„Za čtyři roky bychom chtěli být tak daleko, aby byl Olli schopen přímo z továrny samostatně dojet k zákazníkovi, který si ho objedná," říká Damien Declercq ze společnosti Local Motors, která samořídící autobus vyvíjí.

K představě Declercqa zatím Olli, který spíše než běžný autobus připomíná kabinu lanovky, má poměrně daleko. V uzavřené firemní zóně na jihu německé metropole jezdí po předem dané trase, z níž se nemůže odchýlit. Když na cestě narazí na překážku, zastaví sice několik metrů před ní, ale objet ji ještě sám nedokáže.

V Berlíně jezdí první samořídící autobus Olli

V Berlíně jezdí první samořídící autobus Olli.

FOTO: Martin Weiser, ČTK

Navíc na některých místech zničehonic prudce zabrzdí, i když zde žádná překážka není. Během asi desetiminutové jízdy, kterou ve všedních dnech absolvuje během pracovní doby každou půlhodinu, to udělá klidně i čtyřikrát. Pro případy skutečných i virtuálních překážek je zatím vždy na palubě obsluha, která dá autobusu manuálně povel, aby pokračoval v jízdě, nebo ho joystickem navede okolo překážky.

Ještě do konce letošního roku by to ale měl Olli podle Declercqa zvládat sám. Namísto nynějších čtyř lidarů, kterými za pomoci laserových paprsků určuje svou polohu, jich totiž v nové verzi bude mít osm, díky čemuž by měl být schopen výrazně přesněji reagovat na své okolí. Declercq věří, že ještě před koncem letošního roku bude možné začít autobus testovat v běžném provozu.

Po světě zatím jezdí Olli tři - ostatní jsou ve Spojených státech a v Dánsku. Už nyní ale mikrotovárna v Berlíně montuje další trojici těchto elektrických autobusů. Cena jednoho je zatím okolo 280 000 eur (7,4 miliónu korun), což by se ale podle Declercqa mělo s chystaným rozšířením výroby změnit.