Hlavní obsah

Ponorce od Volkswagenu je 65 let, krásná a prostorná je neskutečně

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volkswagen před 65 lety započal veleslavnou éru modelu Transporter. Podařilo se nám dostat se ke špičkově zrekonstruované první generaci tohoto ikonického užitkového vozu, jemuž dělala společnost nejnovější generace T6.

Volkswagen Transporter T1 Video: Novinky

 
Článek

Pětašedesát let starý Volkswagen Transporter je neuvěřitelně prostorné auto. Z dálky to úplně nevypadá, když si ale sednete dovnitř na pohodlné měkké sedačky, nad hlavou i před sebou máte spoustu místa. Osobní verze uveze šest ragbistů a při troše snahy klidně i těch devět lidí, na které byl tenhle minibus, Němci a nejenom jimi přezdívaný Bulli (BUs a LIeferwagen - dodávka), dimenzován.

Na počátku asi nejúspěšnějšího užitkového auta všech dob nebylo slovo, ale skica holandského dovozce volkswagenů Bena Pona. Při návštěvě Wolfsburgu uviděl speciálně postavený plošinový vůz pro převoz palet, který sloužil výhradně v rámci německé automobilky a sériově se nevyráběl. Poháněl jej vzadu umístěný, vzduchem chlazený motor z modelu Brouk. A podle firemní legendy právě zde dostal pan Pon nápad postavit užitkový vůz s technikou brouka a trambusovou karoserií.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Svůj nápad v podobě skici předal šéfovi automobilky Volkswagen, Heinrichu Nordhoffi, který rozhodnul, že takovýto automobil by měl být vyráběn. To bylo v roce 1948, kdy se poražené Německo ekonomicky těžce zvedalo. Už o pouhý rok později byla na světě studie a po dvou letech se v roce 1950 rozjela sériová výroba. V případě osobních verzí šlo de facto o první MPV na světě; jednoduché tvary, maximálně využívající vnitřní prostor, byly bez nadsázky geniální.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Množství variant, užitkových i osobních

Automobil dlouhý 4,15 metru uvezl 750 kg nákladu a jel rychlostí až 90 km/h. Poháněl jej vzadu uložený, vzduchem chlazený plochý čtyřválec se zdvihovým objemem 1,1 litru a výkonem 25 koní (18 kW). Transporter s interním označením Typ 2 („jedničku” coby první model Volkswagenu měl neméně legendární brouk) v průměru spotřeboval deset litrů paliva na sto ujetých kilometrů. Typickým znakem bylo dělené přední okno a obrovské logo VW na přídi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Volkswagen Transporter - všechny modely
generaceoznačenírok zahájení výroby
1.T1 (původně Typ 2)1950
2.T21967
3.T31979
4.T41990
5.T52003
6.T62015
Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Kromě užitkové verze vzniknul i minibus pro 7-9 osob, sanitní vůz, valník, obytné a další varianty. Vzduchem chlazené motory se v modelové řadě transporter udržely až do roku 1982 a generaci T3. Mimochodem, v říjnu 1962 mohla automobilka oslavit milión vyrobených transportérů. To už se ale licenčně vyráběl v Brazílii, Austrálii a v Jihoafrické republice. Ohromné popularity se T1 těšila ve Spojených státech, kde si jej oblíbila „květinová generace”. Mír, láska, svoboda a... T1.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Tenhle konkrétní červeno-bílý kus nám přivezl ukázat jeho majitel, Tomáš Hanousek z českého Transporter klubu. Jde o auto dle americké specifikace, dovezené z Pensylvánie a za statisíce korun a sedm let práce zrekonstruované do dnešního dokonalého stavu.

Vzadu bublá nový motor, který ani nepotřebuje přidávat olovo a bere si 10 litrů naturalu 95 na sto ujetých kilometrů. Jde o nejsilnější patnáctistovku o výkonu 55 koní (40 kW). Pro zajímavost: vznětový motor se v transporteru objevuje až od září roku 1980 – jde o šestnáctistovku o výkonu 37 kW (50 k).

Jistě, když později zkoušíme tuhle nádhernou ponorku, jak se tomuto modelu přezdívá v Česku, je to auto kochací. Rychlost nečekejte. Převodovka, přenášející výkon na zadní kola, je manuální a má čtyři rychlostní stupně plus zpátečku. Plně synchronizované řazení je přesné a relativně snadné, nesmíte ale moc pospíchat a pohyby předlouhou a úzkou pákou uspěchat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Volkswagen Transporter T1 - první jízdní dojmyVideo: Novinky

Volant je obří, ale otáčí se jednoduše, silné paže nejsou k řízení potřeba. Ponorka ovšem vůbec nedrží přímý směr a i při jízdě na rovině je nutné neustále korigovat volantem vytyčený směr. Dovnitř proudí čerstvý vzduch z bočních oken (vyklopit lze dokonce i ta čelní), tento model má i obří látkovou otevírací střechu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Dnes převelice vzácné

Celkem se vyrobilo 1 782 775 kusů první generace transporteru, a to ve čtyřech barevných kombinacích (červeno-béžová, modro-béžová, zeleno-béžová a celobéžová vyhrazená pro model samba s otevíratelnou střechou; užitkové verze měly jiné barevné varianty).

V Česku těchto unikátních vozů najdete zhruba čtyřicet, přičemž v pojízdném stavu je jich přibližně polovina. Ceny špičkově zrestaurovaných verzí jsou zhruba na úrovni tří miliónů korun, ale většina majitelů-srdcařů by vám svůj skvost stejně neprodala.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen T1

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám