Článek
„Máme rádi velké věci. Máme rádi velké kamiony. Máme rádi velké motory,“ řekl zástupce John Shimkus, republikán z Illinois. Dokonce je v plánu vrátit emisní limity tam, kde byly ještě před standardy, stanovenými předchozím prezidentem Barackem Obamou.
Za Obamy vznikl limit emisí odpovídající průměrné spotřebě nabídky automobilky 46,7 mpg, tedy zhruba 5 l benzínu na 100 km. Donald Trump chce limit zmrazit na 37 mpg, tedy 6,4 l/100 km.
Trump už v předchozích letech oznámil, že tímto krokem by ušetřili motoristé v nákladech na pořízení nových automobilů mnohem více, než sliboval Obama na ušetřených palivech (1,7 bilionu dolarů).
Trump se netají také skepsí vůči klimatické změně a raději ji marginalizuje a srovnává s možnou ztrátou pracovních míst, ztrátou prestiže Ameriky a jejího průmyslu.
Bitva s Kalifornií
Je tu ovšem velký zádrhel. Kalifornie se rozhodla, že bude proti tomuto plánu bojovat. Nový návrh by ji totiž donutil respektovat národní pravidla, nikoliv ta vlastní, která jsou přísnější než ve zbytku Spojených států.
Kalifornie chce ale příští týden svést v kongresu velkou bitvu, kde hodlá doložit studiemi, že zastavení akčního plánu snížení emisí nebude pro USA dobrou cestou. Naopak že ztráty pracovních míst budou větší při zachování vysokých emisí, USA ztratí na poli energetických technologií své vedoucí postavení a země přijde o nemalé peníze.
Kalifornie chce vyjednávat, ovšem vládní špičky už vyjednávat nechtějí. Možná se tak schyluje k velké právní bitvě. V USA je tak situace kolem emisí velmi napjatá. V současné době se doprava v USA podílí na 30 % všech skleníkových plynů, přičemž 60 % z nich má na svědomí doprava osobními a lehkými užitkovými automobily.