Co dnes člověk vidí na každém rohu, kromě vozů značky Škoda? SUV a crossovery. Každá automobilka se snaží nabídnout větší auto na vyšším podvozku pro každou myslitelnou třídu. Ad absurdum to dohnalo zatím sice jen BMW, ale třeba Mercedes k tomu nemá také příliš daleko.

I Škoda nabízí Karoq a Kodiaq, dvě různě velká SUV. Také má ale v nabídce něco pro ty, kteří chtějí vyšší podvozek, ale bez užitkové karoserie. Zkratka SUV totiž znamená Sport Utility Vehicle, česky sportovně-užitkové vozidlo.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW DSG 4x4

SUV jsou dnes moderní, ale co když nechcete obrovskou krabici na kolech? (na snímku Škoda Kodiaq)

FOTO: František Němec, Novinky

Nakolik jsou SUV sportovní, nechme na jinou debatu. Užitná hodnota je ale docela velká - můžete v nich třeba dojet za sportem i s veškerým potřebným vybavením. Většinou je uvnitř hodně prostoru.

Máte-li zájem o auto s vyšším podvozkem, z jakéhokoli důvodu, mezi SUV je výběr skutečně široký. Pokud krabicoidní auto nechcete, výběr už tak široký není. Přesto existují vozy, které kombinují lepší průchodnost terénem díky zvýšenému podvozku a pohonu 4x4 s elegantnějším designem kombíku, nižšího a delšího auta. A leckdy mají kufr větší než SUV.

Inspirováni webem CarBuzz, jsme se i my podívali, jaké „zvednuté kombíky” - lze použít i výraz „crossovery”, protože to jsou kříženci SUV a kombíků - lze aktuálně v Česku koupit. Zas tak málo jich není.

Audi A6 Allroad Quattro

Spolu s účastníky značek Subaru a Volvo je Allroad na světě už vážně dlouho. Pohon všech kol je samozřejmý, pohánět tento vůz může jedna ze tří výkonových verzí třílitrového dieselového šestiválce.

Audi nabízí také menší verzi Allroadu, postavenou na základě A4 Avant. Ta je k mání i se čtyřválcovým motorem, na benzín či snad manuální převodovku si zde musíte nechat zajít chuť.

Audi A6 Allroad Quattro

Audi A6 Allroad Quattro

FOTO: Audi

Mercedes-Benz E 350d AllTerrain

Snad nejnovější přírůstek do téhle rodiny - Mercedes-Benz E 350d AllTerrain - pochází z německého Stuttgartu. Na webu se dočtete o „vynikajících terénních schopnostech”, ve skutečnosti má AllTerrain manuálně nastavitelnou světlou výšku, takže na tom možná něco bude. Pod kapotu dostanete výhradně dieselovou V6 s pohonem všech kol.

Mercedes-Benz E 350d AllTerrain

Mercedes-Benz E 350d AllTerrain

FOTO: Mercedes-Benz

Subaru Outback

Outback je snad zbytečné představovat, Subaru ho vyrábí od roku 1994. Donedávna byl k mání i s šestiválcovým motorem, dnes musí zájemcům stačit 2,5litrový čtyřválec. Špičkový pohon všech kol je ale samozřejmostí.

Subaru Outback

Subaru Outback

FOTO: Subaru

Škoda Octavia Scout

Český „skaut” má oproti normální octavii podvozek vyšší o 30 mm, což není moc, ale každá troška se počítá. Scout nelze koupit bez pohonu všech kol, motorů na výběr moc není.

Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout

FOTO: Škoda Auto

Volvo V90 Cross Country

Dříve se mu říkalo XC70, od představení V90 zůstalo Volvo u písmene V a označení Cross Country. Oproti běžné V90 je crossover zvednutý o 65 mm. V nabídce jsou opět jen verze s pohonem všech kol.

Volvo nabízí verze Cross Country i u V60 a V40, ovšem u nich přizvednutí není tak velké. A také jsou k mání spíš jako předokolky - pohon 4x4 mít můžete, ale výběr motorů je podstatně užší. Volvo vám také jako jediná značka na světě prodá sedan se zvýšeným podvozkem - S60 Cross Country.

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

FOTO: Volvo

Možná si říkáte, že jsme zapomněli na Opel Insignia Country Tourer. Nezapomněli, jen sem prostě nepatří - jeho světlá výška je úplně stejná jako u obyčejného kombíku. Rozdílem jsou pouze plasty.

Kombíková Insignia je špičkovým autem, Country Tourer se ale nedá považovat za crossover ve smyslu tohoto výčtu. [celá zpráva]

Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignia Country Tourer

FOTO: Opel