příjemně.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Držet se nad touto hranicí pomáhá velmi krátce poskládaná převodovka – 50 km/h ve městě vůz pohodlně zvládá na čtyřku. Bohužel, šestka je vyloženě rychloběžka – mám dojem, že mezi 5. a 6. rychlostí chybí ještě jedna.

Naopak dokonalým se jeví podvozek, zejména na nerovnostech. Máloco ho rozhodí, hltá nerovnosti a filtruje je tak dobře, že můžu i po vážně rozbitém asfaltu jet velmi rychle a sebejistě, zvyknu-li si na trochu výše položené těžiště vozu a větší náklony pramenící z měkkého odpružení.

Charismatický svou poctivostí

Koupil bych si ho? Ano, a velmi rád. Duster je totiž poctivé a jednoduché auto; skoro se mi chce říci, že je ze staré školy, ale on má ryze moderní motor a třeba i kamery nabízející 360° pohled kolem vozu. Jen bych na jízdu ve tmě asi musel mít jiné auto, protože jas budíků je pro mé oči přílišný.

Dacia Duster TCe 150 4x4 Prestige
Motor:
1332 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo
Max. výkon:
110 kW (150 k) při 5250 ot./min
Max. točivý moment:
250 N.m při 1700 ot./min
Převodovka:
šestistupňová manuální
0–100 km/h:
10,6 s
Nejvyšší rychlost:
196 km/h
Průměrná spotřeba:
6,1 l/100 km
Provozní/nejvyšší hmotnost:
1406-1470/1845 kg
Délka x šířka x výška:
4341 x 1804 x 1693 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:
411/1444 l
Poháněná náprava:
přední
Základní cena:
269 900 Kč (Duster TCe 100k Access 4x2)
Základní cena testované verze:494 900 Kč
Cena testovaného vozu:
507 800 Kč
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků