„Na Tři krále v roce 2000 si mě zavolal dr. Pohlmann (tehdejší vedoucí vývoje podvozku – pozn. red.), šéf mého šéfa. To bylo neobvyklé,” vzpomíná na netradiční úkol Martin Hrdlička, nynější vedoucí vývoje podvozků a agregátů ve Škoda Auto.

Ferdinand Piëch, tehdejší předseda představenstva Volkswagenu, chtěl zvýšit výkon čtyřlitrového atmosférického vidlicového osmiválce z 200 kW (272 k) na nejméně 220 kW, tedy 299 koní.

Nejvyšší rychlost měla stoupnout na 265 km/h. V duchu své tradice dal Piëch, geniální i umanutý šéf Volkswagenu, tento úkol dvěma různým firmám, aniž by o sobě věděly. A Česana byla díky Wilfriedu Bockelmannovi, v roce 2000 šéfovi vývoje Škody, který Piëchovi slíbil, že osmiválec také upraví, tou třetí, která se úkolu zhostila. Termín? Do května téhož roku.

Vývoj v Česaně probíhal potají

Martin Hrdlička byl dočasně zbaven všech ostatních úkolů a zaměřil se výhradně na motor W8. Společně se svým týmem se „schovali” do bývalé chemické laboratoře ve staré Česaně.

Osmiválec postupně dostal nové hliníkové sací potrubí, dvoukomorové sání se dvěma filtry i jiný výfuk. Hrdličkův tým zvládl úpravu 20. dubna, na motorové brzdě naměřili rovných 220 kW.

„Až do tohoto okamžiku jsme celý projekt zcela utajili,” vzpomíná v knize Hrdlička. „Když jsme v improvizované dílně motor spustili a zavrčeli s ním, kolegům z vedlejší prototypové dílny bylo jasné, na čem jsme kutali. Ten brutální zvuk osmiválce všechny vybudil.”

Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto

Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto

FOTO: Novinky

Na testovacím polygonu Ehra-Leissen v Německu se passat s upraveným motorem W8 rozjel opakovaně na rychlost 265 km/h. O den později, kdy se upravený motor představoval nejvyšším šéfům VW, se podařilo „jenom” 264,4 km/h.

„Kde máte těch 265 km/h,” zamračil se prý obávaný Martin Winterkorn. „To bude asi barometrickým tlakem,” rozesmál se Ferdinand Piëch. Škoda úkol splnila, což  později určitým dílem jistě pomohlo i k zachování vývoje a testování agregátů v Mladé Boleslavi. [celá zpráva]

Upravený motor se nikdy nevyráběl

Paradoxem je, že takto upravený motor se nikdy sériově nevyráběl. Pro passat se motor W8, který vznikl spojením dvou bloků ze čtyřválcových motorů VR4, a byl tedy kratší než obvyklý šesti- nebo dokonce osmiválec, vyráběl jen krátce. Konkrétně v letech 2001 až 2004.

Jeho výkon činil 202 kW (275 koní) a točivý moment měl nejvýše 370 Nm. Pro passat se tento agregát nabízel výhradně s pohonem všech kol, k mání byl dokonce s přímo řazenou převodovkou. Rychlost byla elektronicky omezena při 250 km/h.