Hlavní obsah

Test Audi RS Q8: Slovenská střela ohýbá fyziku

Novinky, Milan Lažanský

Tato zelená ropucha je z klidu na stovce za 3,8 sekundy a zatáčí způsobem, který se nechápe snadno. Přitom zůstává i tichá a komfortní. Elektronika si tady šeptá hodně věcí, o kterých řidič nemá ani tušení.

Foto: Audi ČR

Audi RS Q8

Článek

Připomenout titulkem Slovenskou strelu, československou železniční ikonu třicátých let, jsem se rozhodl z prostého důvodu. Audi RS Q8 je tím nejrychlejším autem, které se na území bývalého Československa dnes vyrábí.

V koncernovém závodě u Bratislavy nevzniká příbuzné Lamborghini Urus, které zůstává Italem, svými parametry vrcholné RS Q8 překonává i nejvýkonnější verze rovněž příbuzného Porsche Cayenne. Tohle obří SUV totiž jede až 305 km/h. A stejně jako zmínění, i Audi RS Q8 kouzlí zejména díky koncernové platformě MLB.

Ano, takto výkonné a velké SUV, navíc s „placatou” střechou, se může jevit jako vrchol dnešní nesmyslné doby. A do značné míry také samozřejmě je. Audi RS Q8 nikdo nepotřebuje. Ale automobilový průmysl ano. Reprezentuje totiž schopnosti nejen značky se čtyřmi kruhy ve znaku, ale i celého odvětví.

Jedovatá zelená a karbon

Existuje spousta cest, jak si nakonfigurovat vrcholnou verzi Audi Q8. Pokud ji necháte nalakovat do šeda s černými koly, v duchu oddělení Audi Sport bude působit vcelku nenápadně. Jistě, jde stále o obří SUV-kupé, ale sluší se říci, že verze RS nepřináší vizuálně nic přehnaného. Všimnete si možná větších koncovek výfuku a jiných nárazníků, ale jinak by šlo tohle auto v centru města snadno přehlédnout.

Sympatické je, že na zlobivé dítě koncernu si ale nemusí hrát jen Lamborghini. Pokud máte dost odvahy, vybalíte na prodejce podobné požadavky jako české zastoupení značky. Zelený lak za 135 tisíc korun doplňují karbonové doplňky za 137 tisíc, třiadvacetipalcová kola za 58 tisíc pak skrývají karbonkeramické brzdy s červenými třmeny. Ty přijdou na téměř 261tisícový příplatek. Ano, v ceníku se můžete pořádně vyřádit, a to jsme jen u exteriéru.

Foto: Audi ČR

Spojené zadní svítilny jsou dále nočním tahákem na oči. Pokud si jich zrovna na tomto autě vůbec všimnete.

Výsledek však vypadá opravdu pozoruhodně. Podobně jako výchozí Q8 i verze RS neuvěřitelně maskuje své rozměry. Mezi zrcátky naměříte 2,2 metru, jedná se o jedno z nejširších osobních aut na evropském trhu. Na fotkách, ale do jisté míry i naživo, však působí podstatně kompaktnějším dojmem.

V interiéru tradičně u verze RS nenajdete příliš změn. Sportovní ambice vozu naznačují vynikající sedadla a výrazněji tvarovaný volant, stejně jako grafika přístrojů. Vyšperkovat si RS lze trochou karbonu a Alcantary.

Foto: Audi ČR

Interiér je moderní a kvalitní.

Jinak ale z vnitřku stále dýchá ten stejně moderní, technicistní dojem. Infotainment s dvěma obrazovkami mně již poněkolikáté přesvědčil o tom, že dotykové ovládání může fungovat skvěle, i když jím zaujmete většinu funkcí.

Zadní dospělí pasažéři mají i přes svažující se střechu místa na hlavu stále dost a za volantem se řidič posadí v rámci možností příjemně. A že se vyplatí si posez nastavit co nejlépe...

Hrubián? Ale kdeže...

K pohonu vozu slouží zážehový čtyřlitr s osmi válci do V, dvěma turbodmychadly a 48V mildhybiridním systémem. Motor, který najdete v několika vrcholných modelech napříč koncernem Volkswagen.

V tomto případě nabízí výkon 441 kW, 600 koní, v 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 800 Nm dostupný od 2200 do 4500 otáček.

Když se okolo auta rozproudí dav zvědavců, což není takovou vzácností, všechny tyto duše snadno zklamete, když nastartujete. Ani příplatkový sportovní výfuk nenabídne zdaleka takový rámus, jaký by se dal čekat. Tady si začnete uvědomovat, že všechno to vizuální drama trochu klame.

Test Audi RS 6 Avant: Rodinná raketa

Testy

Už samotný motor navzdory svým parametrům dokáže nabídnout skvělou kultivovanost. Často se vypíná při plachtění, v nízké zátěži využívá polovinu válců a osmistupňová samočinná převodovka jej drží skoro u volnoběhu. Nejčastěji tak využíváte točivého momentu ve spodním spektru otáček.

Ve sportovních režimech či po prostém sešlápnutí plynového pedálu se samozřejmě dějí jiné věci, svou překvapivě klidnou povahu však auto nadále neskrývá. Akcelerace je drtivá, chytrý pohon všech kol dokáže všechnu tu sílu i díky pneumatikám o rozměru 295/35 ZR23 přenést s typickou efektivitou supersportovních Audi. To nejlepší ale motor předvádí ve středním spektru otáček, žádného točivého maniaka nečekejte.

Jízdní vlastnosti jsou podobného rázu. Pravděpodobně byste čekali nevychované, tvrdé auto, které prostě musí mít nekompromisně naladěný podvozek, aby všechnu tu sílu zvládl. Jenže podobně jako u Porsche Cayenne tu hlavní roli hrají technologie.

Foto: Audi ČR

V zatáčkách odpružení skvěle bojuje s nedotáčivostí i náklony karoserie.

Kombinace adaptivního vzduchového odpružení, aktivních stabilizátorů nebo natáčení zadních kol umí nabídnout jak skvělý komfort, a to i na obrovských 23palcových kolech, tak i neuvěřitelnou jistotu, stabilitu.

V komfortním režimu se auto nebojím označit za vyloženě pohodlné. Nerovnosti filtruje jen o málo hůře než výchozí verze. Nevadí krátké příčné nerovnosti ani všední české okreskové jámy. K tomu je interiér famózně odhlučněn. I když na to nevypadá, v tomhle autě si na dlouhé cestě odpočinete.

Všechnu tuto jistotu si auto přebírá i v nejostřejším režimu RS. Podvozek se spustí dolů, ztuhne a řízení i pohonné ústrojí je ostřejší. Podvozek ignoruje hmotnost 2,3 tuny, karoserie se v zatáčkách díky aktivním stabilizátorům téměř nenaklání. Zadní natáčecí kola pak způsobí pocit, že řídíte mnohem menší auto. Ten je ovšem klamný, protože na většinu českých silnic třetí třídy se tohle auto fyzicky tak úplně nevejde.

Australan ukradl Audi i se zapnutou palubní kamerou. Šílená jízda připomíná počítačovou hru

AutoMoto

Nechci mluvit o řidičské nirváně, jízdní vlastnosti RS Q8 jsou ale opravdu pozoruhodné. Jen málo aut nabídne mix vlastností na nezpevněných cestách, při jízdě městem či komfortním ploužení se na rychlostních silnicích, a zároveň jistotu při opravdu ostré jízdě.

Problém může vzniknout tehdy, kdy již nechcete jen žasnout nad tím, jak tohle auto krouží oblouky v nesmyslných rychlostech bez jakéhokoli dramatu. Když totiž chcete auto dostat na opravdový limit, ne úplně snadno se jej lze držet. Hranice přilnavosti, kdy auto zřetelně cítíte takzvaně „pod zadkem” je ne zcela jasná. Navíc leží v takových rychlostech, že v běžném provozu na okresní silnici se o ni pravidelně pokoušet v podstatě nelze.

Závěr

Osobně bych si přál výraznější zvukový projev. Tohle auto je rovněž tak snaživé a precizní, že ani po hodinách opravdu rychlé jízdy nemůžete říci, že šlo vyloženě o hravý řidičský zážitek. Smeknete klobouk před inženýry, ale zároveň víte, že byste se mnohem lépe pobavili s takovou Mazdou MX-5 nebo s kdejakým ostrým hatchbackem.

Také je potřeba říci, že kombi RS 6 Avant se stejným pohonem je ve všem o kousek lepší auto. Ovšem fakt, že opravdu jen o kousek, si zaslouží ten klobouk nechat dole ještě o chvíli déle. Vždyť jde o obrovské SUV, ve kterém si připadáte skoro jako v kompaktním sporťáku. Neskutečně rychlém sporťáku.

Je to demonstrace techniky, díky čemuž finální cenovku za testovaný kus, která se vyšplhala na 5 milionů, vlastně jen těžko hodnotit.

Audi RS Q8
Motor:3996 ccm, vidlicový zážehový osmiválec, 2x turbodmychadlo
Max. výkon:441 kW (600 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:800 Nm při 2200-4500 ot./min
Převodovka:8st. samočinná
0–100 km/h:3,8 s
Nejvyšší rychlost:305 km/h
Průměrná komb. spotřeba:12,1 l/100 km
Pohotovostní/maximální hmotnost:2390/3015 kg
Délka x šířka x výška:5 012 × 1 998 × 1 694 mm
Objem zavazadelníku:605 l
Poháněná náprava:obě
Cena základní verze:3 468 900 Kč
Cena testovaného vozu:4 961 500 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám