Hlavní obsah

V USA se rozhořel spor, zda na silnice mohou neekologická nákladní auta

Novinky, fra

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V době, kdy v USA nastupují velmi drakonické emisní předpisy a i nákladní automobily se připravují na příchod elektřiny, se zdá zpráva o povolení k reinkarnaci starých smradlavých motorů z tahačů jako z jiného světa.

Foto: Freightliner

Starý americký freightliner klidně může být dárcem motoru pro nový „kluzák“.

Článek

I v USA se dějí velmi zajímavé věci, které bychom očekávali od úplně jiných vlád a institucí. Americká Agentura pro ochranu ovzduší (EPA) schválila jednu výjimku pro výrobce nákladních automobilů. Taková nevinná malá výjimka, která ale nyní byla pozastavena a vstupuje před soud. Jde totiž o výjimku pro výrobce nákladních vozů, aby mohli vyrábět dál tahače, které využívají staré neekologické motory.

Kluzákové soupravy

Jedná se o tradiční odvětví americké výroby nákladních vozů. Jde o takzvané kluzákové soupravy, tedy nákladní automobily vyrobené jako prázdné skořápky bez motoru. Ten se vyndá ze starého a opotřebovaného vozu, zrepasuje se a zase nastupuje novou éru života. Je to levnější, protože právě motor je na autě to nejdražší.

Jenže tahle praxe se už dávno zajídala všem, kteří se snažili prosadit více ekologickou dopravu. S nástupem přísných emisních limitů byly tyto kluzákové soupravy trnem v oku prakticky všem, vždyť emisní limity platí na nová vozidla, ale nikoliv na motory staré i několik desítek let. Ty podle statistik produkují až 55x více emisí než moderní agregáty.

A tak administrativa Baracka Obamy prosadila, aby EPA vyhlásila omezení, že výrobci mohou vyrobit maximálně 300 souprav za rok. Ovšem toto omezení začalo platit až od 1.1 2018. Pro příklad – v roce 2017 bylo prodáno desetinásobné množství kluzákových souprav, než omezovala vyhláška.

Ten minulý čas je zde namístě. V poslední den, kdy byl Scott Pruitt šéfem EPA (6. července), pozastavil tuto vyhlášku, takže omezení na 300 vozidel po půl roce přestalo platit. Vše proběhlo tiše a bez nějakého informování veřejnosti.

Jenže ekologové tuto informaci zjistili a okamžitě se obrátili na soud. Ten pozastavení vyhlášky zrušil a bude rozhodovat ve spolupráci s EPA a americkým Senátem o tom, jestli je stále platná, či ne.

Scott Pruitt odmítl v této kauze cokoliv sdělovat.

Reklama

Výběr článků

Načítám