Třebaže jsou dnešní pneumatiky v podstatě výhradně černé, nebylo tomu tak vždy. Podle firem Michelin a Goodyear byly první pneumatiky mnohem světlejší, protože taková je přírodní barva gumy.

Podle firmy Michelin, jednoho ze světově nejznámějších výrobců pneumatik, získaly pneumatiky černou barvu až zhruba v roce 1917, a to přidáním tzv. uhlíkové černi - jemných, průmyslově vyrobených sazí.

Na počátku 20. století, v dobách Fordu Model A (na snímku), byly běžné pneumatiky mléčně bílé barvy.

Na počátku 20. století, v dobách Fordu Model A (na snímku), byly běžné pneumatiky mléčně bílé barvy.

FOTO: Profimedia.cz

Důvod je jednoduchý - výrazně zvyšovaly životnost pneumatiky, podle Michelinu až desetkrát. Podle chemického inženýra Jacka Koeniga je životnost pneumatiky bez uhlíkové černi zhruba 8 tisíc kilometrů.

Černá barva je užitečná ještě z dalších důvodů. Jednak chrání pneumatiku před ozónem a ultrafialovými paprsky, které způsobují její popraskání, takže pneumatika vydrží déle. A jak jistě víte, jsou-li na pneumatice vidět prasklinky, je na čase ji nahradit novou.

Pomáhá také odvádět teplo z oblastí, které mají tendenci se za jízdy zahřívat, tj. zejména z běhounu - ten se zahřívá třením o asfalt.