Článek
Poté, co se rozhodla zcela přejít na auta bez spalovacích motorů Čína (k roku 2040), dále Francie (2050), Norsko (2025) i jiné země, zadal kalifornský guvernér vytvoření obdobného projektu. Ten je už hotov. A výsledkem by měl být zákaz prodejů automobilů s motory na fosilní paliva od roku 2040. Ovšem není to ještě konečné rozhodnutí. Může se stále změnit po připomínkách mnoha resortů a odborníků.
Těmi, kdo jsou slyšet opravdu hlasitě, jsou samozřejmě výrobci automobilů. A nedají se jen tak lacino. Už kalifornské omezení, kdy v roce 2025 bude muset být prodáváno na tomto území minimálně 15 procent nových automobilů v „zeleném“ provedení, jim trochu rozhazuje plány. Ono je totiž právo tak trochu na jejich straně.
Obama + Trump
Výrobci totiž absolvovali ještě za prezidenta Obamy velká jednání, z nichž vyplynul závěr na jednotném snižování emisí v automobilovém průmyslu EPA (vydáno v roce 2011). Součástí byly prostě jednotné požadavky na emise a jejich snižování v dalších desítkách let (něco jako Euro emise u nás). Po nástupu Donalda Trumpa však byly akcelerovány některé střednědobé termíny. I to se podařilo nakonec výrobcům automobilů ještě nějak přestát a dohodnout se s vládou. Jenže součástí dohody je i časový plán, který je daný federální vládou na snižování emisí ve výfukových plynech u nových aut.
Bohužel kalifornský předpis zcela nabourává tento nadnárodní předpis, nemluvě o zákazu prodeje vozidel se spalovacím motorem. A zcela mění podmínky, které si domluvili výrobci s nadnárodním orgánem EPA a s americkou vládou. Takhle najednou by museli výrobci reflektovat různé požadavky v různých státech jedné země. A to samozřejmě není dobré.
Bitva nyní probíhá na půdě americké vlády i ve všech patrech pod ní. Uvidíme, jak nakonec dopadne. I proto ještě nedošlo k rychlému uplatnění nařízení o výše uvedeném roku 2040.