Článek
Standardní Škoda Octavia RS je celkem nenápadné auto, o verzi RS 301, kterou vyrobilo české zastoupení tuningové firmy BSR, to nelze říct ani omylem. Výrazná kola s vytáhnutými červenými šrouby, snížený podvozek, hlasitý výfuk se dvěma koncovkami o průměru 100 mm a všudypřítomné polepy se jmény světových značek, jejichž komponenty byly na autě použity.
Srdcem standardní Octavie RS 245 je čtyřválcový benzínový motor TSI naladěný na 180 kW (245 k) a 370 Nm v rozsahu 1600 až 4300 otáček. Na výběr máte jak šestistupňovou manuální převodovku, tak sedmistupňové DSG.
Upravená verze s manuální převodovkou na 301 koní (221 kW) a 421 N.m, což je nárůst, který v praxi rozhodně pocítíte. Ostatně, na hoškovické letištní ploše jsme se podívali na tachometrových 250 km/h, což se nám v případě sériové Octavie RS nestalo ani s automatickou převodovkou – dostali jsme se na cca 235 km/h.
Spojka i brzdy jsou sériové
Spojka zůstala sériová, prý je dimenzovaná dostatečně robustně. Proti standardnímu er-esu nám přišlo, že její chod je o něco tužší. Brzdy jsou původní, ale mají pancéřové hadice, takže se brzdná síla lépe dávkuje a pedál má přirozenější chod.
Výfuk má klapku, kterou přepínáte skrytým tlačítkem schovaným ve schránce před řadicí pákou; rezonance ve středních otáčkách jsou ale v obou režimech hodně výrazné a při dlouhodobé jízdě otravné. Standardní rezonátor zvuku byl na autě ztlumen.
Také převodovka zůstala beze změn, novum je možnost vytočit motor přes 7000 otáček, kdy už jste v červeném poli – ale budíky se neměnily, zůstaly standardní. Stejně jako celý interiér, který zdobí pouze dvě loga švédské tuningové firmy a pak červené bezpečností pásy (vpředu), nahrazující obvyklé černé provedení. Sedačky jsou standardní, nutno dodat, že dimenzované dobře – pro sportovní auto na každý den.
Celkový nárůst síly je znát a ve středních otáčkách jede upravená octavia opravdu parádně. Nejlépe to dokumentuje pružné zrychlení – 100–160 km/h zabere v RS 245, a tedy nejrychlejší sériové octavii, rovných osm sekund, třísetkoňová verze je o rovné dvě sekundy rychlejší.
Všechny varianty tovární Octavie RS mají nejvyšší rychlost omezenou elektronicky při tradičních 250 km/h, v případě téhle octavie je omezovač posunut do vpravdě absurdní a opravdu teoretické hodnoty 330 km/h (ale 300 km/h by údajně jet měla, v praxi to nebylo kde vyzkoušet), ale tachometrových 280 km/h z ní „vytáhnete“ a auto má ještě tendenci zrychlovat. Zejména ve středních otáčkách je nárůst síly skutečně znát a jeho majitelům přináší opojný pocit, v sériovém autě o dost utlumený.
Co se vlastně změnilo kromě přeprogramované řídicí jednotky? Motoru pomáhá se zásobováním čerstvým vzduchem nový mezichladič stlačeného vzduchu (intercooler), který zlepšuje proudění vzduchu a lépe funguje i při vysokých letních teplotách (které panovaly i během našeho testu).
Karbonové sání, klidnější jízda
Dále je zde karbonové sání Forge Motorsport s efektní silikonovou hadicí spojující sání. A když se pozorně podíváte do motorového prostoru, uvidíte izolační obal na turbodmychadlo, respektive jeho teplotně namáhanou skříň. Nový je i motorový olej 5w40 od Millers Oils.
To vše dohromady, společně ještě s novou výfukovou soustavou přidávající pár koní navíc, znamená, že dvoulitrové TSI jezdí jako znovuzrozené a má krásný zátah. Dokonce tak moc, že vám bude hrabat i na trojku a občas se stane, že ta síla přenášená jen na kola přední nápravy je zmařena zoufalým nedostatkem přilnavosti předních pneumatik.
V praxi je to na každý pád auto, které lze používat každý den, při rozumném zacházení bychom se nebáli s ním vyjet na závodní okruh. RS 301 se chová v nájezdech do zatáček klidněji, není tak nedotáčivé, na druhou stranu nové tvrdší pružiny Eibach (tlumiče jsou sériové a zůstal i systém DCC) nejsou naladěné na výraznější zapojení zadní nápravy jako třeba u Focusu RS. Je to pořád víceméně civilní stroj, ovšem velice rychlý, a to nejenom v přímce – méně se naklání a o něco lépe drží stopu.
Nějaké nápady k vylepšení? Octavia RS vyladěná na 301 koní do světa na můj vkus až příliš křičí, že je upravená. Ale nechat sériový výfuk i s původním difuzorem, místo pouťových kol nechat sériová a upravit jen podvozek, brzdy s pancéřovými hadicemi a provést veškeré úpravy na motoru..., to si myslím, že by zcela určitě bylo velice zajímavé auto, které by v přímce potrápilo spoustu sportovních modelů s obdobným výkonem.
Škoda Octavia RS 301 | |
---|---|
Motor: | 1984 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 221 kW (301 k) při 6700 ot./min. |
Max. točivý moment: | 421 N.m při 1900 ot./min. |
0–100 km/h: | 4,6 s (neoficiální údaj) |
Nejvyšší rychlost: | 300 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,2 l/100 km (sériové provedení) |
Pohotovostní hmotnost: | 1400 kg (odhad) |
Délka x šířka x výška: | 4685 x 1814 x 1449 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 590 l |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 706 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | úpravy cca 200 000 Kč |