Nejvíce asi bylo potřeba změnit legislativu u kruhových objezdů. Zde dnes můžeme vidět tolik nesrovnalostí a špatných návyků, jako nikde jinde. Především se neustále řidiči dohadují, kdy mají vlastně blikat a výjezdu na kruhový objezd. Současná verze zákona totiž tuto problematiku nechává na uvážení účastníků provozu.

Kolem dokola, blinkr a výjezd

Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své "blikání" po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

Odst. 5 upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

Kdo má přednost?

Kruhový objezd je také místem, kde se setkává hned několik křižovatek za sebou. Vyznat se v přednosti je tedy obtížné. Jenže dnes narazit na kruhový objezd bez značení "dej přednost v jízdě" je spíš raritou. Každopádně zákon má na tuto situaci své vysvětlení. Paragraf 22, odst. 5 upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý a nejen podle současného výkladu jen motorovým vozidlům. řadí se sem tedy jak mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí na dovolenou do jiných zemí.

I křižovatky čekají změny

Současný zákon říká o jízdě křižovatkou asi to, že řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. Bohužel tato formulace nebyla tak zcela šťastná. Když například řidič odbočoval a musel dát přednost chodcům, musel v křižovatce zastavit, čím vlastně porušoval zákon. Samozřejmě, že žádný policista tento "přestupek" nepokutoval, ale pravidla musí být zcela jasná a jednoznačná.

Nyní zákon ve svém paragrafu §22 odst. 3 říká, že zákaz zastavení neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle nebo při odbočení vlevo při dávání přednosti protijedoucím vozidlům.

Předjíždět dovoleno

Také u křižovatek je nyní jasněji. V současném zákoně jste nesměli třeba na křižovatce a v její těsné blízkosti předjíždět cyklisty, mopedy a motocykly bez postranního vozíku. To občas vedlo ke kuriózním situacím, kdy babička na kole zdržela celou kolonu automobilů, než přejela rozměrnou značenou křižovatku. Nový zákon v paragrafu §17 předjíždění vyjmenovaných "přibližovadel" připouští.