Většina užitkových aut nemá velké základny fanoušků, ale sem tam se najde výjimka. Jednou může být legendární Volkswagen „Busík”.

Druhou je jistě Piaggio Ape. Právě jeho fanoušci z celé Evropy se sjeli do Itálie, jednak na sraz EuroApe 2019 a jednak, aby oslavili padesátiny Ape 50, verze „včely” s motorem o objemu 50 ccm.

Piaggio Vespa Primavera slaví 50 let. Je italskou ikonou

K účastníkům patří také Švýcar Stefan Hirsc, který si svůj model přestavěl na karavan. Postavil ho asi před deseti lety a od té doby s ním cestuje po Evropě. Kam přijede, je středem zájmu – v kempech se vždy někdo přijde podívat. „Je to unikát,” říká.

Ostatní fanoušci mají na verzi Ape řadu vzpomínek. „Jako malý jsem žil na venkově a Piaggio Ape bylo vozidlem pro každého, pro řemeslníky i farmáře. Bylo strojem, který udržel v chodu ekonomiku vesnice,” říká Eugenio Leone.

„Ape ztělesňuje touhu po mládí. My všichni jsme staří chlapi a chceme být mladí,” nechal se slyšet další nadšenec Gianfranco Venerus.

Piaggio Ape Classic Furgone, jedna z dnes vyráběných verzí

Piaggio Ape Classic Furgone, jedna z dnes vyráběných verzí.

FOTO: Piaggio

Piaggio Ape jako model je mnohem starší než verze Ape 50. Vzniklo v roce 1948 jako užitková verze vespy a zároveň lehké a levné užitkové vozidlo, které by pomohlo postavit válkou zničenou Itálii zpátky na nohy. Nápad se zrodil v hlavě konstruktéra modelu Vespa, leteckého inženýra Corradina d’Ascania.

Princip je jednoduchý – vepředu motorka, s jedním kolem a řídítky, vzadu dvě kola a nákladový prostor. Nebo třeba točna pro návěs, jak také vidíme ve videu; téhle verzi se říká Ape Pentarò a byla ve výrobě v letech 1960–1968. V různých verzích, včetně Ape 50, se „včela” vyrábí dodnes.