Hlavní obsah

Nové taxíky měly sloužit všem bez rozdílu. Mají však problémy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jmenuje se Japan Taxi a vznikl ve vládním výboru jako taxík pro všechny, a to nejen k olympijským hrám. Místo toho se ale stal ikonou tokijských her. Je totiž drahý a těm, kterým má pomáhat nejvíc, působí i problémy.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Toyota Japan Taxi je drahá a nedokonaláVideo: Reuters

 
Článek

Černá MPV značky Toyota, která mají vozit návštěvníky olympijských her v Tokiu i sportovce, vznikla z projektu tamního ministerstva dopravy. Jeho cílem bylo stvořit vůz, který dokáže přepravit invalidy, cestovatele s kufry a zahraniční turisty všech velikostí.

Na projektu se podíleli také zástupci automobilek, taxikářských společností a invalidů, a hotový vůz nabízí armádu senzorů pro aktivní bezpečnost, nabíječky smartphonů a klimatizaci, která podle agentury Reuters zabíjí viry.

Foto: Toyota 4x

Toyota Japan Taxi

Také jezdí na LPG a elektřinu, nikoliv na naftu, takže je ekologický. Jenže má i stinné stránky. Řidiči si stěžují, že s rampou pro vozíčkáře se špatně manipuluje a trvá to dlouho. Není totiž samočinná, elektricky výsuvná. Toyota v reakci rampu zkraje letošního roku upravila; v tiskové zprávě píše, že instalace zabere tři minuty, pokud pracujete rychle.

Tuto nevýhodu zčásti ukazuje i video – člověk v modrém oděvu je Daniel Romanchuk, americký paralympionik a jeden ze dvou invalidů, kteří se zúčastnili prohlídky Tokia. Běžně nasedne do auta a kolečkové křeslo je v kufru; zde na něm může vjet do auta. Jenže než řidič připravil rampu, Romanchuk čekal na dešti.

Foto: Toyota

Pracoviště řidiče je uzpůsobené potřebám taxikáře.

Druhým účastníkem byl Kanaďan Josh Grisdale, promotér turismu invalidů. Ten používá vyšší, elektrický vozík – a musel cestovat speciálně upravenou dodávkou, protože se do Japan Taxi se svým zařízením nevešel.

Bohužel to není všechno. Toyoty Japan Taxi jsou také poměrně drahé, prodávají se za 3,6 milionu jenů, tedy asi 753 tisíc korun – asi o třetinu víc než Toyoty Crown, jež mají nahradit.

Vysokou cenu, a to i cenu pronájmu pro taxikáře, zmiňuje i vývojář taxíku Hinomaru Kotsu. V současnosti podle něj vláda taxíky dotuje, ale tato podpora se váže jen k olympijským hrám, pak skončí.

Foto: Toyota

Přinejmenším část zadní lavice je nutné odklopit, má-li Japan Taxi vézt vozíčkáře. Rampa je složená pod zadním sedákem.

I proto můžeme vidět jistou cenovou paralelu s olympijskými hrami – ty mají podle některých odhadů stát více než dvojnásobek původního odhadu na 734 miliard jenů (153,6 miliardy korun). Jiné odhady hovoří až o 25 miliardách dolarů, tedy 577,2 miliardách korun.

Toyota vyrábí asi dva tisíce těchto taxíků každý měsíc, výrazně méně, než by běžně považovala za rentabilní. Podle mluvčího společnosti, kterého cituje agentura Reuters, ale nebyl cílem projektu zisk, nýbrž „přispět k vytvoření bohaté společnosti podporou pohybu řady lidí taxíky”.

Japan Taxi původně nebylo vyvíjeno jen pro olympijské hry, nýbrž pro potřeby taxikářů obecně. Toyota je však představila s logy her na bocích a právě nyní, zhruba rok před vypuknutím her, je po nich největší poptávka.

Foto: Toyota

Současná generace Toyoty Crown

Reklama

Výběr článků

Načítám