Možná jste slyšeli o odpružení značky Bose - ano, té, co vyrábí audiosystémy -, které nemělo klasický tlumič ani pružinu a místo nich spoléhalo na lineární elektromotory, aby zcela oddělilo pohyb kola od karoserie. Pokud ano, také víte, že se kvůli vysoké hmotnosti a ceně tenhle na pohled geniální vynález nikdy nedostal do sériové výroby.

Firma s názvem ClearMotion nyní ohlašuje, že vyvinula podobný systém, ale ne jako prototyp, nýbrž pro sériovou výrobu. A že máme očekávat nasazení do prvního vozu již v roce 2019. V masově vyráběném autě o rok později.

Odpružení ClearMotion

Na tlumiči moc změn není, jde o zařízení k němu připojené, které je bleskurychlým čerpadlem hydraulického oleje uvnitř.

FOTO: ClearMotion

Firma ClearMotion od Bose koupila práva na ovládací software tlumičů. Použila ho k vývoji zařízení, které bude pomáhat konvenčnímu odpružení, tj. kapalinovému tlumiči pérování a vinuté pružině, reagovat různými způsoby na nerovnosti vozovky.

Zařízení je v podstatě elektrickým čerpadlem, které v obrovské rychlosti - během 5 milisekund - reaguje na nerovnosti ve vozovce. Podle toho přečerpává kapalinu v tlumiči tam nebo zpátky.

Je tak schopné absorbovat hrbol nebo „vyplnit” díru v silnici mnohem lépe a efektivněji, než to zvládne jakékoliv dosud známé odpružení. Ovšem kromě zmíněného odpružení Bose s lineárními elektromotory, které bylo prediktivní a na nerovnost reagovalo ještě dříve, než se jí kolo dotklo.

Odpružení ClearMotion

Rozdíl v náročnosti na prostor oproti normálnímu tlumiči není zas tak velký.

FOTO: ClearMotion

Něco podobného se ClearMotion snaží vytvořit pomocí sdílení informací o kvalitě vozovky s ostatními vozy vybavenými stejným systémem. První auto, projíždějící po silnici, tedy bude „průzkumník” - zmapuje její povrch.

Všechna další auta dostanou informace o tom, jak silnice vypadá, a odpružení bude „připravené” na velké díry a hrboly. A zároveň budou další auta odesílat další informace o povrchu vozovky, protože každé auto bude mít trochu jinou stopu.

Časem si tedy systém vytvoří docela přesnou topografickou mapu silnice na cloudu a auta jím vybavená budou schopna po ní jezdit jako na létajícím koberci. Tedy, teoreticky - má-li systém komunikovat s cloudem, vyžaduje připojení k internetu, a mobilní signál není všude dokonalý.

Odpružení ClearMotion

Odpružení ClearMotion na hrboly reaguje údajně bleskurychle.

FOTO: ClearMotion

Oproti systému Bose má ClearMotion výhodu v podstatně nižší ceně a hmotnosti. Právě proto již firma údajně navázala spolupráci s několika velkými automobilkami. Nezveřejnila ovšem, které to jsou.

A jak fungoval několikrát zmiňovaný systém Bose? Na to se podívejte v tomto starším videu.