Hlavní obsah

Jugoslávská automobilka Zastava definitivně skončila

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jugoslávská automobilka Zastava, která již roky stejně nevyráběla, je definitivně historií. Na dveřích továrny v srbském Kragujevaci je nyní zámek, jenž symbolicky uzavřel historii automobilky, jejíž hospodářský výsledek skončil ve ztrátě 11 miliard korun.

Foto: Profimedia.cz

První vyráběná Zastava 750 – v licenci vyráběný Fiat 600

Článek

Malá Zastava 750, vyráběná na základě italského modelu Fiat 600 a přezdívaná Fića, se stala symbolem modernizace a úspěchu nové socialistické jugoslávské společnosti. Do roku 1985 sjelo z montovacích linek téměř milión těchto vozů, jež obrazně řečeno postavily Jugoslávii na čtyři kola.

V době uzavření měla společnost pouhé tři zaměstnance. V roce 1989, ještě před uvalením mezinárodních sankcí na Srbsko a vypuknutím války v bývalé Jugoslávii, zaměstnávala 13 500 lidí a vyráběla ročně 220 000 aut. Nyní zaniklá automobilka dluží z let 1997 až 2001 kolem 27 miliónů korun svým třem stovkám bývalých zaměstnanců.

Licenční Fiat se vyráběl od roku 1955

V roce 2008 byly majetek a zařízení firmy Zastava automobili převedeny na novou společnost FIAT Srbija, v současné době FIAT Chrysler Srbija (FCA). Dluhy a přebytek pracovníků ale zůstaly Zastavě.

Zastava se stala jedním z velkých symbolů bývalé Jugoslávie, protože vozy, které továrna vyráběla, řídila většina dospělé populace staré Jugoslávie, ale také proto, že tato auta byla oblíbena po celém Balkánu i mimo něj.

Výroba tohoto auta, které bylo vůbec prvním modelem automobilky, začala v roce 1955 a skončila až o 30 let později.

Foto: Profimedia.cz

Zastava 101 - licenční verze vozu Fiat 128. Vyráběla se od roku 1971 a prodalo se jí přes milion kusů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám