Nastává doba, kdy lidé jedou do servisu, aby si nechali vyměnit kola se zimním obutím na letní. Přijde to na přibližně 400 - 600 korun, v závislosti na tom, zda si kola necháte umýt, v které provozovně je měníte a hlavně, zda „přehazujete” kompletní disky i s koly, nebo máte jen jednu sadu disků. Ne všude vás ale vezmou okamžitě, nyní je při náporu motoristů v pneuservisech obvyklá čekací doba tři i více dní.

Podle informací z pneuservisů je poměr zhruba 80:20 ve prospěch výměny celého kompletu, u dvou lidí z deseti je tedy nutné prohodit pneumatiky z disku na disk. Samotné přehození kol vypadá jednoduše a leckdo si to udělá před domem na ulici. Je ale potřeba dodržet správný postup, který ne vždy znají i samotné pneuservisy. Jak na to uvádí náš dřívější článek. [celá zpráva]

Video

Jak správně měnit kolo: ne všechny servisy to dělají bez chyb

Zdroj: Novinky.cz

Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné od 1. listopadu do 31. března. Podle zákona je povinnost zimního obutí v případě, že je na silnici sníh nebo led, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat “souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza”. Pokud je v listopadu či březnu neobvykle teplé počasí, můžete jet na letních gumách. V místech, kde je značka „Zimní výbava“ musíte mít od 1. listopadu. do 31. března zimní pneumatiky vždy.

Čisté pláště, ideálně bez zaseknutých kamínků vložte do gumového pytle a nechte stát na tmavém a suchém místě. Pneumatiky bez ráfku postavte, kompletní sady kol pak položte na sebe.

Po zimě je potřeba auto zbavit nečistot a solí, kterými se sypou silnice. Vezměte auto do myčky a nechte jej důkladně vyčistit, včetně podvozku. Není také od věci po umytí auto ještě jednou omýt tlakovou hadicí - zaměřte se na podběhy a podvozek. Až karoserie uschne, je dobré ji navoskovat. Zkontrolujte také stěrače a případně je vyměňte za jiné.

V testech pneumatik, které dělá německý ADAC pravidelně vyhrávají ty od renomovaných výrobců. Chybu neuděláte ani s levnějšími variantami, vyráběnými značkovými výrobci, ale prodávanými pod jiným označením. Chybou jsou ale nejlevnější čínské pláště za pár stokorun, které obecně nefungují. Těm se vyhněte.

Nejnovější test ADACu, letní pneumatiky o rozměru 215/65 R 16
PneumatikaCelkemSuchoMokroHlukSpotřebaOpotřebení
Podíl na hodnocení [%] 100 20 40 10 10 20
Goodyear EfficientGrip SUV 2,1 2,0 2,0 3,0 2,3 2,0
Cooper Zeon 4XS Sport 2,5 2,2 2,5 3,1 2,3 2,5
Firestone Destination HP 2,8 1,7 2,8 3,1 2,1 2,5
Nokian Line SUV XL 2,8 2,1 2,6 3,2 2,8 2,5
Pirelli Scorpion Verde XL 2,8 1,9 2,8 3,1 2,1 1,5
Semperit Comfort-Life 2 SUV 2,9 2,4 2,9 3,2 1,9 2,0
Uniroyal Rain Expert 3 SUV 3,0 3,0 2,0 3,1 2,1 2,5
Barum Bravuris 4x4 3,1 3,1 2,7 3,0 2,1 2,0
General Grabber GT 3,1 2,3 3,1 3,1 2,0 2,0
Apollo Apterra H/P 3,3 3,2 3,3 3,0 2,0 2,0
Hankook Dynapro HP2 3,3 2,3 3,3 2,8 1,9 2,0
BF Goodrich g-Grip SUV 3,4 2,0 3,4 3,2 1,5 2,0
Bridgestone Dueler H/P Sport 3,5 1,6 3,5 2,9 2,0 2,0
Michelin Latitude Tour HP 3,9 2,3 3,9 3,1 1,9 0,5
Yokohama Geolandar SUV 5,5 2,9 5,5 2,9 1,7 1,5
Zdroj: ADAC
Jak známkuje ADAC pneumatiky?
Velmi dobrá 0,5 - 1,5
Dobrá 1,6 - 2,5
Uspokojivá 2,6 - 3,5
Dostatečná 3,6 - 4,5
Nedostatečná 4,6 - 5,5

Na jaře nechte zkontrolovat klimatizaci

Co je ještě před letní sezónou dobré udělat? Zkontrolovat klimatizaci. Ta potřebuje pravidelný servis, a to ideálně jednou ročně před letními měsíci. V servisu zkontrolují správnou funkčnost, doplní chladící médium a vymění kabinový filtr.

Kabinové filtry se zanášejí mikroorganismy a plísněmi, takže je nutná jejich každoroční výměna. Jednou ročně nebo nejpozději jednou za dva roky je nutné nechat v servisu zkontrolovat (a případně doplnit) chladící médium. Celková kontrola trvá zhruba půl hodiny a vyjde asi na 600-800 korun (záleží, co všechno servis mění).

Nejvhodnější doba pro kontrolu klimatizace je na jaře - v létě se klimatizace používá nejvíce. V servisu rovněž zjistí, zda médium někde neuniká a zkontrolují také správný tlak v celém okruhu.