Americké podniky samozřejmě nové emisní limity, které mají vejít v platnost v roce 2025, vítají. Ostatně některé z nich, jako je například General Motors, byly u samého zdroje celé změny, kterou provedla Trumpova administrativa. Prolobbovali změnu zákona, která emisní limity výrazně změkčí.

Trump se navíc odkazuje na studii, která říká, že zpřísnění emisních limitů nebude účinné a emise se nesníží. Trump pak v prohlášení přímo řekl památnou větu, která zněla libě všem americkým automobilkám: „Útok na americký automobilový průmysl je u konce.“ Snížením emisních limitů chce podpořit americký průmysl a zaměstnanost.

Údajně falešná zpráva a nesouhlas států

Jenže je tu Kalifornie a dalších 16 států, které dohromady zastupují 40 % obyvatel USA. A ty přicházejí s tvrdými prohlášeními, které dělají z celé situace skoro právní válku. Zasílají Agentuře pro ochranu životního prostředí (EPA) nótu, v níž konstatují, že snížení limitů znamená ústup od ochrany obyvatel zemí USA a výměnu peněz za jejich zdraví. Žádají, aby EPA revidovala své rozhodnutí a vrátila původní normy, které přijal Barack Obama. V okrese Columbia navíc tyto státy podaly odvolací žalobu proti tomuto rozhodnutí.

Guvernér Kalifornie Jerry Brown oznámil podání žaloby v Sacramentu a obvinil EPA z ohrožování dětí astmatem, když chtějí zvýšit emise výfukových plynů. „Je to o zdraví, je to o životě a smrti,“ řekl Brown. "EPA a Trump chtějí, aby si lidé koupili více paliv a vytvořili více znečištění.”

Ovšem dokonce i generální prokurátor Eric Schneiderman se obul do vlády, když prohlásil, že „trumpova vláda vytvořila falešnou studii, jen aby ospravedlnila méně rigidní emisní pravidla.“ Senátor Tom Carpenter, který stojí za žalujícími státy, spočítal, že změna emisí způsobí, že Američané do roku 2050 spotřebují o 780 miliard litrů víc benzínu.